آغاز عملیات سنتی «باغ اسپار» در ملایر با هدف ارتقای کیفیت انگور

خبرگزاری مهر شنبه 29 فروردین 1405 - 14:58
همدان-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر از آغاز عملیات سنتی «باغ اسپار» در باغ‌های انگور این شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام، یکی از سنت‌های دیرینه در ارتقای سلامت و کیفیت انگور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زنگنه ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز فصل کار در باغ‌های انگور اظهار کرد: همزمان با فرا رسیدن بهار و پس از بارندگی‌های فصلی، باغداران اقدام به خاکبرداری در اطراف بوته‌ها و ردیف‌های باغ می‌کنند؛ کاری که در اصطلاح محلی به آن «باغ اسپار» گفته می‌شود و از دیرباز یکی از مراحل مهم نگهداری باغ در ملایر بوده است.

وی افزود: این روش علاوه بر استحکام ساختار خاک، نقش مؤثری در کنترل علف‌های هرز، توسعه ریشه و جذب بهتر آب و عناصر غذایی دارد و در نهایت منجر به افزایش کیفیت و کمیت محصول می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در کنار روش‌های سنتی گفت: اجرای باغ‌های انگور به صورت داربستی یا در قالب طرح «فراز» هزینه‌های خاک‌ورزی و «باغ اسپار» را تا حد زیادی کاهش می‌دهد ودر این روش، انجام عملیات باغ اسپار ساده‌تر، سریع‌تر و با صرف هزینه کمتر انجام می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه سطح زیر کشت باغ‌های انگور شهرستان ملایر حدود ۱۳ هزار هکتار است و سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن انگور از این باغ‌ها برداشت می‌شود، ادامه داد: در فصل باغ اسپار، زمینه اشتغال برای بیش از ۱۸ هزار نفر از شهروندان و روستاییان شهرستان فراهم می‌شود که نقش مهمی در پویایی اقتصادی منطقه دارد.

وی در پایان تأکید کرد: استمرار اجرای برنامه‌های مراقبتی و تغذیه‌ای در کنار باغ اسپار، از مهم‌ترین عوامل پایداری تولید انگور باکیفیت در این شهرستان است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.