
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای حمید رضا حاجی بابایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح تحولات منطقه و مسائل مربوط به جنگ پرداخت و به پرسشها در اینباره پاسخ داد.
متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
مجری: در این شرایط نه جنگ و نه صلحی که در آن قرار داریم، یک واقعه بی نظیر تاریخی در ایران روی داده که اتفاقا رمز پیروزی ملت ایران است و آن اتحادی است که بین مردم و بین مسئولان کشور و بین فرماندهان نظامی کشور، بین خیابان میدان و دیپلماسی وجود دارد و همین اتحاد و این صدای واحد از صدر نظام از رهبری معظم انقلاب تا کوچهها و خیابانها، نگرانیها را در جبههی مقابل ما در کوچهها و خیابانها ایجاد کرده است؛ نگرانیهایی را در آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی جنوب خلیج فارس، به وجود آورده است که حالا در گفتگوی امشب و در تحلیلی که تقدیم حضور شما خواهیم کرد، به تبیین برخی از این نگرانیها در جبهه مقابل و شرایط ما و دشمن، خواهیم پرداخت.
سوال: اگر بخواهیم به تفکیک بگوییم و آن سوی میدان آمریکاییها، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی و آنچه ایران با آن رو به رو است، تحلیل کنیم، شرایط را چطور میبینید؟ ما در چه مرحلهای هستیم؟
حاجی بابایی: در مقدمه فرمایش تان یک نکته کلیدی را اشاره فرمودید، فرمودید که مولفه قدرتمند و تعیین کنندهای که امروز در اختیار ملت بزرگ ایران است و عامل پیروزی هم شده، اینکه میدان با خیابان با دیپلماسی با هم هماهنگ است، یعنی یک وحدت همه جانبه در کشور وجود دارد، اتفاقا این مولفه تلاقی درگیریهای ما با آمریکا است، یعنی آمریکاییها آمدند که این وحدت را بشکنند و بتوانند در بین مردم ایران یک اختلافی ایجاد کنند و در سایه آن اختلاف بتوانند ایران را به چند ایران تقسیم کنند، برعکس اتفاق افتاد، یعنی امروز ما شاهد هستیم که مردم از یک اتحاد بسیار خوبی برخوردار هستند و تمام تلاشش را آمریکا کرد و رژیم صهیونیستی که بین مردم اختلاف ایجاد کنند موفق نشدند، تلاش وافری انجام دادند که بین مسئولان اختلاف ایجاد کنند، من نگرانیام اینجا بیشتر بود تا مردم، چون مردم همیشه از ما جلوتر هستند نگران این بودیم که خدای ناکرده بین مسئولان اختلافی به وجود بیاید با این تحریکی که دشمن دارد میکند و اخبار نادرست و دروغی که اشاعه میدهد و با این اخبار دروغ است که در خیلی از جاهای دنیا آمریکا موفق شد حکومتها را تغییر داد ولی در کشور ما اخبار اثر نگذاشت این یک حرکتهایی شکل گرفت، اما با یک حرکت منسجم و همه جانبه و آگاهانهای که مسئولان ما داشتند آمریکا اینجا هم شکست خورد یک حرکت دیگری را شکل دادند که بگویند در میدان و دیپلماسی با هم اختلاف وجود دارد آن هم با رعایت همه ضوابط و مقرراتی که الان دارد انجام میپذیرد و کارهایی که انجام میشود و هماهنگیهایی که بین همه دارد انجام میپذیرد تقریبا اینجا هم مأیوس شدهاند.
