اندونزی به‌دنبال اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری از تنگه مالاکا

صدا و سیما پنج شنبه 03 اردیبهشت 1405 - 08:42
وزیر دارایی اندونزی از بررسی طرحی برای دریافت عوارض از کشتی‌های عبوری از تنگه مالاکا خبر داد.

اندونزی به‌دنبال اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری از تنگه مالاکا

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، پوربایا یودهی سادوا ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت اندونزی نباید خود را کشوری حاشیه‌ای بداند، بلکه باید از موقعیت ژئوپلیتیکی خود بهره‌برداری بیشتری داشته باشد.

‌به گزارش رسانه‌های اندونزی، این پیشنهاد در راستای سیاست‌های رئیس‌جمهور پرابوو سوبیانتو برای ارتقای جایگاه این کشور در اقتصاد جهانی مطرح شده است.

‌وزیر دارایی اندونزی همچنین اعلام کرد این ایده با الهام از طرح ایران برای اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز مطرح شده است. به گفته وی، در صورت اجرای این طرح با همکاری اندونزی، مالزی و سنگاپور، درآمد قابل‌توجهی نصیب این کشور‌ها خواهد شد.

‌با این حال، مقامات منطقه‌ای با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند. وزیر امور خارجه سنگاپور، ویویان بالاکریشنان، تأکید کرده است که مسیر‌های دریایی باید برای همه کشور‌ها باز بمانند و حق عبور ترانزیتی قابل محدودسازی یا مشمول عوارض نیست.

‌وی با اشاره به اصول حقوق بین‌الملل تصریح کرد: عبور از این آبراه‌ها یک حق است، نه امتیازی که مشروط به پرداخت هزینه باشد.

‌در همین حال، وزیر حمل‌ونقل مالزی، آنتونی لوک، نیز بر پایبندی کشورش به آزادی ناوبری و رعایت قوانین بین‌المللی تأکید کرده است.

‌کارشناسان معتقدند هرگونه تغییر در وضعیت تنگه مالاکا، به‌دلیل نقش حیاتی آن در تجارت جهانی، می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای برای اقتصاد بین‌الملل به همراه داشته باشد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.