در ۲۴ ساعت اخیر همه چیز علیه تیم ملی ایران پیش رفت و ما در نهایت دوباره در صعود به دور حذفی جام جهانی ناکام ماندیم. بعد از قبولی تساوی بیرحمانه مقابل تیم ملی مصر، نتیجه هر سه مسابقه در ساعات اخیر نیز علیه ایران رقم خورد و در نهایت تساوی عجیب اتریش و الجزایر، حکم به وداع زودهنگام تیم ملی ایران با این تورنمنت داد.
اما بعد از حذف دراماتیک ایران از رقابت های جام جهانی ۲۰۲۶، بسیاری از رسانههای جهان به این موضوع، واکنش دادند. نکته قابل توجه، بازخورد حضور ایران در جام جهانی و نظرات کاربران خارجی بوده است.
کافی است سری به کامنتهای یک رسانه معتبر خارجی بزنید تا ببینید نگاه افکار عمومی جهان، با آنچه تصور میکنیم، چقدر تفاوت دارد. برخلاف انتظار و در بخش کانت رسانه مشهور فوتبالی BR Football درباره حذف ایران از جام جهانی، بخش قابل توجهی از کاربران از رخ دادن این اتفاق، ابراز تأسف کردهاند.
برخی از واکنشهای جالب در این پست به این شرح است:
-فیفا حق ایران را خورد. این تیم با شرایط ناعادلانهای مواجه شد و با این حال، فوقالعاده بازی کرد.
-من هرگز تا این اندازه بابت حذف تیم ملی کشوری که شهروندش نیستم، ناراحت نشده بودم. برای من، ایران قهرمان واقعی این جام است.
-آفساید اعلامشده کاملاً درست بود؛ اینکه بعضیها قانون را نمیدانند، دلیل بر اشتباه بودن تصمیم نیست.
ما مردم مصر از اینکه ایران نتوانست راهی دور بعد شود، ناامید و ناراحت هستیم. آنها خیلی خوب بازی کرده و همه کار کردند و واقعا بدشانس بودند. من دوستان ایرانی فراوانی دارم و آنها واقعا شگفتانگیز هستند. دو ملت فوق العاده با فرهنگ غنی و قدیمی، برخیزید دوستان ایرانی من.
-فوتبال گاهی واقعاً بیرحم است. بازیکنان دو روز پیاپی، یک اتفاق مشابه را تجربه کردند؛ اول خوشحالی و جشن، و بلافاصله بعد از آن ناامیدی.
-متأسفم ایران؛ این کشور (آمریکای میزبان) نتوانست ارج و قربی را که با حضور شایسته در جام جهانی لایقش بودی، به تو بدهد.
-گاهی فوتبال به طرز باورنکردنی بیرحم است. حذف شدن بدون اینکه حتی یک بازی را ببازی، اتفاقی است که این بازیکنان هرگز فراموش نخواهند کرد.
-سه گل در سه بازی با VAR مردود شد، بعد هم باید تماشاگر بازی الجزایر و اتریش میشدند که انگار با هم هماهنگ بودند و راحت گل رد و بدل میکردند. واقعاً بیرحمانه بود.
-فیفا حق ایران را خورد و واقعاً با آنها بدرفتاری کرد. اینکه بعد از هر بازی مجبور بودند مستقیم به تیخوانا بروند و... واقعاً انصاف نبود. با این حال، عالی بازی کردید.
-واقعا حقشان را خوردند! از همان ابتدا همهچیز علیه آنها بود.
-راستش فکر میکنم همه اینها زیر سر ترامپ بوده! (به شوخی)
-روح واقعی ورزش بعد از بازی الجزایر و اتریش از بین رفت.
-ایران سزاوار بیشتر از این بود، بدشانسی آورد.
-حیف شد؛ دوست داشتم ایران به آمریکا بخورد و تحقیرش کند.
مرور این کامنتها نشان میدهد تصویر تیم ملی ایران نزد بسیاری از فوتبالدوستان غیرایرانی نیز مثبت بوده است. حتی کسانی که هوادار ایران نبودند، از نمایش این تیم و حذف بدون شکست آن ابراز تأسف کرده و معتقدند ایران شایسته حضور در مراحل بعدی بود. در عین حال، مانند هر رویداد بزرگ ورزشی، مخالفان و افرادی که از حذف ایران خوشحال شدهاند نیز در میان کاربران دیده میشوند. نکته قابل توجه این است که در میان کامنتهای پربازدید، تعداد پیامهای همدلانه و تحسینآمیز، بیش از پیامهای تمسخرآمیز به نظر میرسد. همین موارد نشان میدهد که عملکرد ایران، احترام بخش قابل توجهی از مخاطبان فوتبال در سراسر جهان را جلب کرده است.