بنابراین آنچه در صحنه بین المللی اتفاق افتاده تا به امروز این است که ما موفق شدیم در کشور اتحاد را کاملا حفظ کنیم، رمز موفقیتان هم همین اتحاد و حضور مردم است، یعنی اگر بخواهیم مهمترین عنصر در پیروزی را نام ببریم، حضور مردم در خیابانها است بعد نیروهای مسلح ما هستند و بعد دیپلماسی و سخنی که به نیابت از ملت بزرگ ایران دارد در دستگاه دیپلماسی با دشمن صحبت میشود، اما یک نکتهای که خیلی من کف میدان و خیابان و همه جا دارم میبینم و مردم بحث میکنند این است که نه جنگ و نه صلح بحث میشود، من یک مقدار اعتقادم متفاوت است، من اعتقادم بر این است که یک لحظه از روزی که جنگ شروع شده تا به امروز آتش بس نداشتیم، نوع جنگ متفاوت شده، یعنی یک روزی با موشک ما میزدیم آنها با هواپیما حمله میکردند آن جنگی بود که شما میدیدید، یک روز این جنگ به جایی رسید که در واقع آمریکایی زیاده طلبی میکرد و محکم جمهوری اسلامی جواب داد که زیاده خواهیهای شما را ما تحمل نمیکنیم، به قهر آمریکا به بعضی از اتفاقات آمریکا و مذاکره انجامید که نه مذاکره ما به مذاکره هم به آن معنا اعتقاد نداریم اعتقاد داریم مطالبه است، مطالبه یعنی آن چیزی که مردم کف خیابان میخواهند یعنی اینکه یا باید با موشک بگیرند یا با حمله نظامی بگیرند یا با یک گفتمان برتری که دیکته نکند دشمن به ما، چون حرف ما همیشه در دیپلماسی، امام شهید ما میفرمود این دیپلماسی نیست این مذاکره نیست که دشمن بیاید به ما دیکته کند آنچه را که میخواهد ما در یک جایگاهی قرار گرفتیم امروز که دشمن نمیتواند به ما زهر چشمهای خودش را هم نشان داد همه تهدیدها را هم در این مدت ترامپ انجام داد.
حمله نظامی میکنم، این کار را میکنم، انرژی را میزنم نیرو پیاده میکنم همه آنچه را که باید میگفت گفت و خودش هم در نهایت گفت که ایران تسلیم نمیشود، چون یک روزی بحث از این بود در دنیا که ما همه معضلات دنیا را حل کردیم یک معضل دیگری مانده آن هم حل کنیم همه چیز تمام است آن معضل جمهوری اسلامی است، یعنی به عنوان یک معضل به ما نگاه میکردند، ولی امروز دیگر به عنوان یک معضل به ما نگاه کنند، به عنوان یک کشور قدرتمندی نگاه میکنند، که چه کار کنیم با این کشور قدرتمند ما بتوانیم کنار بیاییم چگونه باید باهاش کنار بیاییم الان آمریکا از موضع برتر با ما نمیتواند صحبت کند، چون هم دستمان روی ماشه است، هم مردم کف خیابان هستند، هم قدرت تاب آوری مان افزایش پیدا کرده هم در جنگ ارادههایی که وجود دارد جمهوری اسلامی شانس برتری اش دهها برابر آمریکا است، یعنی امروز به نظر من دیگر جنگ از حالت گفتوگو از حالت موشک عبور کرد، الان رسیدیم به جنگ اقتصادی، ببینید یک جنگ اقتصادی تمام عیار وجود دارد آمریکا میخواهد به دنبال این که با محاصره بتواند اقتصاد داخلی و معیشت مردم را تحت الشعاع قرار بدهد، ضمنا با این کارش که دارد انجام میدهد یک حرکت دیگر را هم دارد شکل میدهد، آن حرکت به ضرر خودشان است و آن این است که قیمت نفت را دارد بالا میبرد، یعنی محاصره قیمت نفت بالا میرود، چون تنگه هرمز هم کاملا بسته است، بهترین و خوشبینانهترین پیش بینیها این است که تا یک ماه دیگر انفجار قیمت نفت به حد اعلای خودش میرسد، یعنی قیمت نفت به یک جایی میرسد که نه اروپا تحمل میکند، نه آمریکا تحمل میکند و نه کشورهای دیگر، از این طرف هم با تمام قدرت آمریکا دارد فشار میآورد که در داخل کشور وضعیت اقتصادی ما و معیشت مردمی را تحت فشار بیشتر قرار بدهد، اینجاست که دیگر موشک جایی ندارد موشک جای خودش مانده، بحث مذاکره و مطالبه جایی ندارد، رفتیم روی زورآزمایی دست در دست آن هم یک جنگ ارادهها است جنگ ارادههایی که ما یا ما دسته را میخوابانیم یا او دست ما را باید بخواباند.
