به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خصوصیسازی در سینما یکی از روشهای مهم برای پیشرفت اقتصادی سینما است. سینمای دنیا نیز با بهرهمندی از خصوصیسازی توانسته است در تولید و اکران رشد قابل توجهی داشته باشد.
خصوصیسازی در سینمای ایران امر تازهای نیست اما در سالهای اخیر به صورت فزایندهای در سینمای ما مورد توجه قرار گرفت و چند سرمایهگذار در سینمای ما چهره شدند. متأسفانه این امر با حواشی و مشکلات قانونی و معضلات حقوقی همراه شد و یکی از سرمایهگذاران مطرح متهم به پولشویی است.
بنابراین روشن شد که فضای تهیهکنندگی و سرمایهگذاری سینمای ایران با ورود به سرمایهگذاری خصوصی دچار مسائل مالی و آلودگی به پولهای کثیف شده است و هنوز روش و شیوه دقیقی برای جلوگیری از ورود سرمایههای مشکوک به سینما پیدا نشده است.
مهدی احمدی تهیهکننده سینما در این باره معقتد است که سرمایهگذاری خصوصی برای سینما مفید و لازم است و تهیه کنندهها اگر بتوانند سرمایههای جدید و پاک را به سینما وارد کنند قطعاً به نفع سینما است اما این مسئله مهم است که باید بدانند کسانی که میخواهند پولشان را وارد کنند چگونه و از کجا وارد شده است.
باید هم تهیهکننده و سرمایهگذار با صداقت کارشان را انجام دهند. از سوی دیگر تهیهکننده باید حرفهای باشد تا بداند که سرمایه را به چه صورت خرج کند که نابود نشود و از آن مهمتر ما تهیهکننندهها باید شفاف و صادقانه با سرمایهگذار صحبت کنیم و نباید کاری کنیم که برای اینکه بتوانیم پول سرمایهگذار را وارد سینما کنیم اغراق کنیم و سخن خلاف واقع بگوییم.
تهیهکننده فیلم لطفاً مزاحم نشوید در ادامه بیان کرد: نباید به گونهای با طرف سرمایهگذار حرف زد که گویی قرار است حتماً پول و سرمایه او چندبرابر شود تا به هر قیمتی سرمایهگذار پولش را وارد سینما بکند. اگر این قبیل مسائل رعایت شود مشکلی ایجاد نخواهد شد.
اما متأسفانه صداقت لازم نیست و برخی از تهیهکنندهها با سرمایهگذار صادق نیستند و بزرگنمایی میکنند و باعث میشود که او را از کار در سینما دلزده کنند.
وی اضافه کرد: تهیهکنندهها قطعاً باید مراقب باشند که با تنظیم قراردادنامه دقیق و رعایت مفاد حقوقی و قانونی از ورود هر پولی به سینما جلوگیری کنند. نباید صرفاً دلخوش به این باشد که پولی وارد سینما میشود بلکه باید از هر نظر دقت لازم و ملاحظات صورت بگیرد. حقیقت این است که گاهی نمیدانیم که پول و سرمایه از کجا وارد میشود و دسترسی ما برای تحقیق دقیق باز نیست اما باید تا جایی که میشود بررسی کرد که سرمایه و پول آلوده وارد سینما نشود.
نباید تهیهکننده به خاطر آنکه سرمایه و پول بزرگ وارد سینما میشود یکباره از هول حلیم در دیگ بیفتند. بدنه تهیهکننده ما سالم است اما متأسفانه آدم ناسالم هم در سینما هست و شاید برای همین اطمینان کردن کمیسخت باشد.
احمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره اینکه نقش وزارت ارشاد و سازمان حراست آن در این میان چگونه میتواند باشد، گفت: حتی اگر وزارت ارشاد نیز بررسی بکند از همان ابتدا معلوم نمیشود که منشأ پول از کجا است. ظاهر آن ساده نشان میدهد اما ماجرای این پولها بسیار پیچیده است.
این تهیهکننده سینما درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر هم گفت که باید جشنواره با مردم برگزار شود. با رعایت حداکثری موارد بهداشتی و استفاده از ظرفیت 40 یا 50 درصدی سالن سینما. میتوان بلیط را به صورت آنلاین و یک روز قبل از اکران بفروشند تا شور و شوق جشنوارهها نیز ادامه داشته باشد. این شکلی با رعایت بهداشت میشود زنده بودن سینما را دید و میتوانیم مخاطب را به سینما برگردانیم و مردم هم در جریان سینما قرار بگیرند و به این صورت با اکران فیلمهای خوب بعد از جشنواره حیات سینما نیز ادامه داشته باشد. این شکلی که جشنواره برای داوران تنها برقرار باشد و چند جایزه بدهند فکر نمیکنم کمکی به سینما کند.
او در پایان خبر از برنامهریزی برای تولید فیلم جدیدش داد و گفت که پروسه پیشتولید فیلمنامه «در تپش شب» قرار بود که آغاز شود اما به خاطر شیوع کرونا به تأخیر افتاد و باید منتظر زمان مناسبی برای کار باشیم.
انتهای پیام/