به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، محفل قرآنی «رهرو قرآن» در آستانه سیودومین سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی توسط محافل قرآنی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، با سخنرانی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد و هدایتالله بهبودی نویسنده کتاب «الف لام خمینی» همراه با تلاوت قرآن توسط قاریان بینالمللی به میزبانی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان قم در بیت حضرت امام خمینی (قدس سره) در قم بهصورت مجازی برگزار شد.
مختارپور در اینمحفل قرآنی ضمن تسلیت سالگرد ارتحال امام خمینی (قدس سره) به یکی از مبانی و ابعاد معرفتی ایشان اشاره کرد و گفت: حضرت امام (قدس سره) در ۲۹ شهریور سال ۱۳۶۱ در پیامی به زائران بیت الله الحرام خطاب به مسلمانان جهان فرمودند: «اگر مسلمانان جهان به انگیزۀ انبیا ـ علیهم السلام ـ که عصارۀ آن در آخرین کتاب انسانساز، قرآن کریم، این کتاب هدایت ـ که از مبدأ نور «اَلله ُ نُورُ السَّمواتِ وَالاْرْضِ» به مشکات قلب نورانی خاتم الرسل ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ تابش نمود تا قلوب انسان ها را از حجاب های ظلمت و نور برهاند و عالم را نور علی نور کند ـ پی برند و به اقیانوس نور متصل شوند...»
وی افزود: در این عبارت چند نکته قرآنی هست. خداوند متعال در قرآن خود را نور عالم نامیده است: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ». در آیاتی که به کتب آسمانی نیز اشاره شده است به نور بودن آنها نیز اشاره شده است. مثلا در آیه ۴۴ سوره مائده آمده است: «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًی وَنُورٌ» در ادامه آیه ۴۶ آمده است: «وَآتَیْنَاهُ الْإِنْجِیلَ فِیهِ هُدًی وَنُورٌ» در آیه ۲۵ سوره فاطر هم چنین آمده است: «جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْکِتَابِ الْمُنِیرِ» علاوه بر این در آیه ۱۵ سوره مائده هم چنین ذکر شده است: «قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ».
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در ادامه با اشاره به اینکه حتی پیامبران الهی در قرآن به صفت نور متصف شدند، گفت: در آیه ۸ سوره تغابن به مؤمنین و مسلمانان و انسانها دستور داده می شود: «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا» یعنی ما نور را نازل کردیم ایمان بیاورید. در آیه ۱۵۷ سوره اعراف هم آمده است: «فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». در آیه ۱۷۴ سوره نساء هم آمده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا» به این معنی که برای هدایت شما از جانب خدا برهانی (محکم) آمد، و نوری تابان به شما فرستادیم. بنابراین خداوند، انبیا و کتب آسمانی نور بیان شده است. هدف انبیا بر اساس آیه ۱۱ سوره طلاق: «لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» است. خداوند همچنین در آیه ۲۵۷ سوره بقره خود را سرپرست و ولی مؤمنان معرفی کرده و در موردشان اینطور میگوید: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» خداوند کسانی که به سرپرستی او آمدند به سوی نور هدایت میکند. نقطه مقابل آن هم وجود دارد؛ کسانی که منکر سرپرستی او میشوند از نور به سمت طاغوت هدایت میکند: «وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ»
مختارپور گفت: بر سیاق همین محتوا دشمنان و مخالفان راه هدایت چه کسانی هستند؟ طبق آیه ۳۲ سوره توبه «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ» کسانی هستند که میخواهند نور خدا را با حرفهایشان خاموش کنند. در آیههای مختلف این معنی تکرار شده است. جالب این است که در آیه ۸ سوره تحریم دعای مؤمنان دعای نور است: «رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا» بنابراین میبینید که تمام ابعاد و مراتب هستی مطابق معارف قرآنی تکمیل شده به نور است.
وی با خوانش مجدد جملات حضرت امام خمینی (ره) گفت: تأکید رهبر کبیر انقلاب اسلامی بر نور در این جملات ناظر بر همین معانی است و ناشی از نگاه بلند ایشان است.
وی در پایان افزود: از همه عزیزانی که در برپایی این برنامه و برنامههای مشابه برای بزرگداشت یاد و نام حضرت امام (قدس سره) تلاش کردند، تشکر میکنم و از درگاه خداوند برای همه طلب نور، هدایت و مغفرت دارم.
تأثیر وجودی امام بعد از رحلتشان هر روز بیشتر میشود
بهبودی نیز در ایننشست مجازی گفت: واقعیت این است که برای من امکان دستیابی به مراتب وجودی حضرت امام (که زندگی ایشان را در عالم وحدانی در بر میگیرد) نبود و کتابی که به نام «الف لام خمینی» به رشته قلم در آمد به جهان کثرت ایشان پرداخته و زندگی و زمانه آن شخصیت را از خاندان او آغاز و تا پیروزی انقلاب پی میگیرد. پرداختن به این جهان ملموس توسط یک پژوهشگر تاریخ کار آسانی نبوده و نیست. یکی از علتهای آن سکوت امام درباره زندگی خودشان است و آنچه از زبان ایشان در مورد خودشان باشد از یک ستون هم تجاوز نمیکند.
وی افزود: ما برای پرداختن به زندگی این مرد با دو دوره متفاوت و از یک جهت سخت مواجه بودیم. دورهای که در فقدان اطلاعات و دادهها میگذشت. یعنی تولد تا شروع نهضت در سال ۱۳۴۱. از طرف دیگر از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ با فراوانی اطلاعات مواجه بودیم و از این نظر حقیقتیابی و جستجوی اطلاعات درست کاری بسیار دشوار بود. با این حال آنچه در این کتاب آمد موجب شد تا هم مجامع رسمی و هم نظر علاقهمندان شخصیت ایشان را جلب کند که خداوند را شاکرم.
نویسنده کتاب «الف لام خمینی» در پایان گفت: زندگی امام دو وجه متفاوت دارد. پیش از اوایل دهه ۱۳۲۰ زندگی ایشان در عالم وحدت گذشته و بعد از سال ۱۳۲۲-۱۳۲۳ وارد جهان کثرت شده و ایشان با جریانات روز مواجه شده است. با این حال تمنای وجودی ایشان برای برخورداری از یک انزوا همچنان تا رحلت آیت الله بروجردی ادامه داشت. بعد از آن به دلیل شکسته شدن احکام دینی توسط حاکمیت طاغوت ایشان مجبور به حضور در اجتماع و سیاست شد. این رویکرد نه تنها موقتی نبود، بلکه در سال ۱۳۵۷ برگی از تاریخ ایران، تاریخ منطقه و تاریخ جهان را ورق زد و هر روز که از رحلت ایشان فاصله میگیریم، تاثیر آمد و رفت ایشان را بیشتر احساس میکنیم.