بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب، در حال حاضر حدود یکسوم ظرفیت ذخایر آبی تهران تکمیل نشده و با کسری حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران، گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان برای رفع مشکل آب تهران در نظر گرفتهایم.
تهران چندین سال است با کمآبی و خشکسالی دست و پنجه نرم میکند؛ تا جایی که سال گذشته در بسیاری از مناطق تهران، شبها آب قطع میشد و در طول روز نیز قطعیهای زیادی وجود داشت حتی در برخی روزها، آب به طبقات دوم به بالا نمیرسید. سال گذشته آب طالقان به تهران آمد.
شهردار تهران گفت: آب لار را نیز به تهران میآوریم. همچنین تمامی چاههای آب شرب را هم در اختیار دولت قرار دادیم.
۹۰ درصد آب کشور برای کشاورزی مصرف میشود و بخشی از آن به هدر میرود.
فرهاد غفوری، کارشناس شهری، با بیان اینکه بدون آب کشاورزی امکانپذیر نیست، گفت: باید از آب چاهها برای آبیاری فضای سبز استفاده شود و هزینه پساب بالاست.
داوود ذاکری، کارشناس شهری گفت: هرچقدر از چاهها استفاده شود، پدیده فرونشست زمین در تهران تشدید میشود و همین الان بیش از ۳۰ سانتی متر پایین رفته است.
کارشناسان میگویند که مدیریت و کاهش مصرف آب، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف و فرهنگسازی در حوزه مصرف آب شرب، میتوانند مصرف آب را تا یکسوم کاهش دهند. همچنین، استفاده از پساب، ایجاد تصفیهخانه و چرخانی آب میتواند مانع از استفاده بیرویه از چاهها و در نتیجه، از فرونشست زمین جلوگیری کند.