خبرگزاری میزان - سینمای ایران طی ماههای گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال پس از کاهش ابتلا به کرونا سینماها بار دیگر شاهد بازگشایی شد.
بازگشایی سینماها در سال جدید هرچند از لحاظ فروش و گیشه با نتیجه خوبی روبرو نبوده اما باز هم چراغ روشنی برای هنرمندان این عرصه است.
فصل دوم «منطقه پرواز ممنوع» ساخته میشود
پس از موفقیت فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در سال ۹۸، فصل دوم این فیلم برای مخاطب نوجوان و با موضوعی متناسب با نوجوانان و در قالبی ماجراجویانه تولید خواهد شد.
«منطقه پرواز ممنوع» ملقب به پُرمخاطبترین فیلم نوجوان است و بهخاطر ساختاری مهیج و ماجراجویانه و با محور قرار دادن قصهای مطابق با روحیات نوجوانها توانست با این گروه سنی ارتباط برقرار کند.
فصل دوم این فیلم هنوز کلید نخورده است و در مرحله ایدهیابی است. اما اتفاق جدیدی که برای این فیلم افتاده این است که سازندگان «منطقه پرواز ممنوع ۲» از مردم خواستهاند تا در ایدهیابی برای طراحی و نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی مشارکت کنند.
مدرسه سینمایی عمار، سازنده این فیلم در فراخوانی اعلام کرد: قصه «منطقه پرواز ممنوع۲» را شما بنویسید. در این فراخوان آمده است: ایدههای ارسالی در دو چارچوب ارائه شود: قصه حداکثر سه خطی. طرح فیلمنامه که شخصیت اصلی و کشمکش آن تعریف شده باشد و دارای آغاز، میانه و پایان باشد. زمان ثبت ایده تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ است. ایدههای منتخب توسط مدرسه سینمایی ماه خریداری میشود. از ایدههایی که توسط هیئت داوران پذیرفته شوند، دعوت به عمل خواهد آمد تا زیر نظر اساتید در کارگاه تبدیل ایده به فیلمنامه در مشهد مقدس شرکت کنند.
«لبخند ماسک» بهترین فیلم جشنوارهای در برزیل شد
فیلم کوتاه «لبخند ماسک» به کارگردانی عباس غزالی، برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه تجربی از جشنواره برزیل شد.
فیلم کوتاه «لبخند ماسک» به کارگردانی عباس غزالی در پنجمین حضور بین المللی خود، برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه تجربی از جشنواره ماهیانه مستقل بین المللی برزیل شد.
دومین فیلم کوتاه عباس غزالی که در دل ماجراهای کرونا، به معضل نام آشنا و تلخ اجتماعی، اسید پاشی و لبخندهای پنهان شده در پشت نقاب آن میپردازد، اواخر سال گذشته میلادی در کشور ترکیه ساخته شد.
این فیلم کوتاه پس از حضور در فستیوالهای کلکته، سینه وویاژ، بِرِمِن آلمان و نامزد شدن در فستیوال کَوچ کانادا، در پنجمین حضور بین المللی خود، برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه تجربی برزیل شد.
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: رویایم این نبود...
عوامل این فیلم عبارتند از؛ بازیگر و تهیه کننده: زهرا کریمی، فیلمبردار و تدوینگر: عباس غزالی، مدیر پروژه: محمدحسن کریمی، طراحی صحنه و لباس: ماریا خردجو، صداگذاری و ترکیب صدا: مهدی جمشیدیان، اصلاح رنگ و نور: حسن نجفی (لکسل استدیو)، طراح تیتراژ: کیوان فیضی، طراح پوستر: کیوان فیضی (آژانس تبلیغات ژاو)، سودابه جعفری، پخش بین المللی: سولماز اعتماد، مشاور رسانه ای: زهرا دمزآبادی.
«مسخ در مسلخ» به کالیفرنیا میرود
فیلم سینمایی «مسخ در مسلخ» به کارگردانی جواد دارایی برای حضور در جشنواره بین المللی ریورساید به کالیفرنیا میرود.
فیلم سینمایی «مسخ در مسلخ» به تهیه کنندگی مهدی کوه زاده و کارگردانی جواد دارایی در هشتمین حضور جهانی خود در نوزدهمین جشنواره بین المللی ریورساید به نمایش در میآید.
