قرآن مرگ را چگونه معرفی می‌کند؟ +صوت

باشگاه خبرنگاران جمعه 27 فروردین 1400 - 21:34
تفسیر اجمالی آیه ۳۵ سوره انبیاء و همچنین روایت امام علی (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَیْنَا تُرْجَعُونَ

هر نفسی مرگ را می‌چشد، و ما شما را به بد و نیک و خیرات و شرور عالم مبتلا کنیم تا شما را بیازماییم و (هنگام مرگ) به سوی ما بازگردانده می‌شوید.

فایل صوتی تلاوت آیه ۳۵ سوره انبیاء

تفسیر آیه ۳۵ سوره انبیاء

حضرت علی (ع) درباره «نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ» فرمودند:سلامتی و غنی، خیر، و بیماری و فقر، شرّ است و هر دو برای امتحان می‌باشد.

سیمای مرگ در قرآن و روایات

۱-آمادگی برای مرگ، نشانه اولیای خداست. «إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیاءُ لِلّهِ مِنْ دُونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ»

۲-جایگاه مرگ در زندگی انسان‌ها همچون گردنبند بر روی سینه دختران است. «خطّ الموت علی وُلد آدم مَخطّ القلاده علی جید الفتاه»


بیشتر بخوانید


۳-مرگ، پایان راه نیست، بلکه به منزله تغییر در حیات و شیوه زندگی است، مانند لباسی که تعویض می‌شود.

۴-هر کس از انسان‌ها به نحوی از این جهان رخت برمی بندند، بعضی با سخت‌ترین حالات و عدّه‌ای مثل بو کردن گل.

۵-ترس انسان از مرگ مانند ترس راننده‌ای است که یا سوخت ندارد «آه من قله الزاد و طول الطریق» یا بار قاچاق و کالای ممنوعه حمل می‌کند (گناهکار است) و یا آماده رانندگی نیست، وگرنه ترس چرا؟

پیام‌های آیه ۳۵ سوره انبیاء

۱-سنّت الهی بر جاوید نبودن انسان در این جهان است. «ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ ... اَلْخُلْدَ»

۲-اگر بنا باشد انسانی در دنیا همواره زنده بماند، آن شخص، پیامبر (ص) خواهد بود. «أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ»

۳-گرچه خیر و شر، هر دو ابزار آزمایش اند، ولی آزمایش با تلخی‌ها مناسب‌تر است. «نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ» (شاید تقدّم «شرّ» نیز به همین مناسبت باشد)

۴-آزمایشات الهی سخت و مهم است. «نَبْلُوکُمْ ... فِتْنَهً»

۵-با مرگ، نیست و نابود نمی‌شویم. «إِلَیْنا تُرْجَعُونَ»

انتهای پیام/

منبع خبر "باشگاه خبرنگاران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.