گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم - سعید سالاری کارشناس ارشد علوم سیاسی: در دوران کنونی، تصمیمگیری یکی از مهمترین مباحث در زمینه تئوریپردازی و مفهومسازی سیاست خارجی کشورها به شمار میرود. مکاتب و رهیافتهای مختلف در سیاست خارجی، الگوها و مدلهای مختلفی از این تصمیمگیری ارائه میکنند که معمولاً مبتنی بر ایدئولوژی و ارزشهای مکتب است. در ضمن مطالعه و بررسی الگوها و مدلهای تصمیمگیری مرسوم در عرصه سیاست خارجی حکایت، الگوی عقلانی تصمیمگیری، الگوی غالب در مدلهای مربوط به تصمیمگیری بوده است.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
مکاتبی نظیر لیبرالیسم، سوسیالیسم و زیرمجموعههای مختلف آنها که بیشتر در طیف راست مدرن دستهبندی میشوند تأکید زیادی بر مفهوم تصمیم عقلانی در سیاست خارجی دارند. تصمیمگیری عقلانی بر این فرض استوار است که تصمیمگیر در اتخاذ تصمیم از قانون هزینه و فایده تبعیت[1] میکند. به عبارت دیگر در مدل عقلایی تصمیمگیری، بازیگر ضمن تعیین اهدافی مطابق آرمان و ارزشهای مکتب خود، راههای رسیدن به آن هدف را مشخص میکند. بازیگر در مرحله بعدی تبعات و عواقب هر راهحل را میسنجد و در نهایت تصمیمی منطقی در موضوعات سیاست خارجی میگیرد[2]. لذا مدل عقلانی تصمیمگیری در سیاست خارجی مدلی مرسوم است.
مدل عقلانی در تصمیمگیری سیاست خارجی
همانطور که در مقدمه اشاره شد کیفیت و نحوه کاربست مفهوم عقلانیت در سیاست خارجی حکومتها، ارتباط عمیقی با ایدئولوژی و نظام ارزشهای حکومت دارد. به همین دلیل است که مفهوم عقلانیت در سیاست خارجی ایالات متحده با نظام سیاسی لیبرال دموکراسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با نظامی اسلامی تفاوتهای بسیاری دارد.
برخی از اندیشمندان این حوزه معتقدند از آنجایی که انسان صاحب فطرت الهی بوده و این فطرت با عقلانیت و اختیار توأم است، انسان به صورت فطری، کنشگری عاقل و خردمند است و در تصمیمات خود عقلانیت و خردمندی را نظر میگیرد. اما در عرصه عمل و استفاده رهیافتهای مختلف از عقلانیت ابزاری، برداشتهای متفاوتی از عقلانیت حاصل میگردد که امروزه در سیاست خارجی کشورهای مختلف دیده میشود[3].
به عنوان مثال عقلانیت در تصمیمگیری سیاست خارجی مکتب لیبرالیسم، عقلانیتی ابزاری، مبتنی بر منافع فردی و گروهی است که آزادی افراد جامعه خود را تضمین میکند. در عقلانیت سوسیالیستی نیز همین مدل با تأکید بیشتری بر اجتماع و گروهها جریان دارد. جریانات محافظهکار و به تعبیر دیگر سنتگرایان نیز زیاد به عقلانیت در عرصه بین الملل اعتماد ندارند و به احتیاط از آن استفاده میکنند و در عوض بر سلسله مراتب سنتی و تجربیات تکیه میکنند.
مدل عقلانی جمهوری اسلامی ایران
در بررسی عقلانیت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و نحوه کاربست آن، نظریات و اظهارات مختلفی وجود دارد که از منظر خود سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تحلیل و ارزیابی میکنند. اما بدون شک نظرات و بیانات مقام معظم رهبری به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران، مجتهد اسلامی و متفکری آگاه در این زمینه بسیار مؤثر و حائز اهمیت است. مقام معظم رهبری در این مورد معتقد است:
ما از اسلام دفاع میکنیم. اما منظور ما از اسلام چیست؟ اسلامِ ما با اسلام متحجر از یک سو و اسلام لیبرال از سوی دیگر، در اصول و مبانی کاملاً متفاوت است. ما هم این را رد میکنیم و هم آن را. اسلام ما اسلامی است متکی به معنویت، عقلانیت و عدالت؛ این سه شاخص عمده در آن هست. ما از معنویت به هیچ عنوان صرفنظر نمیکنیم؛ روح و اساس کار ما معنویت است. عقلانیت مهمترین ابزار کار ماست؛ عقل را بهکار میگیریم. همینطور که در اصول سیاست خارجی بارها گفتهایم، حکمت یکی از اصول سهگانهی ماست، و در کنار آن، مصلحت. ما حکیمانه و مدبرانه عمل میکنیم. این، مخصوص سیاست خارجی ما نیست، بلکه در همهی زمینههاست. اسلام ما اسلام عقلانی است. عقل کاربرد بسیار وسیعی در فهم ما، تشخیص اهداف و تشخیص ابزارهای ما داراست (دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه، 25 مرداد 1383).
