ورود شرکت ملی گاز ایران به ساخت پالایشگاه برای نخستین‌بار

صدا و سیما یکشنبه 06 اردیبهشت 1405 - 20:02
معاون وزیر نفت گفت: تصمیم واگذاری مسئولیت بازسازی و احداث مجدد دو پالایشگاه به شرکت ملی گاز ایران برای نخستین‌بار در تاریخ وزارت نفت اتخاذ شد و نشان‌دهنده اعتماد به توان مهندسی و عملیاتی این مجموعه است.

ورود شرکت ملی گاز ایران به ساخت پالایشگاه برای نخستین‌بار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعید توکلی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران امروز (یکشنبه، ۶ اردیبهشت) در جریان بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از شرکت ملی گاز ایران با تشریح ابعاد فنی و عملیاتی مدیریت شبکه گاز کشور در شرایط جنگی و اوج مصرف، از پایداری کامل تأمین گاز بخش خانگی، بازسازی شتابان تأسیسات آسیب‌دیده و فعال بودن زنجیره منسجم تأمین سوخت کشور خبر داد.

وی گفت: با وجود آسیب به ظرفیت تولید گاز شیرین کشور، شبکه سراسری گاز بدون وقفه، مدیریت شد و برنامه بازگشت بخشی از ظرفیت از دست رفته تا پیش از زمستان با قدرت در حال اجراست.

وی در این جلسه با قدردانی از حمایت‌های دولت افزود: از شهریورماه ۱۴۰۳ تاکنون و با وجود شرایط ویژه آن سال که یکی از طولانی‌ترین و سردترین دوره‌های سرما را تجربه کردیم، حتی یک مورد قطع گاز در بخش خانگی ثبت نشد؛ این دستاورد نتیجه مدیریت یکپارچه از بالادست تا پایین‌دست صنعت نفت و گاز است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به گستره این مدیریت تصریح کرد: از مرحله تحویل گاز خام توسط شرکت ملی نفت، فرآورش در پالایشگاه‌ها، انتقال از طریق خطوط سراسری و توزیع در شبکه شهری، پایداری کامل برقرار بود و این هماهنگی موجب شد زمستانی سخت را بدون اخلال در تأمین خانگی پشت سر بگذاریم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۱۴۰۴ با بهره‌گیری از تجربیات سال گذشته عملکرد شبکه بهبود یافت، گفت: در ۶ماهه نخست سال گذشته، تحویل گاز به نیروگاه‌ها به شکل قابل توجهی افزایش یافت و از مصرف گسترده گازوئیل جلوگیری شد؛ به‌طوری که برای نخستین بار در ۱۱ آبان‌ماه با مخازن سوخت مایع پُر وارد زمستان شدیم.

به گفته توکلی، هم‌اکنون ذخایر گازوئیل کشور به دلیل تحویل حداکثری گاز به نیروگاه‌ها علی‌رغم مشکلات به‌وجود آمده به حدود ۲.۴ میلیارد لیتر رسیده و هیچ نیروگاهی با محدودیت سوخت مواجه نشده است.

برنامه سه‌مرحله‌ای بازگشت ظرفیت

توکلی با اشاره به تدوین برنامه سه‌مرحله‌ای برای احیای ظرفیت تولید اظهار کرد: در مرحله نخست که تا ۲۰ فروردین برنامه‌ریزی شده بود، با تغییر آرایش فرآیندی و استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاه‌های سالم، حدود ۱۳ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه بازگشت.

وی افزود: در پایان اردیبهشت مرحله دوم اجرا می‌شود و ۲۰ میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت شبکه افزوده خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه مجموع بازگشت گاز ترش به حدود ۸۶ میلیون مترمکعب برسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: این ارقام به معنای پایان عملیات بازسازی نیست؛ پالایشگاه‌های آسیب‌دیده همچنان در مرحله آواربرداری، مطالعات فنی FFS و بازرسی‌های تخصصی قرار دارند تا ظرفیت اسمی آنها به شکل ایمن و پایدار احیا شود.

بازسازی دو پالایشگاه با اتکا به توان داخلی

توکلی با اشاره به واگذاری مسئولیت بازسازی و احداث مجدد دو پالایشگاه به شرکت ملی گاز ایران گفت: این تصمیم برای نخستین‌بار در تاریخ وزارت نفت اتخاذ شد و نشان‌دهنده اعتماد به توان مهندسی، فنی و عملیاتی این مجموعه است.

وی تصریح کرد: نزدیک به پنج هزار نیروی متخصص و عملیاتی در این مجتمع‌ها مشغول فعالیت هستند و توانمندی آنها در حوزه تعمیرات اساسی، بازسازی سازه‌های پیچیده پالایشی و مدیریت شرایط بحران، پشتوانه اصلی اجرای این تصمیم است.

زنجیره منسجم تأمین سوخت کشور

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه آنچه کشور را از یک بحران جدی عبور داد، عملکرد یک زنجیره کامل و منسجم تأمین سوخت بود، گفت: از شرکت ملی نفت در بخش بالادست تا شرکت ملی گاز در پایین‌دست و همچنین شرکت پالایش و پخش در تأمین فرآورده‌ها، هماهنگی بی‌وقفه‌ای برقرار شد.

وی افزود: تأمین پایدار میعانات گازی برای تولید بنزین، استمرار خوراک پتروشیمی‌ها و جلوگیری از خام‌سوزی، نتیجه همین هم‌افزایی بود و امروز آثار آن در کل زنجیره انرژی کشور قابل مشاهده است.

مدیریت مصرف و بهینه‌سازی

توکلی با اشاره به تجربه موفق واگذاری مسئولیت مدیریت مصرف سبد سوخت به وزارت کشور و استانداران از سال ۱۴۰۳، این اقدام را گامی راهبردی در ایجاد انسجام ملی دانست و گفت: این تصمیم موجب شد نگاه‌های بخشی کنار گذاشته شود و مدیریت مصرف با رویکردی جامع‌تر دنبال شود و با همین رویکرد امسال نیز می‌بایست تخصیص درست و مناسب را به عنوان یک راهکار اجتناب ناپذیر دنبال کنیم.

وی همچنین از انعقاد بیش از ۲۵ قرارداد «کارور» در استان‌ها خبر داد و تصریح کرد: این طرح‌ها نقش مهمی در بهینه‌سازی مصرف و پایداری شبکه خواهند داشت.

چشم‌انداز پیش‌رو

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ناترازی موجود در شبکه گاز کشور گفت: با وجود افزایش کسری به حدود ۲۳۰ میلیون مترمکعب، برنامه‌ریزی شده است پیش از زمستان حدود ۷۰ میلیون مترمکعب از این میزان جبران شود.

توکلی با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان صنعت گاز بیان کرد: پایداری امروز شبکه گاز کشور حاصل مجاهدت بی‌وقفه هزاران نیروی متخصص است که در سخت‌ترین شرایط عملیاتی، اجازه ندادند جریان تأمین سوخت کشور متوقف شود و این مسیر با اتکا به توان مهندسی داخلی با قدرت ادامه خواهد یافت.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.