
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما علیرضا کاظمی در مراسم افتتاح طرح «محیطیـار» با عنوان ماموریت ماکان گفت: خوشحالم که در هفته بزرگداشت مقام معلم، توفیق خدمت به شما عزیزان نصیب من شد.
وی با اشاره به نقش معلمان در حوزه محیط زیست افزود: خانم دکتر انصاری مدافع سرسخت حوزه محیط زیست در دولت هستند و امروز افتتاح طرح محیطیـار در همین راستا معنا و اهمیت بیشتری پیدا میکند.
کاظمی ادامه داد: امسال برای معلمان سال بسیار سختی بود، اما در کنار این سختیها، رشادت مردم، پیروزی رزمندگان و تلاش جامعه تعلیم و تربیت را تبریک میگویم و یاد و خاطره شهدا را گرامی میدارم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با گرامیداشت یاد بزرگ معلم ایران افزود: یاد معلم مدرسه ایران و سیدالشهدا در این جنگ، رهبر شهید، شهدای میناب و شهید ماکان نصیری را ارج میگذارم. خون شهید ماکان نصیری مایه شکلگیری و انجام یک طرح بزرگ در کشور شد.
وی آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری و دکتر پزشکیان را مطرح کرد و گفت: حضور شجاعانه رئیسجمهور در میان مردم و دستگاههای اجرایی و پیگیری مجدانه ایشان بینظیر است.
کاظمی درباره اهمیت جایگاه محیط زیست گفت: دنیا با چهار ابرچالش مواجه است که یکی از آنها چالش محیط زیستی است. بحرانهای محیط زیستی میتواند عواقب گستردهای داشته باشد و زمینه آسیب به نظام هستی را فراهم کند. در قرآن نیز آیات متعددی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حوزه محیط زیست اشاره دارد.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست در قرآن با نگاه به زیباییها به تصویر کشیده شده است، تاکید کرد:فرقی ندارد این حوزه متولی مشخص داشته باشد یا خیر؛ همه ما مکلف هستیم تمام ظرفیت خود را در این بخش به کار بگیریم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه توضیح داد: در آموزش و پرورش، آموزش عمومی و آموزش غیررسمی را دنبال میکنیم. در آموزش عمومی، موضوع محیط زیست یکی از ستونهای مهم برنامه درسی است و در کتابها و قالبهای مختلف منعکس شده است. در آموزش غیررسمی نیز باید میدان کنشگری برای دانشآموزان فراهم شود؛ زیرا تنها مسیر نهادینهسازی یک هنجار فرهنگی، آموزش و یادگیری است.
وی افزود: برای موفقیت در این حوزه شش گام باید طی شود؛ نخست، ساختاردهی است تا دانشآموزان، معلمان و اولیا در آن نقشآفرینی کنند و برایشان مسئولیت ایجاد شود. طرح محیطیـار الحمدلله ساختار مناسبی گرفته و شبکه محیطیاری در سطح کشور بهعنوان یک درخت ارزشمند پرثمر در حال انجام وظایف خود است.
کاظمی ادامه داد: گام دوم، هویتسازی است؛ یعنی باید به دانشآموزانِ عضو این شبکه نشان و هویت داده و برای نقشآفرینی آنها از همه موقعیتهای تربیتی کشور استفاده کرد. گام بعدی برنامهریزی است تا این ساختار مسئولیت، تدوین برنامه و میدان خلاقیت و نوآوری را در اختیار دانشآموزان قرار دهد»
وی با تاکید بر اینکه «مهمترین پایگاه ما مدرسه است گفت: مدرسه بهترین کانون برای تبدیل هنجارها به فرهنگ عمومی و نهادینهسازی آنهاست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای فعالیتهای فرهنگی در شرایط تعطیلی مدارس نیز گفت:امسال با وجود اینکه مدارس به صورت فیزیکی تعطیل بود، در هفته منابع طبیعی و درختکاری مردم و دانشآموزان اتفاقات بزرگی رقم زدند. ما پای این کار هستیم و عنوان محیطیـار و محیطبان را باید جدی بگیریم.
کاظمی در پایان افزود: مسابقه قصهنویسی داستان ماکان را در سطح آموزش و پرورش توزیع کنید تا نهضت محیط زیستی شکل بگیرد. همچنین ضرورت دارد هنرستانهای فنی و حرفهای دارای رشته محیط زیست توسعه یابند؛ ما آمادگی اعطای مجوز و ایجاد ظرفیت برای گسترش این هنرستانها را داریم و در کوتاهترین زمان مجوز صادر میکنیم.