موضع‌گیری چین در قبال بحران تنگه هرمز

همشهری آنلاین سه شنبه 25 فروردین 1405 - 15:27
وزارت امور خارجه چین گفت که چین از همه طرف‌ها می‌خواهد که اقدامات مشخصی برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای انجام دهند.

به گزارش همشهری آنلاین، گوئو جیاکون، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: پکن معتقد است که تنها یک آتش‌بس جامع و پایان عملیات نظامی می‌تواند اساساً شرایط را برای کاهش تنش‌ها در تنگه هرمز ایجاد کند. چین از همه طرف‌ها می‌خواهد که به شدت به توافق‌نامه‌های آتش‌بس پایبند باشند، بر جهت اصلی گفتگو و مذاکرات صلح تمرکز کنند، اقدامات مشخصی برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای انجام دهند و در اسرع وقت کشتیرانی عادی در تنگه هرمز را از سر بگیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه از عبور یک نفتکش چینی از تنگه هرمز علیرغم محاصره ادعایی آمریکا توسط رسانه‌ها، اطلاعی ندارد، گفت: چین خواستار از سرگیری هر چه سریع‌تر کشتیرانی عادی در تنگه هرمز است.

روز شنبه، ایران و ایالات متحده پس از اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر توافق با تهران بر سر آتش‌بس دو هفته‌ای، مذاکرات خود را در اسلام‌آباد آغاز کردند. صبح یکشنبه، جی دی ونس، رئیس هیئت آمریکایی و معاون رئیس جمهور، اعلام کرد که ایران و آمریکا در جریان مذاکرات به توافق نرسیده‌اند و هیئت آمریکایی بدون توافق به کشور باز خواهد گشت.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) شامگاه دوشنبه در راستای اجرای دستور ترامپ پس از شکست مذاکرات بین واشنگتن و تهران، انسداد تنگه هرمز را آغاز کرد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.