بر این مبنا عقلانیت در تصمیمگیری سیاست خارجی مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری سه بنیان اصلی دارد:
به تعبیر مقام معظم رهبری، معنویت روح حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که به هیچ وجه قابل اغماض نیست. حمایت از مستضعفان و مقابله با زورگویان عالم، روح حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین عقل نیز ابزار مهم سیاست خارجی است. به واسطه آن، جمهوری اسلامی اهداف خود را پیگیری میکند. همچنین مدل تصمیمگیری سیاست خارجی مورد تأکید رهبری، عدالتمحور است و در مناسبات بینالمللی، مفهوم عدالت از بایستههای اصلی این مدل است و به تعبیر ایشان «عقلانیت و محاسبه یکی از شرایط رسیدن به عدالت است»[4].
اصول سیاست خارجی عقلانی از دید رهبری
از دید مقام معظم رهبری استکبارستیزی و مبارزه با ظلم از جمله مهمترین اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. آمریکا به عنوان سردمدار استکبار جهانی، رژیمی جنگ افروز، تروریست و مداخلهگر است که ستیز با او عین عقلانیت و تدبیر است:
رژیم آمریکا رژیم استکباری است و رژیم استکباری، جامع بسیاری از ضررها و شیطنتها و بدیها است. رژیم استکباری، هم جنگافروز است، هم تروریست است، هم تروریستپرور است، هم مداخلهگر است، هم فاسد است، هم انحصارطلب است؛ یعنی وقتی میگوییم «رژیم استکباری»، استکبار جامع همهی این زشتیها و بدیها و شیطنتها است. بنابراین، ستیزهگری با این استکبار، با این پدیده، عین عقلانیّت است. حالا بعضیها میگویند «آقا! این خلاف عقلانیّت است، خلاف تدبیر است»؛ نه، خلاف تدبیر نبود؛ این درست عین عقلانیّت بود؛ تسلیم شدن و زیر بار رفتن، ضدّ عقلانیّت بود (بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع)، 13 آبان 99).
لذا برخی از افراد داخلی و خارجی که درصدد آشتی بین ایران و آمریکا هستند معنای درست عقلانیت حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی را درک نکردهاند و از طرفی دشمن شناس خوبی هم نیستند. در اندیشه مقام رهبری، تفاوتی بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن و اوباما وجود ندارد و خوی استکباری آمریکا با رفت و آمد رئیس جمهور زائل نمیشود. ایشان در این باره معتقدند:
در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب شده و مشخّصی است و این سیاست، با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا نمیکند. حالا امروز انتخابات آمریکا است، بعضیها همین طور [حرف میزنند] راجع به اینکه چه کسی بیاید، چه کسی نیاید، اگر این بیاید چه میشود، اگر آن بیاید چه میشود. خب بله، ممکن است حوادثی اتّفاق بیفتد، [امّا] به ما ارتباطی نخواهد داشت؛ یعنی در سیاست ما هیچ تأثیری نمیگذارد؛ سیاست ما حسابشده است، مشخّص است و رفت و آمد اشخاص در آن تأثیر ندارد (بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع)، 13 آبان 99).
لذا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حکمت، عزت و مصلحت است که سرلوحه تصمیمگیری در مسائل سیاست خارجی ایران است[5].
در اندیشه مقام معظم رهبری، مفهوم کلی عقلانیت با محاسبهگری و نگاه منطقی به وقایع و روندها پیوند عمیقی دارد. این رویکرد ایشان را میتوان در زمینه تصمیمگیری سیاست خارجی نیز تعمیم و گسترش داد. چنانکه ایشان در یکی از بیانات خود ضمن تأکید بر مبنای عقلانی جمهوری اسلامی ایران، رویکرد منطقی و محاسبهگر را لازمه آن میداند:
مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای «عقلانیّتی» است؛ یعنی ما اقتدار را بر اساس احساسات و عواطف و توهّمات و مانند اینها دنبال نمیکنیم. محاسبه اقتدار ملّی یک محاسبه عقلانی است؛ یعنی یک محاسبهِ درست و منطقی (بیانات در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح، 21 مهر 99).
