ایران می‌تواند از کشور تحریم‌شده به تحریم‌کننده تبدیل شود

صدا و سیما یکشنبه 06 اردیبهشت 1405 - 18:31
معاون اول رئیس جمهور گفت: موقعیت کشورمان در منطقه و جهان، پس از جنگ تغییر خواهد کرد، جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز بهبود خواهد یافت و ایران را می‌توان در دوران پسا جنگ از کشوری که ۴۷ سال تحریم شده است، به کشوری رساند که تحریم‌کننده باشد.

ایران می‌تواند از کشور تحریم‌شده به تحریم‌کننده تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد رضا عارف در بازدیدهای میدانی از انستیتو پاستور ایران، شرکت ملی گاز و دانشگاه صنعتی شریف، از آخرین وضع خسارت‌های وارد شده، روند بازسازی و ادامه فعالیت این مراکز مطلع شد.

معاون اول رئیس جمهور با محکوم‌کردن حمله‌های دشمن به زیرساخت‌های علمی، سلامت و انرژی کشور، گفت: مراکز آسیب‌دیده با کمک دولت و خیران بازسازی می‌شوند، اما دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید بهتر از گذشته احیا شوند.

عارف در بازدید از انستیتو پاستور ایران و دیدار با مدیران این مؤسسه، گزارشی از تاریخچه فعالیت‌های ملی و بین‌المللی، خدمت‌های علمی و سلامت‌محور این مرکز و همچنین میزان خسارت‌های وارد شده در حمله دشمن آمریکایی ـ صهیونیستی، دریافت کرد.

معاون اول رئیس جمهور، پس از دریافت گزارشی از حجم تخریب این مرکز، گفت: انستیتو پاستور یک نهاد علمی است و حمله به آن، حمله به علم و امنیت زیستی مردم است. این مرکز باید در کوتاه‌ترین زمان، فعالیت‌های خود را در عرصه تأمین سلامت مردم و خدمات پژوهشی از سر بگیرد.

عارف گفت: انستیتو پاستور، قرارگاه زیستی کشور با قدمت ۱۰۰ سال است. بنابر این، نه‌تنها باید بازسازی شود، بلکه فعالیت‌های ملی و بین‌المللی آن نیز تقویت شود. در این مسیر، خیران بسیاری در داخل و خارج کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و دولت نیز برای کمک به بازسازی انستیتو پاستور آمادگی کامل دارد تا فعالیت‌های این مرکز به‌عنوان یک پایگاه علمی، به‌ویژه در حوزه سلامت، مقابله با تهدیدهای زیستی و خدمت‌های پژوهشی و آموزشی، از سر گرفته شود.

معاون اول رئیس‌ جمهور با محکوم‌کردن حمله دشمن به زیرساخت‌های کشور، تأکید کرد: حمله به انستیتو پاستور، اثبات کرد که دشمن بر خلاف ادعا‌ها و شعار‌های خود درباره کمک به مردم ایران، با حمله به زیرساخت‌ها به‌دنبال آسیب رساندن به معیشت، زندگی، سلامت، رفاه و امنیت مردم است.

عارف از مسئولان انستیتو پاستور خواست که گزارشی از حمله به این مرکز و میزان خسار‌ت‌های وارد شده را به نهاد‌های علمی بین‌المللی و مرتبط با سلامت مردم ارائه کنند تا عمق خباثت دشمن آمریکایی ـ صهیونیستی به اطلاع این نهاد‌ها برسد.

معاون اول رئیس‌ جمهور، همچنین تأکید کرد که این مرکز باید برنامه‌ای جامع برای توسعه فعالیت‌های خود در حوزه‌های مختلف، با راهبرد تأمین همه واکسن‌های لازم برای کشور با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، تهیه کند.

عارف گفت: باید از تهدید حمله وحشیانه به‌عنوان فرصتی برای تقویت و توسعه بیش از گذشته فعالیت‌های انستیتو پاستور استفاده شود. راهبرد دولت، دستیابی به مرجعیت علمی در منطقه است و این هدف با تلاش محققان و دانشمندان کشور در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، محقق می‌شود.

معاون اول رئیس‌ جمهور در ادامه از شرکت ملی گاز ایران، بازدید و با مدیرعامل، مدیران و کارشناسان این شرکت دیدار کرد.

