3 سناریو برای جهان پسا ترامپ

افکار نیوز چهارشنبه 02 اردیبهشت 1405 - 03:46
سه سناریو آیندهٔ جهان را شکل می‌دهند: دو بلوک شبیه جنگ سرد، چندین امپراتوری منطقه‌ای، یا جهانی آنارشیک

 سناریوی «دو جهان» شامل بلوکی به رهبری آمریکا و بلوکی به رهبری چین است. رفتارهای  ترامپ از جمله فشار بر متحدان و مطالبهٔ سرزمین‌ها ممکن است بلوکش را تضعیف کند.

 سناریوی دوم، جهان را به چندین حوزهٔ نفوذ منطقه‌ای تقسیم می‌کند؛ آمریکا در نیم‌کرهٔ غربی، چین در آسیا و روسیه در اوراسیا. در این سناریو، هند، ترکیه و کشورهای خاورمیانه نیز به دنبال نفوذ منطقه‌ای خواهند بود.

سناریوی سوم، جهانی آنارشیک است که در آن آمریکا یاغی می‌شود و به‌طور تهاجمی قلمرو و منابع به‌دست می‌آورد.

در جهان آنارشیک تجاوز ارضی افزایش می‌یابد و کشورهایی ورشکسته یا محو می‌شوند اروپا ممکن است دوباره وارد رقابت‌های تسلیحاتی شود و آزادی کشتیرانی نیز از بین برود.

این آشوب یادآور دورهٔ میان پایان هژمونی بریتانیا و قبل از نظم آمریکایی است که پر از جنگ و بی‌ثباتی بود. 

 

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.