
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از هلث دی نیوز، محققان یک موسسه تحقیقاتی در نیویورک اعلام کردند حدود ۸۰ درصد از مرگهای مرتبط با قلب در دمای کمتر از ۲۳ درجه سانتیگراد رخ میدهد. در مجموع، این مطالعه سهم مرگومیرهای مرتبط با قلب را در ارتباط با «سرما» حدود یک مورد از هر ۱۶ مرگ و در ارتباط با «گرما» حدود یک مورد از هر ۳۰۰ مرگ برآورد کرده است.
یکی از نویسندگان این پژوهش، دکتر «پدرو رافائل ویرا د اولیورا سالرنو» (متخصص طب داخلی از دانشکده پزشکی ایکان مونت سینای نیویورک) در توضیح نتایج گفت: «با اینکه موجهای گرمایی معمولاً بیشتر مورد توجه قرار میگیرند، اما سرما مرگومیرهای قلبیعروقی بیشتری ایجاد میکند.»
وی افزود: «این موضوع ممکن است برای برخی تعجبآور باشد، اما بخش بزرگی از مرگهای قلبیعروقی ناشی از دما، مربوط به سرماست نه گرما.»
در این تحقیق، محققان بیش از ۱۴ میلیون مرگ مرتبط با بیماریهای قلبی در افراد بالای ۲۵ سال را در ۸۱۹ شهر آمریکا بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ بررسی کردند. تیم پژوهش با مقایسه مرگها با دادههای دمای محلی، نقش مواجهه با سرما و دماهای بالاتر را برآورد کرد.
نتایج نشان داد در بازه دو دهه، سرما با حدود ۸۰۰۰۰۰ مرگ مرتبط بوده، در حالی که گرما تنها با حدود ۴۰۰۰۰ مرگ ارتباط داشته است. بر این اساس، پژوهش دمای ۲۳ درجه سانتیگراد را بهعنوان دمای نسبتاً مناسب برای سلامت قلب معرفی میکند.
این مطالعه همچنین میگوید در سالانه، دمای کمتر از ۲۳ درجه حدود ۴۰ هزار مرگ مرتبط با بیماریهای قلبی را شامل میشود؛ در حالی که دمای بالاتر از ۲۳ درجه حدود ۲۰۰۰ مرگ را در بر میگیرد.
محققان توضیح میدهند هوای سرد میتواند با افزایش فشار خون و افزایش نیاز قلب به اکسیژن همراه شود و در نتیجه، احتمال بروز رویدادهایی مانند حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد. از دید این پژوهش، این فرآیندها ممکن است از مسیرهایی مانند تشکیل لخته خون و تنگی عروق رخ دهند.
با توجه به نتایج این مطالعه، دمای زیر ۲۳ درجه سانتیگراد با افزایش قابلتوجه خطر مرگهای قلبی مرتبط است؛ بنابراین سالمندان و افراد با بیماریهای زمینهای قلبی باید در فصلهای سرد مراقبت بیشتری داشته باشند.