قاسم منصور آل کثیر
بازارها در اهواز و سایرشهرهای استان در مناسبتهای مختلف خصوصا قبل از پایان سال و همزمان با دریافت عیدی توسط کارکنانِ ادارات و عید فطر و محرم به صورت جدی به تکاپو میافتند. به قول بازاریها، بازار در ایام عید تکان میخورد.
در روزهای پایانیِ ماهِ رمضان "مثلث" بازارهای محوری در اهواز محلِ خرید و تردد بسیاری از مردم میشوند. یک ضلح این مثلث را "بازار کیان" و "کوی علوی" معروف به بازار فرحانی شکل میدهد. بازار فرحانی را میتوان یکی از بزرگترین مراکز فروش و دوختِ البسهی محلی دانست. بازاری که میتواند به عنوان یکی از بازارهایی با پتاسنیلِ گردشگری معرفی شود. ضلع دوم این مثلث را ابتدای نادری و بازار عبدالحمید تشکیل میدهد. بازاری سنتی با فروش البسه، عود، بخور و وسایلی که برای عید فطر استفاده میشود. ضلع سوم این مثلث، بازار عامری و سوگ العریان است. سوگ العریان که در گذشته به علت مسقف نبودن، چنین نامی را برای آن نهادند، در شبهای رمضان پاتقِ علاقمندان به نوشیدنیِ قهوه میشود.
در این بین نباید نقش بساطیها را نیز نادیده بگیریم. وجود بساطیها پدیدهای اجتماعی است که سیستم شهرداری باید با آن کنار بیاید و در زمانهای ویژه همچون عید فطر آنها را به شکلی ویژه ساماندهی کند.
پیشنهادی که میتوان به بازاریان داد این است که ماه مبارک رمضان میتواند فرصت مناسبی باشد برای آنها که به بهانههای مختلف مردم را به بازار بکشانند. هم بازارهای محوریِ عید و حتی غیرمحوری میتوانند همچون بازارهای جهان به بهانههایی یا جریان سازی کنند یا از جریانهای فرهنگی بهره اقتصادی خودشان را ببرند. مثل روز جهانی مجردها که به سرعت، بازار از چین تا آمریکا برای این روز و مخاطبانش سوژههای خرید تعریف کرد.
بسیاری از کشورهای اسلامی نیز بازاریان به سرعت پیش از فرارسیدنِ ماه رمضان مردم را ترغیب به خریدِ تجهیزات رمضانی همچون "فانوس" و دکوریهای رمضانی میکنند. اواسط رمضان نیز با هدف جذب کودکان، خانوادهها را برای خرید "گرگیعان" به بازار میکشانند و در نهایت در روزهای پایانی رمضان نیز بازار با تخفیفهای ویژه همه را به سوی خود میکشاند.
بازاریان و سیستم مدیریت شهری با رویکردِ مدیریتِ تفاوتها میتوانند برای مخاطبان مختلف، بهانههای خرید تعریف کنند که این امر هم نیاز به آموزش و همراهیِ سازمانهایی مثل شهرداری و میراث فرهنگی را میطلبد و هم پذیریشِ بازاریان را.