کاربران ایرانی به‌طور متوسط ۵۶ دقیقه در روز بازی می‌کنند

دنیای اقتصاد سه شنبه 24 فروردین 1400 - 00:09
ایسنا: ۲۰ درصد از بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای در ایران که جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند، از پلت‌فرم رایانه برای بازی استفاده می‌کنند و به‌طور متوسط ۵۶ دقیقه در روز با این پلت‌فرم بازی می‌کنند. اگرچه واژه «بازی رایانه‌ای» بعضا به کل بازی‌های ویدئویی اطلاق می‌شود، اما به شکل تخصصی این واژه برای پلت‌فرم رایانه که شامل دستگاه‌های رایانه شخصی و لپ‌تاپ هستند به‌کار می‌رود. معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یا مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) در تازه‌ترین پژوهش خود مبتنی بر پیمایش ملی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران که سال ۱۳۹۹ انجام شد، شاخص‌ترین اطلاعات استفاده از پلت‌فرم رایانه توسط بازیکنان ایرانی را در قالب گزارشی تهیه و منتشر کرده است.

بر این اساس نتایج این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک ۱۳۹۸- پلت‌فرم رایانه: رسوخ» منتشر شده است، این پلت‌فرم مسیر پرفرازو نشیبی را در این سال‌ها شاهد بوده است و به‌‌رغم از دست دادن بخشی از بدنه بازیکنان جوان و نوجوان خود، همچنان بخشی از بازیکنان قدیمی را به خود وفادار نگه‌داشته است. به عبارتی اگرچه رشد بازی‌های موبایلی در جهان افزایش یافته و کنسول‌ها روزبه‌روز پیشرفت می‌کنند، اما همچنان رایانه به رشد خود ادامه می‌دهد.

یافته‌های تازه‌ترین گزارش دایرک نیز نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از بازیکنان ایرانی که جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند، از پلت‌فرم رایانه برای بازی استفاده می‌کنند و متوسط سنی بازیکنان رایانه تقریبا ۲۳ سال است. سه ژانر ورزشی، تیراندازی و اکشن ماجرایی از ژانرهای پرطرفدار میان بازیکنان پلت‌فرم رایانه در ایران است. بازیکنان رایانه به‌طور متوسط ۵۶ دقیقه در روز با این پلت‌فرم بازی می‌کنند و ۲۱ درصد آنها هرروز بازی می‌کنند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که بازیکنان رایانه‌ای مرد با ۸۵ درصد سهم، حضور پررنگ‌تری نسبت به بازیکنان رایانه‌ای زن دارند.این آمارها همچنین نشان می‌دهند که ۳۱ درصد از بازیکنان رایانه به‌صورت آنلاین بازی می‌کنند.

این پژوهش درخصوص استفاده بازیکنان از لپ‌تاپ یا رایانه شخصی برای بازی نیز به آمار جالبی دست یافته است. بر این اساس، ۵۶ درصد بازیکنان از رایانه شخصی، ۵۱ درصد از لپ‌تاپ و ۷ درصد نیز هم‌زمان از هر دو دستگاه برای بازی استفاده می‌کنند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد بازار بازی‌های رایانه‌ای همچنان بازاری با ظرفیت بالقوه و بازیکنانی با میانگین سنی نسبتا بالا برای توسعه‌دهندگان ایرانی است و با اصلاحاتی در زمینه مسائل مربوط به سیاست‌گذاری، درآمدزایی و بازاریابی می‌توان به افزایش درآمد بازی‌سازان در این پلت‌فرم امیدوار بود.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.