به گزارش مشرق، شست خبری سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در بغداد برگزار شد.
فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در این نشست خبری گفت: روابط ایران و عراق تاریخی، جغرافیایی، دینی و راهبردی است. ایران کشور همسایه برای عراق است و باعث تأسف است که مورد حمله و جنگ قرار گرفت. ما مخالف جنگ و مخالف تجاوز به هر کشوری هستیم.
وزیر خارجه عراق در ادامه گفت: ما در گذشته نقش مهمی در میانجیگری بین ایران و آمریکا ایفا کردیم و تأثیرگذار بودیم، متأسفانه وضعیت به جنگ رسید و به این مرحله رسیدیم.
وی افزود: در دیدار امروز با جناب وزیر، بسیاری از موضوعات را مورد رایزنی قرار دادیم. ما همیشه تماسهایمان با ایران ادامه دارد و آقای عراقچی ما را در جریان تحولات قرار میدهد. آقای عراقچی از مذاکرات سوئیس و تفاهمات حاصلشده مطالبی را ارائه داد.
وزیر خارجه عراق: امنیت منطقه باید از سوی ملتها و دولتهای منطقه تأمین شود
فؤاد حسین همچنین گفت: ما درباره روابط دوجانبه هم رایزنی کردیم. عراق دچار وضعیت سختی برای صادرات نفت شده است بهطوری که بسته شدن تنگه هرمز یکی از دلایل مشکلات صادرات نفت بوده و تأثیر عمیقی برای عراق گذاشته است. ما درباره تنگه هرمز رایزنی کردیم و تأکید کردیم که مهم است تفاهمات طرفین اجرایی شود.
وزیر خارجه عراق در ادامه گفت: در خصوص روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، از توسعه جنگ حمایت نمیکنیم، همچنین از تجاوز به ایران حمایت نکردیم. ما اعلام کردیم که جنگ منطقهای باید پایان یابد، زیرا باعث خرابی کل منطقه میشود نه یک کشور خاص. ما چارچوب امنیتی برای منطقه پیشنهاد دادیم. میتوان سازوکاری را برای تأمین امنیت منطقه اتخاذ کرد. یکی از پیشنهادات ما این است که نشست ۸ کشور حاشیه خلیج فارس با حضور ایران و عراق برگزار شود و عراق آمادگی دارد میزبان مقامات منطقه باشد، تا درباره روابط اقتصادی و امنیت منطقه بحث کنیم. ما ایمان داریم امنیت منطقه باید از سوی ملتها و دولتهای منطقه تأمین شود.
فؤاد حسین اظهار داشت: در خصوص روابط ایران و آمریکا، عراق روابط خوبی با هر دو کشور دارد. ما همچنین در این زمینه آمادگی خودمان را برای پایان جنگ اعلام کردیم. پایان وضعیت جنگی برای همه ما ضروری است.
وی در پایان گفت: حضور جناب وزیر در بغداد بسیار مهم است. آقای وزیر دیدارهای گستردهای با مقامات ارشد عراق خواهند داشت. ما هم دعوت ایران برای حضور در این کشور را خواهیم پذیرفت و هفته آینده در تهران شما را خواهیم دید.
عراقچی: برای هماهنگی بهمنظور تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب در نجف، کربلا، سامرا و کاظمین به عراق آمدهام
عراقچی هم در نشست خبری با همتای عراقی خود در بغداد گفت: سفر من به بغداد در شرایط بسیار خاصی اتفاق افتاده و اولین سفر بنده بعد از جنگ متجاوزانه آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران و بعد از مقاومت قهرمانانه مردم ایران است. هدف اول سفر من تشکر از حمایتها و همراهیهای دولت و مردم عراق است. دولت عراق مواضع خوبی را در محکومیت تجاوز بهعمل آورد. ما از طرف مردم عراق پشتیبانی زیادی دیدیم و برای مردم ایران دل گرمکننده بود.
وی در ادامه گفت: هدف دوم، تبریک به دولت جدید عراق بهریاست آقای الزیدی نخست وزیر جدید است.
وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: ما ادامه روابط خوب و راهبردی با عراق را اعلام کردیم و آماده هستیم همکاری خودمان را در همه زمینهها با دولت جدید عراق ادامه دهیم. در دیدار با نخست وزیر عراق پیام تبریک مقام معظم رهبری و رئیس جمهور را خواهم رساند.
عراقچی ادامه داد: هدف سوم سفر من هماهنگی برای تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب در نجف، کربلا، سامرا و کاظمین است. خیلی از گروههای عراقی برای تشییع پیکر مطهر درخواست داده بودند. ما از دولت عراق و نخست وزیر این کشور برای تشکیل ستادی با همین هدف تشکر میکنیم و جلسهای را با آن ستاد برای آخرین هماهنگیها خواهیم داشت.
وی گفت: هدف آخر سفر من مرور روابط در حوزههای سیاسی، اقتصادی و امنیتی است که رایزنی خواهد شد. روابط راهبردی ایران و عراق بسیار ارزشمند است و ما مصمم هستیم که این روابط را ادامه دهیم. من آقای فؤاد حسین را در جریان جنگ تحمیلی و مذاکرات و یادداشت تفاهم ایران و آمریکا قرار دادم، بهخصوص تحولات اخیر در تنگه هرمز و در لبنان.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بر اساس یادداشت تفاهم تنگه هرمز تحت مدیریتی که ایران اتخاذ میکند به شرایط قبل از جنگ ظرف ۳۰ روز بازمیگردد و هیچ کشور و نهادی در این خصوص مسئولیتی ندارد. هرگونه تلاش برای اتخاذ ترتیبات جدید و دخالت تنها منجر به پیچیدهتر شدن اوضاع و تأخیر در بازگشایی تنگه هرمز میشود.
عراقچی همچنین گفت: من از همه درخواست میکنم در مدیریت تنگه هرمز و تدابیر ایران که اتخاذ میشود دخالت نکنند و اجازه ندهند یادداشت تفاهم از مسیر خودش خارج شود، همچنین طبق یادداشت تفاهم، جنگ در همه جبههها از جمله لبنان باید خاتمه پیدا کند و ما متأسفیم که تجاوزات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. این وظیفه و مسئولیت دولت آمریکاست که حملات رژیم به لبنان را متوقف کند و باید عقبنشینی از نقاط اشغالی صورت گیرد زیرا در یادداشت تفاهم ذکر شده است.
وزیر امور خارجه ایران در پایان گفت: ما امروز درباره ترتیبات امنیتی منطقه هم صحبت کردیم، باید ترتیبات جدید امنیتی منطقه تغییر کند و به چارچوبی که طرفهای خارج از منطقه حضور نداشته باشند برسیم. ما از پیشنهاد عراق برای برگزاری نشست با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تحت عنوان ۶+۲ (شورای همکاری خلیج فارس + ایران و عراق) استقبال میکنیم.