ایران می‌تواند از کشور تحریم‌شده به تحریم‌کننده تبدیل شود

در این دیدار، سعید توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، گزارشی از حمله‌های دشمن آمریکایی ـ صهیونیستی به زیرساخت‌های گاز کشور ارائه داد. بر اساس این گزارش، دشمن در روز ۲۷ اسفند با ۲۵ موشک، پالایشگاه‌ها و تأسیسات گاز کشور را هدف قرار داد و آسیب جدی به این زیرساخت‌ها وارد کرد، اما با تلاش مهندسان، تکنسین‌ها (کارشناسان فنی)، کارگران و مدیریت ستادی، نخستین پالایشگاه، یک ساعت و نیم پس از حمله‌ها به مدار بازگشت و حتی صادرات گاز به عراق، پس از یک روز از سر گرفته شد.

همچنین در این گزارش، بر ضرورت مدیریت و بهینه‌سازی مصرف گاز با توجه به میزان خسارت‌ها تأکید شد.

محمد رضا عارف با قدردانی از مدیران، تکنسین‌ها (کارشناسان فنی)، مهندسان و کارگران شرکت ملی گاز ایران، گفت: از ظرفیت علمی و روحیه معنوی بالای کارکنان این شرکت، آگاه بوده‌ایم و باور داشته‌ایم که آنان اجازه نمی‌دهند تا زندگی مردم با مشکل روبرو شود. دشمن، همه تلاش خود را برای ضربه‌زدن به زیرساخت‌های حیاتی به‌ کار گرفت تا در میان مردم نارضایتی ایجاد کند، اما کارکنان حوزه نفت و گاز، عملکردی فوق‌العاده داشتند و در مدت‌زمان کوتاهی موفق شدند تا خسارت حمله‌های دشمن را جبران کنند.

معاون اول رئیس‌ جمهور با توجه به همسویی میدان، دولت و مردم، اظهار داشت: در این‌جا مردم پیشتاز هستند و دولت و میدان را به دنبال خود می‌کشانند. اتحاد و انسجامی که در سطح کشور و همه حاکمیت وجود دارد، رمز پیروزی ملت ایران است.

عارف، همچنین از دانشگاه صنعتی شریف که هدف حمله دشمن قرار گرفت، بازدید کرد و با مدیران، استادان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه دیدار کرد.

ایران می‌تواند از کشور تحریم‌شده به تحریم‌کننده تبدیل شود

در این دیدار اعلام شد که روز پس از حمله دشمن، فعالیت علمی دانشگاه با حضور سه هزار دانشجو از سر گرفته شد.

مدیران دانشگاه صنعتی شریف، گزارشی از میزان خسارت‌های وارد شده به دانشگاه و همچنین، پیشرفت‌های علمی و فناوری و برنامه‌های آینده این دانشگاه به معاون اول رئیس‌ جمهور ارائه و تأکید کردند که حمله دشمن به سامانه‌های اطلاعات دانشگاه، با قانون‌ها و حقوق بین‌الملل در تعارض است و نشان می‌دهد که دشمن با پیشرفت علمی و رفاه مردم ایران مخالف است.

معاون اول رئیس‌ جمهور در این دیدار، گفت: هر مرکزی را که دشمن تخریب کرده است، نه مانند گذشته، بلکه بسیار بهتر بازسازی خواهیم کرد.

عارف ادامه داد: موقعیت کشورمان در منطقه و جهان، پس از جنگ تغییر خواهد کرد، جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز بهبود خواهد یافت و ایران را می‌توان در دوران پسا جنگ از کشوری که ۴۷ سال تحریم شده است، به کشوری رساند که تحریم‌کننده باشد.

معاون اول رئیس‌ جمهور، همچنین با صدور دستورهای مختلف برای بازسازی دانشگاه صنعتی شریف، تأکید کرد: نوسازی و بازسازی دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید بهتر از گذشته انجام شود تا پیشرفت علمی و فناوری کشور، سرعت بیشتری داشته باشد.

عارف در پایان، گفت: اگر دشمن، خطای جدیدی علیه کشورمان مرتکب شود، رزمندگان ما در میدان پاسخی به آن‌ها خواهند داد که فراتر از تصورشان خواهد بود و هرگز در محاسبه آن‌ها وجود نداشته است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.