سوال: تاب آوری اقتصادی؟
حاجی بابایی: بله، تاب آوری جنگ ارادهها، اراده است که تاب آوری را بالا میبرد، ما شکی در این نداریم پیش بینیهای ما نشان میدهد که تاب آوری ملت ما در دنیا مثال زدنی است، اما اروپا تاب آوری ندارد، مردم آمریکا تاب آوری ندارند، در این تاب آوری پیروز میدان به قول فوتبالیستها شش صفر جمهوری اسلامی جلو است، هرچقدر ادامه پیدا کند درست است سخت است، ولی یک روزی امام فرمود ما به قله نزدیکیم، اما سخت است و باید صبر کنید این سختی را باید تحمل کرد گفتم طرف یک ماه زمان دارد که به یک انفجار نفتی برسد و بتواند قیمت به شدت افزایش پیدا کند، جایی که دیگر تقریبا دستها بالا برود و در واقع همه دنبال این باشند که یک جوری باید مشکل را حل کنیم اینجاست که حرف اول و آخر و وسط و همه را مردم میزنند و مسئولین ما، دو تا کار باید انجام بپذیرد، یک مسئولین ما چه مجلس و چه دولت همه ما باید برویم کف خیابان، تمام توانمان را به کار بگیریم، تمام قدرت مان را به کار بگیریم که کاهش بدهیم این ایجاد مشکل اقتصادی که ممکن است وجود داشته باشد و از آن طرف هم مردم عزیز ما با وضعیت موجودی که وجود دارد کاملا وضعیت را رصد کنند برنامه ریزی بکنند و ما همه با همدیگر برویم این اراده قوی و قدرتمند را اعمال کنیم، در یک بیانی آنها گفتند که جمهوری اسلامی قدرتی پیدا کرده است که مدیریت میکند، مدیریت اقتصاد و معیشت و گرانی را دارد منتقل میکند به کشورهای دیگر، به اروپا دارد منتقل میکند، این کاملا درست است، یعنی اگر قرار است مردم ما تحمل گرانی کنند، اروپا هم باید تحمل گرانی کند، مردم آمریکا هم باید تحمل کنند، نمیگوییم که باید تحمل کنند آنها هم مثل مردم ما بروند میدان و اجازه ندهند آمریکا این طور خودکامگی کند.
سوال: یعنی این وجه تمایز جنگ تحمیلی سوم با جنگهای قبلی است که این طرف فشار است، آن طرف هم فشار است، بلکه بیشتر؟
حاجی بابایی: خیلی بیشتر ببینید مردم ما واقعا یک مردم ویژه هستند زبان هم قاصر است از تعریف اینها، الان کف خیابان ما هر شب یک جایی هستیم، دیشب زنجان بودم باور کنید یک قیامتی بود حضور مردم و ۱۴ تا از آن جوانان خوب هم که به شهادت رسیده بودند که یاد و خاطره شان رو گرامی میداریم واقعا یک عظمتی مردم خلق میکردند شب قبلش اردبیل شب قبلش شهرهای گیلان الان هر جای کشور که میرویم همین رنگ است، تقریبا مردم آمدهاند و مصمم هستند، یعنی مردم تنزل و افول از آن اهداف را به هیچ وجه از هیچ کس برنمی تابند، من هم اتفاقا طرفدار این هستم که مردم همین باشند چرا برای اینکه وقتی مردم کف خیابان میایستند، هم آمریکا تکلیف خودش را میداند میداند که این مسئولان نیستند که تصمیم میگیرند این مردم هستند که تصمیم میگیرند، اگر کسی میخواهد باید برود آنجا را راضی کند، ما مسئولان هم اینطوری میفهمیم که این مردم تحت هیچ شرایطی یک سر سوزن انحراف از اندیشه و خواستهی اینها را کسی نمیتواند اعمال کند، اگر کرد دیگر کارش بین مردم تمام است، و وجود رهبری که کاملا هماهنگ و همسو و مدیریت این میدان در دست دست او است.
