تیم ملی فوتبال ایران نتوانست به مراحل حذفی جام جهانی ۲۰۲۶ راه پیدا کند و هر سه آپشنی که فعال شدن هر کدام از آنها مشکل ما جهت عبور از مرحله گروهی را حل میکرد، دقیقاً علیه ایران عمل کرد!
پیرامون شکل حذف تیم ملی نیازی به هیچ توضیح اضافهای نیست چون قطعاً از صبح یکشنبه خودتان به طور کامل در جریان قرار گرفتهاید ولی نکته مهم اینجاست که امیر قلعهنویی ۳۳ سال قبل نیز این فضا را به شکلی متفاوت تجربه کرد و اتفاقا همان زمان هم پای جام جهانی و آمریکا در میان بود!
مرحله نهایی پیکارهای انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا به صورت متمرکز در پاییز سال ۱۳۷۲ به میزبانی شهر دوحه پایتخت قطر برگزار شد و تیم ملی ایران هم با هدایت علی پروین و در حالی که امیر قلعهنویی یکی از بازیکنان آن محسوب میشد، در مسابقات شش جانبه مذکور حضور یافت.
ایران تا روز آخر عملکرد خوبی نداشت و شرایط به گونهای بود که اگر در بازی پایانی میتوانست عربستان را شکست بدهد و در دو بازی دیگر هم همه چیز کاملاً به نفع ما رقم میخورد، میتوانستیم مسافر جام جهانی شویم اما نه تنها در آن دو بازی نتایجی که میخواستیم به دست نیامد، بلکه خودمان هم با نتیجه ۴ بر ۳ به عربستان باختیم تا رویای صعود به جام جهانی نقش ببازد و زمینه برای دوری ۵ ساله علی پروین از فوتبال نیز رقم بخورد!
حالا پس از گذشت حدود ۳۳ سال، این خاطره تلخ به شکلی دیگر برای تیم ملی و امیر قلعهنویی تکرار شد. البته با این تفاوت که ما به جام جهانی رسیده بودیم ولی راهی مرحله حذفی نشدیم. در بدشانسی ایران شکی وجود ندارد اما نباید این حقیقت را کتمان کرد که تیم ملی روزی که نتوانست نیوزیلند را شکست بدهد، همه این دردسرها را با دستان خودش به وجود آورد و اگر بازی اول را برده بودیم، اصلاً چنین بحثهایی مطرح نبود بنابراین نمیشود همه چیز را صرفا گردن بدشانسی انداخت.
بیشتر بخوانید: واکنش زلاتان به حذف ایران از جام جهانی ۲۰۲۶؛ این زیبایی فوتبال است