جشنواره فیلم ریورساید از ۲۷ آوریل تا ۱ میبرابر با ۷ تا ۱۱ اردیبهشت ماه به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین و با برگزاری کارگاه آموزشی، نمایش فیلمهای بلند، کوتاه و انیمیشن و مستند و جلسات پرسش و پاسخ آنلاین در ریورساید ایالت کالیفرنیا برگزار خواهد شد.
نوزدهمین جشنواره بین المللی ریورساید آمریکا از سال ۲۰۰۲، بهترین فیلم بین المللی و مستقل معاصر را به منطقه کالیفرنیای جنوبی، سریعترین منطقه در حال رشد در آمریکا، آورده است و به دنبال فیلمهای متنوع و چالش برانگیز از آشوبهای اجتماعی، درگیریهای انسانی و جسارت روح انسان و فیلمهای رمز آلود و وحشت است.
«مسخ در مسلخ» نخسین فیلم بلند جواد دارایی است و طبق روال فیلمهای کوتاه آوانگارد خود، بخشهای کارگردانی نویسندگی، تدوین و فیلمبرداری و تکنی کالر «مسخ در مسلخ» را خود انجام داده است.
«مسخ در مسلخ» پیش از این در جشنوارههای دیگری، چون چهل و دومین جشنواره بینالمللی اِفِبو، بیست و دومین دوره جشنواره استخوانهای برهنه، هفدهمین جشنواره بین المللی آسیایی آمریکایی هیوستون، چهاردهمین جشنواره فیلمهای کودکان بنگلادش، هفتاد و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم سالرنو، پانزدهمین دوره جشنواره فیلم قبرس و پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی ماربلا نیز حضور داشته و به نمایش درآمده است.
عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از تهیه کننده: مهدی کوهزاده، نویسنده و کارگردان: جواد دارایی، مشاور کارگردان: امیر سیدی، امیرفخرالدین صفارنیا، مدیر فیلمبرداری: جواد دارایی، تدوینگران: ملیکا بلالی، جواد دارایی، طراح صحنه و لباس: حسین حاج ابراهیمی، دستیاران صحنه و لباس: رامین محمدی، شقایق عیوضی، عباس یاراحمدی، آهنگساز: پیام آزادی، طراح و ترکیب صدا: حسین قورچیان، صدابردار: احمد اردلان، دستیار صدا: اسفندیار سلطان زاده، طراح گریم: مهسا خوش سلوک، مجریان گریم: مهدی معینی، مهرسا خوش سلوک، بازیگران: فریبا طالبی، سعید احمدی، فریبا ترکاشوند، فوژان احمدی، مهشید خسروی، ایمان صراف، آرزو بلالی دهکردی، فرحناز منافی ظاهر، رحمت شکرخنده، سارینا یوسفی، محمد اقلیمی بابانظر، امیرعباس قضایی، آوین کوه زاده، عسل شکری، خورشید حق مرادی، وانیا علیزاده، نادیا کلیوند، مدیر تولید: فرزین فرزدنیا، جانشین تولید: علیاکبر صادقی، دستیاران تولید و تدارکات: مهدی محمدپور، علیرضا حیدری، دستیار و مشاور تهیه: ایمان صراف، برنامه ریز: امیر سیدی، دستیاران کارگردان: رعنا جوادی، نیلوفر بلالی دهکردی، سجاد دارایی، دستیار اول فیلمبردار: محمد حسینی، گروه فیلمبرداری: امیر علیپور، صادق ربعی زاده، امیر گودرزی، اپراتور دوربین: مرتضی یگانه، منشی صحنه: ملیکا بلالی، جلوههای ویژه بصری: ملیکا بلالی، استودیو روف نیویورک، اصلاح رنگ: گلومه روچرون، استودیو تکنی کالر نیویورک، طراح کانسپت (concept) و استوریبورد و پوستر: ملیکا بلالی، مدیر تولید بین الملل: گابریل بروسن، محصول مشترک، ایران، آلمان، کانادا.
پخش و توزیع بین المللی این فیلم توسط کمپانی دیاکو فیلم صورت میگیرد.
«ماح» روایتگر فعالیتهای جهادی مسجدی در تراز انقلاب اسلامی است
سید عباس طهماسبی کارگردان مستند «ماح» بیان کرد که این اثر روایتگر فعالیتهای جهادی یک مسجد خاص است.