لذا عقلانیت در تصمیمگیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر مبنای احساسات و توهمات نبوده و تخواهد بود و عقلایت محاسبهگر را میتوان از اصول اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ارزیابی نمود.
متأسفانه برخی از عناصر داخلی و خارجی عقلانیت را با نگاههای محافظهکارانه و برخاسته از ترس معنا میکنند و عقلانیت مطلوبشان عقلانیتی است که اوج محافظهکاری در آن متبلور است. اما عقلانیت از منظر مقام معظم رهبری عقلانیتی انقلابی و پیشرو است که خود را در حصار محافظهکاری محدود نمیکند.
ما عرض کردیم که عقلانیّت به معنای محاسبهی درست است؛ محاسبهی صحیح و درست و دستگاه محاسباتی سالم؛ عقلانیّت به این معنا است. بعضیها اسم عقل و عقلانیّت را که میآورند، منظورشان از عقلانیّت ترسیدن است؛ وقتی میگویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید! نه، [این درست نیست]؛ ترسوها حق ندارند اسم عقلانیّت را بیاورند. ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن، اسمش عقلانیّت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است؛ عقلانیّت یعنی محاسبهِی درست (بیانات در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح، 21 مهر 99).
لذا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا آمریکا و استکبار جهانی را تمام قدرت بین المللی خود دشمن میداند. نگاههای محافظهکار با ترس از قدرت بینالمللی آمریکا هرگونه درگیری و پاسخ به تعدیها و تجاوزات آمریکا را به صلاح نمیدانند و دم از عقلانیت میزنند؛ اما نگاه رهبری در عرصه سیاست خارجی اینگونه نیست. این ادعا را میتوان در فرمان انتقام سخت شهادت سردار سلیمانی مشاهده نمود.
سیاست خارجی که واقعیات عرصه بین الملل و جامعه خود را در نظر نداشته باشد بدون شک پیشبردی در اهداف خود نخواهد داشت. توجه به واقعیات در کنار حفظ آرمانها باعث میشود نقشه راه سعادت ملت معین و مشخص باشد و راهبرد داخلی و خارجی حکومت معین گردد. ایشان در بیانات اخیر خود در دیدار با خانواده شهید سلیمانی نیز بر توجه به واقعیات امروز عرصه بین الملل و دشمنی اثبات شده آنها با جمهوری اسلامی اشاره کرد و خطاب به مسئولین کشور، واقعیت دشمنی و خیانت قدرتهای بزرگ اروپایی و آمریکایی را گوشزد کرد.
برای رفع مشکلات مردم و درست شدن آینده کشور به وعدههای این و آن اعتماد نکنید، زیرا اینها وعدههای خوبان نیست بلکه وعدههای اشرار است، ضمن آنکه دشمنیها را نیز نباید از یاد ببرید. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. دشمنیها فقط مخصوص آمریکای ترامپ نیست که با رفتن آن تمام شود، آمریکای اوباما نیز با شما و ملت ایران بدی کرد (دیدار دستاندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی با رهبر انقلاب، 26 آذر 99).
لذا مقام معظم رهبری ضمن تبیین و ترسیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عقلانیت، این عقلانیت را در محاسبهگری، توجه به واقعیات بینالملل، عدم محافظهکاری به معنای ترس و مقابله با استکبار جهانی میبیند.
[1] Cost - benefit
[2] برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به:قریب، حسین و ضمیریان، محمدحسین، (1389). الزامات دینی و تاملات عقلانی در سیاست گذاری خارجی (مطالعه موردی: اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ایران)، نشریه جستارهای سیاسی معاصر، دوره 1، شماره 1، بهار و تابستان 89.
[3] برای طالعه بیشتر رجوع کنید به: دهقانی فیروز آبادی، سید جلال. (1390)، نظریه اسلامی سیاست خارجی: چهارجوبی برای تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه روابط خارجی، سال سوم، شماره 1، بهار 1390.
[4] بیانات در دیدار با اعضای هیأت دولت، 8 شهریور 1384
[5] بیانات در دیدار مسئولان وزارت خارجه، 18 تیر 1370
انتهای پیام/