یعنی رهبری و مردم میدان را دارند، مسئولین باید با تمام وجود خودشان را با آنها هماهنگ کنند، این اقتداری که مسئولان پیدا میکنند و قدرتی که مسئولین پیدا میکنند به راحتی با آمریکا میتوانند حرف بزنند، ما دنبال جنگ واقعا نیستیم فکر نکنم کسی هم در جمهوری اسلامی البته آنهایی هم که کف خیابان هستند طرفدار جنگ باشند، اگر میگویند جنگ جنگ تا پیروزی برای این است که ما به تمام اهدافمان برسیم آن چیزهایی که میخواهند جنگ خاتمه پیدا کند پرقدرت ادامه پیدا کند، خواستههای مشروع مردم لحاظ شود، آمریکا شکستش را بپذیرد از منطقه برود، تنگه هرمز برای ملت بزرگ ایران باشد، اینها را مردم همه قبول دارند، بحث انرژی هستهای و غنی سازی یک موضوع کاملا مشخص در جمهوری اسلامی است نمیشود از آن عبور کرد، اینها نکاتی است که وضعیت را میبینیم، از این هم گذشته مقایسه کنیم بین ما و بین آنها از اول جنگ تا الان ترامپ روز اول به ما میگفت که شما باید تسلیم شوید، ایران را باید تقسیم کنیم، باید به عصر حجر برگردانیم، ما شما را تنبیه میکنیم، اینطوری حرف میزد با ما، امروز چه میگوید به ما این ظاهرش را نبینید ته کاسه اش این است که ممکن است از این تنگه هرمز یک چیزی هم به ما بدهید، یعنی این نیست که الان آن حرفهایی که داشت میزد اول الان بزند گفت الان بزند گفت من آتش بس میدهم کدام آتش بس کدام روز ما آتش بس داشتیم کدام روز ما آماده باش کامل نبودیم کدام روز آنها آماده باش کامل نبودند.
سوال: ته کاسهای را که شما گفتید، یک بخش از آن را هارتص منتشر کرده و گفته که ترامپ از اینکه ایران تسلیم نمیشود، عصبانی است. در این شرایط، گزینههای ترامپ محدودتر شده، یا باید وارد مذاکراتی شود که به معنای عقبنشینی است یا مسیر تشدید نظامی را انتخاب کند که خطر گسترش جنگ را به همراه دارد؟
حاجی بابایی: ببینید بن بست آمریکا، اگر بجنگد این بار بجنگد آمریکا در منطقه به این جمع بندی رسیده یک بشکه نفت دیگر به هیچ جای دنیا صادر نخواهد شد، نه امروز تا سالها ممکن است که یک بشکه نفت دیگر صادر نشود، این را میفهمد، این یعنی اعدام ترامپ، این یعنی حلقه آویز کردن ترامپ در دنیا این امکان ندارد، راه دوم چیست؟ راه دوم این است که این کاری که الان دارد ادامه میدهد یعنی این محاصره را ادامه بدهد، این هم همان است یعنی محاصره را هرچقدر ادامه بدهد ما شانزده استان کشورمان مرزها را باز کردند، با تمام قدرت هم دارند کار انجام میدهند کالای اساسی هم وارد میکنیم، همین الان از کنار کشتیهای آمریکایی هم میتوانیم کشتی هایمان را عبور بدهیم چه کسی اینجا ضرر میکند آمریکا، یعنی آمریکا است که الان دارد گرانی را به اروپا تحمیل میکند نه جمهوری اسلامی قبلا میگفت جمهوری اسلامی تنگه هرمز را بسته این درست، ولی امروز این آمریکا است که با این حلقهای که بالاخره ایجاد کرده دارد قیمت نفت را هر روز بالاتر میبرد، یعنی آمریکا واقعا عصبانی است بن بستی گیر کرده هر راهی را برود مجبور میشود مجبور به شکست است، نمیتواند بجنگد یعنی بجنگد با این ملت به اینجا هم برسد نمیتواند کاری کند از آن طرف هم بخواهد ادامه آن محاصره را هم داشته باشد این هم نمیشود، بخواهد با ما کنار بیاید آن هم نمیشود، چون خواستههایی که ما داریم باید بپذیرد باز بهترین راه همین است یعنی خواستههای ملت ایران را بپذیرد.
