حضورپررنگ خرده فرهنگ‌ها در چهاردهمین جشنواره فیلم حقیقت

خبرآنلاین شنبه 22 آذر 1399 - 14:49
در چهاردهمین جشنواره فیلم حقیقت قرار است شماری از فیلم‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه به نمایش درآیند که در آنها به نوعی نمایش خرده فرهنگ ها در آنها نقش عمده ای دارند.
حضورپررنگ خرده فرهنگ‌ها در چهاردهمین جشنواره فیلم حقیقت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وقتی مریان سی‌کوپر بزرگ همراه ایل بابا احمدی از کوه‌های زرد کوه بالا می رفت، نمی دانست آنچه در قاب دوربین فیلمبردارش آمده، پایه‌گذار رویه‌ای در فیلم‌سازی خواهد شد که «احوال مردم کمتر دیده شده» و «آداب و آیین زندگی آن‌ها» در مرکز توجه قرار خواهد گرفت یعنی همان کاری که او به نوعی با ساخت فیلم «علف» انجام داد.

کشور ما، به خاطر پیشینه عظیم تاریخی‌اش و گوناگونی قومیت‌هایی که در این پهنه جغرافیایی زیسته‌اند، مجموعه ای "‌ناب" و "شگفت انگیز" از خرده فرهنگ های این سرزمین گرد هم آورده است. جایی که سنت ها، روش ها، آداب زیست و آیین ها سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. این رنگین کمان خرده فرهنگ‌ها بازتاب و زیر مجموعه فرهنگ مادر است که ما آن را به نام فرهنگ ایرانی می شناسیم.

این تنوع خرده فرهنگ ها به منبعی عظیم برای خلق آثار مختلف در حوزه پژوهش و آثار مربوط به ان تبدیل شده است.

در چهاردهمین جشنواره فیلم حقیقت قرار است شماری از فیلمها ی بلند ، نیمه بلند و کوتاه به نمایش در آیند که در آنها به نوعی نمایش خرده فرهنگ ها در آنها نقش عمده ای دارند .مطلب پیش رو به برخی از فیلمهای حاضر در جشنواره که به این مهم توجه داشته اند، می پردازد.

فرهاد ورهرام از بزرگان مستند سازی ماست که امسال با فیلم "بازگشت دوباره" در جشنواره فیلم حقیقت حضور دارد. فیلم به نوعی رجعت دوباره به فیلم باشکوه مریان سی کوپر ، یعنی " علف" در ۹۵ سال پیش است. ۶۳ سال پس از این فیلم معروف ، فیلم دیگری با نام "تاراز" ساخته شد ، ۵ سال بعد از تولید این فیلم نوادگان آنها دست از کوچ کشیده و درشهرهای خوزستان ، اصفهان و زاهدان سکنی گزیدند. روایت ورهرام داستان چند نسل از یک ایل شناخته شده است روایتی که از پیدایش نفت در مسجد سلیمان آغاز می شود و تا زمانه فعلی ادامه پیدا می کند...

در مستند "آیینه دار" هم که ان را پویان کاظمی کارگردانی کرده حال و هوای شیراز در سالهای پیش از انقلاب مشروطه در خاطرات یک عکاس پیر دوباره زنده می شود که بازهم خرده فرهنگ ها و رسوم از یاد رفته سهم عمده ای دارند...

"ناخدای دریایی" به عنوان مستند دیگری به کارگردانی مازیار مشتاق گوهری است که در آن زندگی یک ناخدای دریایی که صیاد سنتی بلوچ است روایت می شود او مجبور می شود برای صید ماهی تن به اقیانوس های دور سفر کند وهمین موضوع باعث بروز اختلاف های خانوادگی می شود. همسر اول او از این وضعیت ناراضی است، مهریه اش را به اجرا می گذارد و ناخدا را ممنوع الخروج می کند بعد از کشمکش های فراوان او موفق می شود از دادگاه فرصت بگیرد تا مهریه را تهیه کند . او با ملوان هایش عازم اقیانوس هند می شود اما آغاز ماجراهای و دغدغه های ناخداست...

