راندن آمریکا از منطقه؛ راهبرد قطعی تهران

صدا و سیما چهارشنبه 02 اردیبهشت 1405 - 16:51
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه جایگاه و قدرت راهبردی جمهوری اسلامی ایران پس از تحولات اخیر بسیار فراتر از محاسبات کاخ سفید است، گفت: قواره ایران امروز بزرگ‌تر از آن است که با فشار‌های نمایشی یا فریب پیشنهادهایی، چون آتش‌بس، تن به مذاکره‌ای خارج از چارچوب منافع ملی دهد.

راندن آمریکا از منطقه؛ راهبرد قطعی تهران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباس مقتدایی، نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با خانه ملت، با اشاره به طرح موضوع آتش‌بس از سوی ترامپ و رویکرد اصولی تهران در قبال واشنگتن گفت: موضع‌گیری ایرانیان در برابر آمریکا کاملاً جدی و مبتنی بر داده‌های علمی و تجربی است. عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات مورد تقاضای آمریکا، تصمیمی هوشمندانه است که دقیقاً بر پایه تأمین منافع ملی ملت ایران اتخاذ شده و ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه دوران زورگویی‌های یک‌جانبه به پایان رسیده است، افزود: آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند با ادبیات زور با جهان سخن بگویند، اما امروز به این واقعیت پی برده‌اند که ایران کشوری نیست که بتوانند مانند سایر ملل با آن رفتار کنند. ما در جایگاه متفاوتی از قدرت ایستاده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: مسئولان عالی ایران صراحتاً اعلام کرده‌اند تا زمانی که ایالات متحده به یک فهم عمیق از شرایط نوین منطقه و قدرت حادث شده ایران نرسد، هیچ امکانی برای گفت‌و‌گو میان دو کشور وجود نخواهد داشت.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با تأکید بر قدرت بازدارندگی و اقتدار بین‌المللی ایران، تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید به این درک برسند که بسیار کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند مردم‌سالاری، قلمرو سرزمینی، تمامیت ارضی و نیرو‌های مسلح مقتدر ایران را تحت فشار قرار دهند. آنها باید بدانند که با این قبیل فشارها، هرگز نمی‌توانند مذاکره‌ای را بر اساس تمایلات و به نفع خود پیش ببرند.

مقتدایی با اشاره به موفقیت راهبردی تهران در منطقه افزود: جمهوری اسلامی با اتکا به قدرت درونی و فهم دقیق از مؤلفه‌های اقتدار خود، نه‌تنها از پس مدیریت مسائل داخلی برآمده، بلکه امروز به قدرتی تبدیل شده که در مسائل کلان منطقه غرب آسیا و حتی در سطح جهانی، نقشی تعیین‌کننده و گره‌گشا ایفا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: دقیقاً به دلیل همین جایگاه مقتدرانه است که ایران اکنون صرفاً مبتنی بر منافع ملت خود عمل می‌کند. سیاست‌های ما به هیچ عنوان بر اساس تمایلات، خواسته‌ها، امتیازگیری‌ها و یا فشار‌های ایالات متحده تنظیم نمی‌شود و این واقعیتی است که واشنگتن راهی جز پذیرش آن ندارد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با دزدی دریایی خواندن اقدامات اخیر واشنگتن در تنگه هرمز، خاطرنشان کرد: آنچه که آمریکایی‌ها تحت عنوان «محاصره دریایی» مطرح می‌کنند، پیش از آنکه نشانه قدرت باشد، بیانگر ضعف، ناتوانی و سقوط اخلاقی آنهاست. کشوری که ادعا‌های جهانی دارد، امروز خود را در حد «دزدان دریایی سومالی» تنزل داده است؛ این رفتار‌ها ثابت می‌کند که مسیر جمهوری اسلامی درست است و مسئولان ما، به‌ویژه وزیر امور خارجه و تیم دیپلماتیک، باید متناسب با جایگاه ایران بزرگ در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کنند.

مقتدایی با تبیین تغییر موازنه قوا تأکید کرد: امروز قواره و جایگاه ایران بسیار بزرگ‌تر از دوران پیش از جنگ رمضان است. از همین رو، اکنون این ایران است که شرط می‌گذارد و بر مواضع اصولی خود پافشاری می‌کند. استیصال آمریکایی‌ها از آنجا روشن است که مدام پیام می‌دهند که در مذاکرات حاضر شده‌اند یا خواهند آمد؛ اما این تهران است که بر اساس منافع ملت، تعیین می‌کند مذاکره‌ای صورت بگیرد یا خیر.

وی در پایان تصریح کرد: هدف غایی جمهوری اسلامی، تأمین منافع ملی، کوتاه کردن دست مداخله‌گران و راندن قطعی آمریکایی‌ها از منطقه است. واشنگتن باید بداند که دوران دیکته کردن خواسته‌هایش به پایان رسیده و اکنون با ایرانی روبروست که در اوج قدرت ملی و منطقه‌ای قرار دارد. 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.