سوال: برای او کم هزینهتر است؟
حاجی بابایی: بله، برای او کم هزینهتر است، آمریکا باید به یک جمع بندی برسد من باز تکرار میکنم نوع مذاکرات را و با ایران کنار آمدن دیگر رفع معضل نیست با یک ابرقدرت باید کنار بیاید، بنشیند و فکر کند کم ضررترین این است که شروط ده گانه جمهوری اسلامی را بپذیرد، این مردم اجازه نمیدهند کسی پایینتر بیاید، یعنی مردم روی آن صد ایستادهاند و آمریکا باید حرف مردم ما را بپذیرد ما اینجا یک وظیفهای هم داریم من فراموش کردم در آن قسمت مردم بگویم امروز بهترین کاری که ما میتوانیم در کار انجام بدهیم رضایت عمومی مردم است، مثلا دارم عرض میکنم یک کار خوبی ما از شش تا هفت ماه پیش شروع کردیم در مجلس این بحث نیروهای شرکتی بود، امروز با آقای رفیع زاده نشستیم و بحث کردیم و گفتوگو کردیم یک موقع میگفتند تبدیل وضعیت و کار خیلی سختی شده بود گفتم آقای رفیع زاده یک کار میگوییم انجام بده، گفت چه کار کنیم؟ گفتیم شما بیایید این پولی را که میدهید به شرکتها مستقیم بریزید به حساب خودشان ایشان قبول کرد، قبول کرد چند ماه بود که این کار را ایشان داشت زحمت میکشید انصافا برد دولت گاهی وقتها زنگ میزد به من میگفت که تحت فشاریم اینطور میگویند آن طور میگویند از مجلس این طور میگوینداز دولت اینطور میگویند ما با هیئت رئیسه هم صحبت کردیم گفتیم که همین راه را شما برو ما با همه قدرت پشت سرت ایستادهایم.
سوال: همین که آقای رئیس جمهور دستور آن را داد؟
حاجی بابایی: بله، ایشان قبول کرد، چند ماه زحمت کشید، برد به دولت و گاهی وقتها میگفت زیر فشار هستیم، از مجلس، از دولت این جور میگوییم، گفتیم همین راه را شما برو، با تمام قدرت پشت سرت ایستادیم، برو پول این شرکتیها را مستقیم به حساب شان واریز کنید، روحیه رئیس جمهور این است، ایشان روی این گونه قضایا حساسیت داشت، توییت زد و این را ابلاغ کرد، بیش از یک میلیون نفر با خانوادههای شان، یک رضایت عمومی در کشور چقدر اثرگذار خواهد بود، این گرانیها و وضعیتی که وجود دارد بعضی هاش ممکن است به خاطر یک سری شرایط است که جنگ ایجاد کرده است، ما میتوانیم ورود کرده، کنترل کنیم، ما جلسات مکرر داریم با وزراء، ما مجلس هستیم الان شما دولت هستید ما همه مان امروز نظام هستیم، ما اصلا میآییم پای کار شما، ایستادیم، کمک کنیم به مردم تا بتوانیم این شرایط را بهتر کنیم.
سوال: معنی اتحاد این است که فقط بگوییم با هم هستیم یا در عمل باید هوای هم را داشته باشیم؟
حاجی بابایی: ما اتحاد که کردیم نباید نقد کنیم، این جوری نیست، اتحاد یعنی شما داخل کشتی قرار گیرید و یک کشتی شوید، نقد یعنی روی صندلی که نشستید اشتباه است، این متفاوت است، اگر یک مسئولی از ما مجلسیها تا دولتیها یک جایی اشتباه رفت، کاری را خوب انجام نداد، باید نقد کنیم.
سوال: این تقویت اتحاد کمک میکند؟
حاجی بابایی: وحدت به معنای واقعی، شما اتحاد را حفظ کنید، مسائل را بیان کنید، دشمن تنها راهی که پیدا کرده، که از آن جا ورود پیدا کند برای شکست ایران، دیگه کشتی نیست، جنگ به آن معنای بمباران نیست، یک مردم ایران جواب نمیدهد، تنها راه آن یک اختلاف است، بین مردم، مسئولان اختلاف ایجاد کند و بتواند از این جا استفاده کند، یکی روی گرانی اصرار کند، یکی حمله کند و یکی یک جور دیگری نظر دهد، وقتی همه ما میگوییم مردم را باید راضی کنیم در یک کلمه.
