ساسان قجر در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با تاثیر پژوهش در حوزه تئاتر، اظهار کرد: پژوهش در هر کار و زمینهای مهم بوده و نقش دارد و اگر پژوهش وجود نداشته باشد هیچ حرکت رو به جلو نمیتوان در اقدامات خود داشت که تئاتر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پژوهش در آن موثر است. پژوهش در تئاتر مسائل ریشهای را رونمایی میکند تا بتوانیم به مباحث اصلی در تئاتر خود دست یابیم.
وی به مغفول ماندن برخی از ابعاد تئاتر در زنجان اشاره کرد و افزود: در این راستا در حوزه تحقیق و پژوهش تئاتر اقدام مناسبی صورت نگرفته و ضروری است که در این زمینه متولیان امر فعالیتهای بیشتری را انجام دهند.
این کارگردان زنجانی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها برای نوشتن برخی از فیلمنامهها زمان صرف میشود، گفت: از این رو باید سبک جدید تئاتر در کشور و به ویژه زنجان ایجاد شود و موارد به صورت تخصصیتر مورد توجه قرار گیرد.
قجر تصریح کرد: حتی یک نویسنده تئاتر نیز اگر پژوهشی در رابطه با موضوعی مورد نظرش نداشته باشد، نمیتواند کار خود را به خوبی تحویل دهد و تئاتری که در آن پژوهش بیشتری انجام شده باشد، قطعا موفقتر نیز خواهد بود.
وی با باین اینکه در ایران همه چیز جشنواره و جایزه شده است و از پژوهش غافل ماندهایم، افزود: معیار از پژوهش این است که نیازی برطرف شود. ایراد دیگر نبود مکانهای مشخص برای جمعآوری اطلاعات است. در حال حاضر مشکل نبود اطلاعات منسجم در این حوزه وجود دارد.
قجر ادامه داد: حتی بازیگری که عضو یک گروه تئاتر است برای ایفای نقش بهتر خود باید حداقل شناخت و پژوهش جزئی در رابطه با حوزه مورد نظر داشته باشد و پژوهش و داشتن اطلاعات در رابطه با مسائل و اتفاقات نمایشنامه به بازیگر کمک میکند ولی متاسفانه این روزها به این نکات بیتوجهی میشود.
وی با بیان اینکه افراد برای وقت گذاشتن به پژوهش باید به اهمیت و ضرورت آن پی ببرند، اظهار کرد: زمانی که یک فرد برای پژوهش اختصاص میدهد بستگی به کاری که میخواهد انجام دهد است و این کار برای یک فرد میتواند به صورت تخصصی و فرد دیگر به صورت جزئی باشد.
قجر خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا علوم جدیدی در حوزه تئاتر روز به روز به وجود میآید و موضوعات روز اجتماعی را در قالب زبان تئاتر برای عموم جامعه بازگو میکند؛ باید این ظرفیتها در قالب پژوهشهایی شناسایی و در راستای اعتلای هنر تئاتر و اعتلای فرهنگ جامعه استفاده کرد.
انتهای پیام