سید عباس طهماسبی کارگردان مستند «ماح» که این روزها به صورت اینترنتی در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، در گفتگو با مهر درباره این اثر گفت: این مستند درباره یک فعالیت جهادی در یکی از مساجد استان فارس، شهرستان جهرم است. در این مسجد خاص کارهای خاصی هم انجام میشود که همه این فعالیتها در جهت جذب جوانان به مسجد است.
وی افزود: این مسجد در تراز انقلاب اسلامی است و برنامههای مختلفی در آن برای جذب افراد از سنین مختلف صورت میگیرد. برای مثال این مسجد ابتدا کارش را با سفرهای راهیان نور آغاز کرد، اصلاً اولین مسجدی است که کاروان راهیان نور را راهاندازی کرد. یا مثلاً دستاندرکارانش برای اولین بار طرح «از مدرسه تا مسجد» را اجرایی کردند و منتظر نماندند بچهها خودشان به مسجد بیایند و جذب شوند. از سوی دیگر در این مسجد یک سری کارهای هنری هم انجام میشود اما به طور کلی بیشترین جذب افراد از طریق همین طرح «از مدرسه تا مسجد» بوده است.
این کارگردان مطرح کرد: این مسجد بانی دارد که نامش حاج مسعود گواهیان است. او تمام زندگی خود را برای جذب جوانان و نوجوانان به مسجد گذاشته و یک فعالیت جهادی میکند. در این مسجد فعالیتهای مختلفی در زمینه ورزشی، علمی، هنری و… انجام میشود تا افراد جذب شده همچنان در این مسیر بمانند تا به اینجا هم خروجی خوبی داشتهاند.
طهماسبی با بیان اینکه اولین چیزی که ما را به ساخت مستند «ماح» ترغیب کرد حضور جمعیت حدود هزار نفری برای اقامه نماز جماعت در این مسجد بود، اظهار کرد: این برای ما جذاب بود که این تعداد از جوانان در نماز جماعت شرکت میکنند. اصلاً اول به همین منظور به سراغ این مسجد رفتیم ولی وقتی به آنجا سر زدیم دیدیم فعالیتهای دیگری هم در آنجا انجام میشود چون آقای گواهیان برای این امور وقت زیادی گذاشته و یک شخصیت جذاب دارد مثلاً با اینکه بیش از پنجاه سال دارد ولی با بچههای کوچک و نوجوانان ارتباط بسیار خوبی برقرار و زمینه ماندن این افراد در مسجد را فراهم میکند. به طوری که افرادی از هر قشری به این مسجد جذب میشوند، مثلاً بچههایی هستند که پدر و مادرشان نماز نمیخوانند اما از طریق این بچهها به مسجد جذب و نمازخوان شدهاند. درواقع دستاندرکاران مسجد فعالیت گستردهای در بحث «جذب» دارند.
این مستندساز توضیح داد: فعالیت مسجد فراتر از فرهنگسراست. فرهنگسراها غالباً روی موضوعات خاصی متمرکز هستند ولی دستاندرکاران این مسجد از کلاسهای قرآنی گرفته تا کلاسهای علمی، تئاتر، سرود و … برگزار میکنند. تا دو سال گذشته و پیش از فراگیری کرونا، این مسجد ۱۸ گروه سرود داشت که حدود ۹۰۰ نوجوان در آن فعال بودند. هیچ شروط خاصی هم برای عضویت در این فعالیتها وجود ندارد. اصلاً هرکسی که به مسجد جذب میشود رفته رفته رنگ و بوی بچههای آنجا را میگیرد و به عبارتی «بچه مسجدی» میشود.
وی اظهار کرد: فعالیتهای این مسجد مانند یک کلاس است به خاطر دارم حین ساخت مستند میدیدم که پدر و مادرها در ساعتهای مشخص فرزندان خود را به این کلاسها میآورند و در ساعتهای مشخص به دنبال فرزندان خود میآمدند. مثلاً برخی پدر و مادرهایی را میدیدم که پوشش متفاوتی داشتند اما همانها هر روز فرزندان خود را به منظور شرکت در کلاسها به مسجد میآورند. حضور فرزندان آنها در این کلاسها باعث شده بود حتی این افراد هم به مسجد جذب شوند و در نماز جماعت شرکت کنند.
طهماسبی در پایان بیان کرد: حالا با شیوع کرونا هم فعالیتهای این مسجد به شکل مجازی برگزار میشود و حتی بچهها از طریق همین راه باز هم با آنجا و کلاسهایش ارتباط میگیرند.
انتهای پیام/