سوال: حواس ما باشد که با هر کسی در هر موقعیتی و هر سمت و شکل و قیافه و عقیدهای، اگر حرف و رفتار او در تقابل با این اتحاد است، با او برخورد کنیم؟
حاجی بابایی: حتما باید این جور باشد، یک بحث این است که مردم آن چه میخواهند نباید عقب نشینی کند، اگر عقب نشینی کرد، همه نقد میکنند، هرکس در هر جایی که میخواهد باشد، مهم نیست، اگر سخن گفت، حرف زد و بحثی کرد که اختلاف ایجاد کند، باید دوستانه بگوییم این موقعیت نیست، ولی هیچ کدام جلوی نقد را نمیگیرد، نقد مصلحانه است، اصلاح میکند، به نظر من این کار این جور انجام نشود، این جور انجام شود، این را باید دقت کنیم، الان این خوشایندی مردم را از وحدت لمس میکند.
حس میکند، شعارهای واحد را کاملا آدم لمس میکند، دلخوشی مردم، جالب است بدانید، میروم مردم وقتی میآیند، همه مردم میگویند آقا به مسئولان بگویید حواسشان باشد، نمیگویم هرچه اتفاق میافتد، شما میتوانید جلویش را بگیرید، میگوید آن جا که میتوانید قدرتتان باشد انجام دهید، جایی که نمیتوانید بگویید ما نمیتوانیم، ما متوجه میشویم که شما همکاری نمیکنید، چون کم کاری مسئولان را برنمی تابند مردم، نماینده یا وزیر باشد، حرف هم کاملا حرف درستی است، ما یک مولفه مهمی به دست مان افتاد، رمز پیروزی ما شد، یعنی هر جا کاستی داشتیم و آمریکا میخواست مانور کند، این مانورش را گرفت، این تنگه هرمز بود.
یک عنایت خدا بود که این تنگه هرمز در اختیار مردم قرار بگیرد و الان دیگر هم کسی در این شک ندارد، اروپا و آمریکا همه دوست دارند به یک نحوی به ما فشار آورده و به ما شریک باشند به قول معروف، این حرف آخر ماست، دیگر رفتید سهم من، بقیه را ولش کنید، فقط سهم من، ما هم گفتیم شتر در خواب بیند پنبه دانه، گه غب غب خورد گه دانه دانه، ملت ایران تازه تنگه هرمز را به دست آوردند و عقب نشینی نمیکنند؛ بنابراین این تنگه و حرفهایی که در مورد تنگه هرمز میزنیم کارشناسی باشد، باید به جای قانون تعریف نکنیم، من نمیتوانم بگویم تنگه هرمز اگر اتفاق افتاد باید قانون بگوید، باید دولت بگوید، باید مجلس بگوید، نظام بگوید، نباید ما توقعها را بالا و پایین کنیم، یکی میگوید این جا، یکی کار دیگری بگوید، ما همه مان سعی کنیم، این جا نمیخواهیم کاری انجام دهیم به نفع ملت بزرگ ایران.
سوال: از مردم و کف خیابان صحبت کردید، همین الان در میدان انقلاب در سراسر کشور، شور و حماسهای برپا است، آقای حسینی بای از دل این مردم، امشب را روایت کرد. برخی میگفتند که دلیل این جمعیت زیاد، پنجشنبه شب یا شب میلاد امام رضا علیهالسلام است که مردم آمدهاند، اما این تصویری که زنده دیدید، یکشنبه شب است و فردا دوشنبه (امروز) و روال زندگی، عادی است، با همان شلوغی و تجمع میآیند به خیابان، ربطی به تعطیلی و مناسبت ندارد.
حاجی بابایی: این یک جای تهران است و همه جا هستند، حق مشخص است، این مردم آمدند میدان، ۴۷ سال است که این مردم، از آمریکا و اروپا و کشورهای دیگر ظلم دارند میبینند، یک بار این مردم آمدند میدان، دشمن حمله کرده و ۹۰ میلیون ایرانی به این باور رسیدند که قدرت دارند، رمز این کار چیست، علاوه بر همه اعتقادات و همه که داریم، همه جور به قول امام شهیدمان همه قیافه هاست، در همین میدانی که به آن نگاه میکنید، همه قیافهها هستند، این اتحاد مقدس که شکل گرفته، جلوی چشم مان دیدیم که مردم ایران باورشان شده که قدرتمندهستند، قبل از ۶۰ روز جنگ شاید من و شما یک مقدار شبهه داشتیم که آیاممکن است آمریکا با تمام این کشتیهایی که تعریف میکند، با این هواپیما که تعریف میکند، ۵۴ کشور کمکش کند که ما مقابله کنیم، خیلی سخت بود پذیرش این، اما امام راحل و امام شهیدما میفرمودند که اینها بادکنکی است ما نباید مرعوب آمریکا قرار بگیریم.
