
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، الهام حاجیکریمی، مدیر احیا دفتر موافقتنامههای تجاری و سازمانهای بینالمللی این سازمان با برشمردن موافقتنامههای اجرایی ایران گفت: موافقتنامههای تجاری ایران در دو قالب دوجانبه و چندجانبه دنبال میشود.
وی با اشاره به موافقتنامههای دوجانبه افزود: هماکنون موافقتنامههای دوجانبه تجارت ترجیحی با پنج کشور پاکستان، تونس، کوبا، ترکیه و بوسنی برقرار و در حال اجراست. همچنین موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز از اردیبهشت سال گذشته وارد فاز اجرا شده است. به گفته او، موافقتنامههای تجارت ترجیحی چندجانبه با سازمانهای «دی۸» و «سازمان همکاری اسلامی» نیز در حال اجراست.
حاجیکریمی با اشاره به مزایای عملی این توافقها اظهار کرد: فهرستهای کالایی این موافقتنامهها سالانه در ضمایم کتاب مقررات صادرات و واردات درج میشود و صادرکنندگان و واردکنندگان میتوانند بر اساس آن از تخفیفهای تعرفهای و امتیازات پیشبینی شده بهرهمند شوند.
وی در توضیح تفاوت تجارت ترجیحی و تجارت آزاد گفت: در تجارت ترجیحی، اقلام محدودی از کالاها از سوی کشور ما و کشور طرف تعهد، مشمول تخفیف تعرفهای میشوند؛ اما در تجارت آزاد، فهرست کالاهایی که مشمول تعرفه صفر نمیشوند، محدود است و در عمل بیش از ۸۰ درصد کالاها را در بر میگیرد. بهعنوان مثال، در موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا، ۸۷ درصد خطوط تعرفهای دو طرف مشمول تعرفه صفر هستند. بر همین اساس، در کتاب مقررات، فهرستهای منفی که تعرفه جاری یا شرایط خاص و سهمیه برای آنها اعمال میشود درج شده و سایر کالاها بهعنوان فهرست مثبت، مشمول تعرفه صفر خواهند بود.
این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به توسعه این شبکه از توافقها افزود: موافقتنامههای دوجانبه دیگری نیز امضا و نهایی شده و فرآیندهای قانونی آنها برای اجرا در دست انجام است؛ هماکنون موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای عمان، ازبکستان و اندونزی مراحل قانونی خود را طی میکنند.
حاجیکریمی با بیان اینکه موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا هماکنون بهصورت کامل در حال اجرایی شدن است، گفت: تجربه این موافقتنامه را میتوان بهعنوان الگو برای سایر موافقتنامههای تجاری مورد استفاده قرار داد؛ چرا که نشان داده چگونه میتوان با تنظیم چارچوبهای مشخص، روابط تجاری را تعمیق و تسهیل کرد.
او ویژگی مهم موافقتنامههای تجاری را تدوین چارچوب قانونی شفاف برای روابط اقتصادی میان کشورها دانست و افزود: وجود این چارچوب موجب میشود حتی در شرایط اضطراری یا بحرانی، تعاملات تجاری طبق مفاد موافقتنامه ادامه یابد و اگر محدودیتی هم اعمال میشود، در قالب قواعد مورد توافق و بهصورت قانونمند باشد. این امر به شفافیت، پیشبینیپذیری و تداوم تجارت بین کشورهای طرف توافق کمک میکند.
مدیر احیا دفتر موافقتنامههای تجاری و سازمانهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران در پایان از تشکیل کارگروههای مشترک میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد و گفت: همکاری در زمینههای گمرکی، استاندارد و حملونقل پیشبینی شده و زیرساختهای لازم طی سالهای گذشته شکل گرفته است. به گفته او، این زیرساختها میتوانند در دورانهای بحرانی نقش موثری در حفظ و تقویت روابط تجاری ایران با شرکای خود ایفا کنند.