واشنگتن راهی جز پایان دادن به محاصره دریایی ایران ندارد

صدا و سیما سه شنبه 15 اردیبهشت 1405 - 10:30
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بن‌بست راهبردی کاخ سفید در قبال ایران، گفت: با شکست قطعی تاکتیک محاصره، آمریکایی‌ها در موضع ضعف قرار گرفته‌اند و به‌زودی ناچار به عقب‌نشینی از مواضع خصمانه اخیر خود خواهند شد.

واشنگتن راهی جز پایان دادن به محاصره دریایی ایران نداردتثبیت جایگاه ایران در پی لشکرکشی بی‌حاصل آمریکا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فداحسین مالکی با اشاره به طرح ناکام محاصره تنگه هرمز توسط رئیس‌جمهور آمریکا برای امتیازگیری در میز مذاکره، گفت: پیش از تلاش آمریکایی‌ها برای محاصره تنگه هرمز و سواحل ایران، شرایط به گونه‌ای بود که اغلب کشور‌های دنیا، از جمله قدرت‌های بزرگ مثل چین، هند، روسیه، کشور‌های اروپایی و حتی عربستان و کشور‌های عربی، پذیرفته بودند که ایران محور اصلی و مسئول مستقیم امنیت راهبردی در این منطقه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: با آمدن آمریکایی‌ها به تنگه هرمز، اهمیت این موضوع دوچندان شد؛ چرا که آنها یک تاکتیک شکست‌خورده را در قبال ایران به رخ کشیدند و با این محاصره، نگاه دنیا را از ایران متوجه خود کردند. اکنون افکار عمومی جهان متوجه شده است که این آمریکاست که اقدام به محاصره تنگه هرمز کرده و شرایط برای آنها متفاوت شده است، نه ایران.

وی افزود: این یک تاکتیک شکست‌خورده بود که در دنیا جا نیفتاد و کماکان اعتقاد مردم، کشور‌ها و اروپایی‌ها بر عزم راسخ و اراده ملت و نیرو‌های مسلح ایران بیشتر شد. در واقع، لشکرکشی آمریکایی‌ها برای محاصره تنگه هرمز هیچ دستاوردی نداشت.

مالکی به خنثی‌سازی نقشه آمریکا در انسداد مسیر‌های دریایی اشاره کرد و گفت: آمریکا تلاش داشت کشتی‌ها و بنادر ایران را محاصره کند، اما با ابتکار دولت پاکستان در در اختیار قرار دادن بنادر این کشور به ایران و سرمایه‌گذاران، این نقشه با شکست مواجه شد. امروز با این همکاری، ارتباط مثلث «چین، پاکستان و ایران» پررنگ‌تر شده که این خود یک شکست بزرگ برای آمریکا محسوب می‌شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس بی‌اعتمادی‌های گذشته، هیچ اهمیتی به تهدیدات ترامپ نمی‌دهد؛ به همین دلیل نه مذاکره را قبول کرد و نه تن به آتش‌بس داد. ایران کماکان با قدرت مردمی و اقتدار نیرو‌های نظامی خود در میدان حضور دارد و مذاکره یا آتش‌بس در شرایط فعلی را تنها بخشی از «ادامه جنگ» تلقی می‌کند.

وی با پیش‌بینی عقب‌نشینی قریب‌الوقوع آمریکایی‌ها از مواضع اخیر خود، اظهار کرد: با توجه به شکست قطعی تاکتیک محاصره، واشنگتن راهی جز عقب‌نشینی ندارد. حتی ادعای اخیر ترامپ مبنی بر اینکه محاصره تنگه هرمز و ایران یک «محاصره دوستانه» است، نشان‌دهنده استیصال آنهاست؛ در واقع او می‌خواهد با این ادبیات متناقض، همچنان به زعم خود برای ایران خط و نشان بکشد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در پایان خاطرنشان کرد: اینگونه موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد که دشمن در بن‌بست قرار گرفته و تلاش می‌کند شکست راهبردی خود را در پوشش کلمات جدید پنهان کند، اما واقعیت میدان حکایت از اقتدار و پیروزی اراده ملت ایران دارد. 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.