امروز باورشان شد که میشود، کسی بود که مخالف بود، اعتقاد نداشت، کسی بود که باور نداشت، اامروز همه باور دارند، چرا در این جنگ برتر قرار گرفتیم چرا نباید حق مسلم خودمان را بگیریم، چرا باید مردم مان تحریم باشند، ۶۰ روز پیش نفت ما تحریم شد، امروز نفت مان آزادست و هر که را بخواهیم تحریم میکنیم. این قدرت را چطور به دست آوردیم و چرا باید از دست بدهیم، ۶۰ روز پیش آمریکا ابرقدرت منحصر بهفرد دنیا بود، امروز ما منحصربهفرد نیستیم، حداقل آن این است، ما تا ۶۰ روز قبل اصلا به قدرت بین المللی محسوب نمیشدیم، امروز دنیا از ما پذیرفته است، ملت ما این اتحاد را نداشت در ۶۰ روز قبل، امروز دارد، مردم آمریکا ندارند، اروپاییها ندارند، ما چرا باید این موقعیت را از دست بدهیم، واقعا مردم صد درصد درست میگویند، ما اگر بایستیم این بار، محکم بایستیم، به تمام اهدافی که اعتقاد داریم به آن میرسیم، به غنی سازی، به تنگه هرمز میرسیم، تنگه هرمز مال ما باشد، کسی نمیتواند ما را تحریم بکند.
سوال: ضمن این که شرایط آنها شرایط خوبی نیست، از جمله بی اعتباری که تهدیدهای آمریکا پیدا کرده است، بهویژه در برابر رقبای خود، چین و روسیه که این یک بیاعتباری بینالمللی دارد؛ وجاهت بینالمللی آن با رقبای پیشین و سنتی اروپایی خود در این جنگ مخدوش شده است. ملاحظهها به علت زمان سفر ترامپ به چین و انتخابات میان دورهای کنگره است که این طرف نداریم؟
حاجی بابایی: همه شرایط با ما است، این اروپاییها الان خیلی با آمریکا روبراه نیستند، اما جرأت نمیکردند که حرف بزنند، اما شما فکر میکنید، روسیه و چین که ابرقدرت هستند، در مخیله آنها ورود پیدا میکرد که یک روزی ایران موشک بزند به کشتی آمریکا.
سوال: جرأت انجام این کار، اولین بار بوده که ایران رقم زده است؟
حاجی بابایی: قبل از جنگ ۱۲ روزه، آن قدر تبلیغ در سطح بین المللی کردند، ملتها ما را یک مردم خاص میشناختند و خیلی جاهای ویژه احترام خاصی بر اساس تبلیغات قائل نبودند، اما امروز مردم دنیا برای ملت ایران یک احترام خاص قائل است، مردم ما فشار اقتصادی و جنگ را تحمل کردند، امروز دیگر باید بایستند و نتیجه آن بگیرند.
سوال: هزینه آن را دادند؟
حاجی بابایی: آمریکا میخواهد چه کند، آمریکا اگر امروز آمد و گفت ۴ تا ۵ تا پتروشیمی شما را زدیم، ایران، منطقههای نفتخیز را در منطقه میزند که تا سه سال دیگر قابل جبران نیست. او میفهمد. پس باید همه ما دست به دست هم دهیم با قدرت آن دانش آموز مینابی، ما میخواهیم گروه آموزش مجلس توجه کند که چه فاجعهای روی داده است. در هفته معلم برویم در کنار دانش آموزان. این جا لازم میدانم که هفته معلم را به معلمان و روز کار و کارگر را به کارگران تبریک عرض کنم و بگویم معلمان عزیز، دانش آموزان عزیز، استادان دانشگاه، دانشگاهیان عزیز، این همه شهید دادید، همه ما باید بایستیم در میدان، برای همیشه شر آمریکا را بکنیم؛ نقش آموزش و پرورش و نقش خیابانهای ایران، تعیین کننده است.