به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، کمبودهای دارویی در ایام پس از جنگ، مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد کرده است. مشکلاتی که در یکی دو ماه اخیر، بسیاری از بیماران را برای داروهای مختلف، راهی داروخانههای متعدد کرده و گاهی مسیر آنها به بازارهای غیررسمی دارویی کشیده شده است. این در حالیست که بر اساس آنچه مسئولان نظام سلامت در سالهای اخیر میگویند، بیش از ۹۷ درصد (عددی) داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید میشود.
در ادبیات سیاستگذاری سلامت، دارو یک کالای معمولی نیست؛ هر اختلال در تولید، قیمتگذاری، تأمین ارز یا توزیع آن مستقیم به دسترسی بیماران لطمه میزند. پیش از این در گزارشی با عنوان بررسی ابعاد کمبودهای دارویی/کلید پایداری بازار دارو کجاست در گروه جامعه ایرنا، به ابعاد مختلف کمبودهای دارویی پرداختیم، اما یکی از ابعاد مهم این کمبودها، بررسی تولید در هلدینگهای بزرگ دارویی محسوب میشود که اتفاقا حساسیت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را هم به دنبال داشته است.
سازمان جهانی بهداشت نیز در اسناد مربوط به کمبود دارو تاکید میکند که کمبود، معمولا حاصل یک علت واحد نیست و میتواند از اختلال زنجیره تامین، قیمتگذاری نامناسب، خروج تولیدکننده از بازار یا مشکلات تولید ناشی شود.
وزیر بهداشت: اگر دولت حمایت میکند، انتظار کمبود دارو نداریم
از طرفی، اگر اگر دولت برای حفظ تولید، منابع مالی و ارزی در اختیار هلدینگها میگذارد، در مقابل انتظار میرود این بنگاهها تولید را پایدار نگه دارند و کمبود مصنوعی یا ناشی از فشار بنگاهی ایجاد نکنند.