به گزارش خبرگزاری تسنیم، منابع آگاه به رویترز اعلام کردند فولکسواگن در حال بررسی تعطیلی 4 کارخانه در آلمان و افزایش تعدیل نیرو تا سقف 100 هزار نفر است که میتواند بزرگترین برنامه بازسازی در تاریخ صنعت خودروسازی باشد.
به گفته 2 منبع آگاه، اعضای هیئت نظارت فولکسواگن در جریان این طرح قرار گرفتهاند و قرار است این برنامه در نشست 9 ژوئیه مورد بررسی قرار گیرد.
این خودروساز در شرایطی چنین برنامهای را بررسی میکند که با فشار فزاینده از سوی رقبای چینی، تعرفههای سنگین آمریکا علیه واردات خودرو و کاهش تقاضا در بازار اروپا روبهروست؛ عواملی که به گفته این شرکت، مدل کسبوکار کنونی آن را دیگر پایدار نمیسازد.
به گفته این منابع، تعطیلی کارخانههای هانوفر، تسویکاو، اِمدن و کارخانه نکارزولم متعلق به آئودی، بیش از 45 هزار شغل را در معرض خطر قرار میدهد. این رقم علاوه بر حدود 50 هزار مورد تعدیل نیرویی است که پیشتر در برنامه این شرکت قرار داشت.
بر اساس این گزارش، اخراج 100 هزار نفر و تعطیلی 4 کارخانه مونتاژ، از نظر تعداد، بزرگترین برنامه بازسازی در تاریخ صنعت خودروسازی خواهد بود.
این اقدام از نظر ابعاد با برنامههای گسترده بازسازی شرکت جنرال موتورز پیش و همزمان با ورشکستگی سال 2009 و همچنین اوایل دهه 1990 یعنی زمانی که جنرال موتورز طی 4 سال حدود 74 هزار نفر را اخراج کرد و 21 کارخانه را تعطیل یا فعالیت آنها را متوقف ساخت، قابل مقایسه است.
به گفته منابع، الیور بلوم، مدیرعامل فولکسواگن، پیش از این در هفته جاری میلادی، این برنامه را برای مدیران ارشد تشریح کرد تا از آن حمایت کنند؛ برنامهای که انتظار میرود با مخالفت شدید اتحادیههای کارگری و همچنین ایالت نیدرزاکسن، دومین سهامدار بزرگ این خودروساز، روبهرو شود.
مجله منیجر نخستین بار این برنامه را گزارش داد و نوشت دومین خودروساز بزرگ جهان همچنین قصد دارد سرمایهگذاریهای خود را طی 5 سال آینده حدود 15 درصد کاهش دهد و به اندکی بیش از 130 میلیارد یورو (148 میلیارد دلار) برساند.
این مجله به نقل از منابع خود افزود الیور بلوم و آرنو آنتلیتس، مدیر مالی فولکسواگن، در نظر دارند این شرکت 89 ساله را بهطور بنیادین بازسازی کنند؛ با اقداماتی که شامل تفکیک برند اصلی فولکسواگن و بخش قطعات آن و تبدیل هر یک به واحدهای مستقل میشود.
سهام فولکسواگن روز جمعه به پایینترین سطح خود در 16 سال گذشته رسید و تا ساعت 13:35 به وقت گرینویچ با افت 3٫4 درصدی معامله شد؛ موضوعی که نشان میدهد سرمایهگذاران نسبت به موفقیت این برنامه تردید دارند.
انتهای پیام/