" چامون" هم نام مستندی به کارگردانی آرمان قلی پور دشتکی است که در آن گوشه ای ناپیدا از مشکلاتی که کرونا برای مردم بوجود آورده تصویر شده است . با شیوع ویروس کرونا از کوچ عشایر ایران جلو گیری می شود.موضوعی که برای خیلی ها خوشایند نیست. برای عشایر بختیاری که منطقه قشلاقی آنها خوزستان است شرایط سخت می شود . این در حالی است که آنها برای زنده ماندن دام ها چاره ای جز کوچ به ییلاق را ندارند...

" چلچلای سفری" عنوان مستندی به کارگردانی حسن جعفری است که در آن به زندگی مادر شهیدی پرداخته می شود که تلاش می کند از اهالی روستا رضایت و حلالیت بگیرد...

مستند "رش او" به کارگردانی رضا عباسی هم به وجه دیگری از خرده فرهنگ ها پرداخته است در یکی از مناطق لرستان رودخانه طغیان می کند و جوان محبوب طایفه جوادی را با خود می برد واین ابتدای ماجراهای بی شمار بازماندگان با غم از دست دادن این جوان است...

" طلا رودان " هم نام مستندی به نام کارگردانی رضا مجلسی است که در آن وضعیت زیست محیطی ، چالش ها و تهدیدها ی دو رودخانه زرجوب وگوهر رود مورد واکاوی قرار می گیرد...

" کل فاطمه" به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری هم عنوان مستندی است که در چهاردهمین جشنواره فیلم حقیقت نمایش داده خواهد شد فیلم داستان دغدغه های مادری روستایی را روایت می کند که با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کند...

" موسیقی زندگی من است" مستندی به کارگردانی مهدی محمودی است که زندگی رپری به نام محمد در یکی از روستاهای شمالی ایران بازگو می کند این علاقه مفرط مشکلات بسیاری برای زندگی شخصی او بوجود می آورد...

" میر و آمار" هم مستند دیگری به کارگردانی امین پاک پرور است که می کوشد با روایت نحوه آبرسانی به اهالی تهران اززمان قاجار تاکنون، گوشه ای از زندگی مردم این شهر رااز گذشته تا زمان حال بازگو کند...

مستند کوتاه "آق سو" ساخته عبدالله عزیزی هم گوشه دیگری از خرده فرهنگ ها را در کشور ما بازتاب می دهد. در این مستند کوتاه داستان یک گروه انتخابات مجلس روایت می شود که در یکی از روستاهای شهرستان خلخال با مشکلاتی روبرو می شوند...

" آلوسان" هم مستند کوتاهی به کارگردانی محسن اسلام زاده است که روایتگر گروه مستند سازی است که قصد دارند از سربازان پاسگاه آلوسان مستندی بسازند اما در ادامه با ماجراهایی روبرو می شوند که برایشان کاملا غیر منتظره است...

مستند " کوتاه "باوه" ساخته محسن کولیوندی هم به نوعی خرده فرهنگ ها را دستمایه کار خود قرار داده است این مستند داستان راننده نیسانی را روایت می کند که بعد از سالها نوازندگی ساز مقامی قرار است توسط پسرش به فستیوالی برده شود اما به خاطر حرفهای مردم باید تصمیم سختی بگیرد ...

"برانازا" ( علی اسدی) ، "پا به توپ " ( حدیث جان بزرگی)، "پریزاد" ( مهدی ایمانی شهمیری) ، "تنها نخواهم ماند" (یاسر طالبی)، "حاج ابوالقاسم قناد و پسران" ( مهرداد خاکی) ، "خانجان " ( بابک طاهری) ، "زرافشون" ( مهدی رجبیان) ، "سارو" ( محمد عبداللهی) ، "شب در راه "( حسن ملک زاده) ، "فریاد بلوط" ( محسن سخاء) ، "کاکل" ( هادی ثابت شوکت آبادی ) ، "کامیون آبی" ( هادی آفریده) ، "کمی با من برقص "(مصطفی امامی ) و"نی سان" ( محسن ظریفی پور ) برخی دیگر از فیلمهای جشنواره مستند حقیقت هستند که در آنها وجوه مختلف خرده فرهنگها در آنها دیده می شود .

۲۴۱۲۴۱

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.