به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمد میری، استادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، طی یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است، نوشت: سیاست، امری کثیف، آلوده و از پایه و اساس بی پدر و مادر است؛ این تعریف از سیاست، تعریفی نادرست اما حکشده بر پیشانی عالم سیاستبازان است.
بر پایه این تعریف ناصحیح از «سیاست» بسیاری از رفتارهای خلاف اخلاق و بهدور از انسانیت و معنویت برای رسیدن به اهداف نامشروع سیاسی، توجیهپذیر خواهد بود. استفاده (بخوانید: سوءاستفاده) از هر چیزی برای موجسواری در این بازی سیاست مجاز خواهد بود و این رویه، برخاسته از نگاه کسانی است که بهتعبیر مقام معظم رهبری بهجای آنکه سیاست خود را «دینی» کنند، برای رسیدن به اهداف پَست و حقیر سیاسی، دین خود را با سیاسیکاری همراه کردهاند. (بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ـ 1396/10/06)
دستور الهی حجاب هم از گزند این نگاه نادرست در امان نیست. نزد برخی سیاسیون، حجاب، بازیچهای است که میتوان با استفادههای تبلیغاتی از آن، زمین بازی را بهنفع خود تغییر داد به این صورت که با موجسواری بر برخی مطالبات دروغین و خودساخته، از طرفی، بسیاری از مردم پاکنهاد و سادهلوح را بهبازی گرفت و از طرف دیگر رقبای سیاسی را بازی داد.
آنها استاد این بازی کثیف هستند و با توجه به تجربیاتی که در چندین و چند دوره انتخاباتی گذشته به دست آوردهاند این مطلب را خوب فهمیدهاند که برای شروع این بازی کافی است که در ترفندهای تبلیغاتی خود، کاری کنند که دوباره در ذهن مردم کوچه و بازار مسئله حجاب خانمها و دوچرخهسواری آنها و فیلترینگ و... پررنگ شود. با سوار شدن بر این موج ساختگی بهراحتی از پاسخگویی به بسیاری انتقادات بحق (که شما و همفکرانتان تا کنون برای رونق اقتصادی و معیشت مردم چهکار کردهاید؟ و چگونه با فسادهایی که در حاشیه شما شکل گرفت مقابله کردید؟ و...) رهایی مییابند و از بسیاری رقبای جناح مقابل، که به خود، اجازه عقبنشینی از ارزشهای الهی را نمیدهند، پیشی میگیرند.
خلاصه آن که این بازی، تاکنون فوائد بسیاری برای بازیگردانان خود داشته است، درنهایت اما آنچه پساز این بازیهای سیاسی باقی مانده سیلی محکم دیگری است که بر چهره زیبای حجاب الهی فرود آمده و آن را در اذهان عمومی مردم مسلمان، مکدّر کرده است، چنانکه رهبر انقلاب نیز نسبت به سوءاستفاده سیاسی برخی بدخواهان از این دست مسائل، هشدار دادهاند. (بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران ـ 1384/07/29)
از سیاستبازانی که اهداف نامشروع آنها غایت آمالشان را شکل میدهد و هر وسیله را در نظر آنها توجیه میکند انتظاری نیست اما، آیا جامعه دینداران و دلسوزان انقلاب و ارزشهای الهی آن در این فقره هیچ وظیفهای ندارند؟
«بدحجابی» تبدیل به شجره ممنوعه این دوره و زمانه ما شده است و گویا خداوند متعال جامعه ما را با این شجره ممنوعه میآزماید، آنگونه که آدم و حوا را با «شجره ممنوعه» در بهشت آزمود.
شباهتهای میان «بدحجابی» و «شجره ممنوعه»:
یک: همان گونه که ابلیس رجیم با تمام توان خود تلاش کرد در نخستین قدم اغواگری خود، آدم و حوا را به شجره ممنوعه آلوده کند شیاطین خارجی و ایادی داخلی آنها نیز بزرگترین امید و بیشترین سرمایه خود را بر سر بدحجاب کردن جامعه ما گذاشتهاند؛ هرچند علیرغم هزینههای هنگفت، هنوز در این باب بحمدالله طرفی نبستهاند و تلاششان عقیم مانده است. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مداحان اهلبیت علیهم السلام ـ 1396/12/17)
دو: ابلیس رجیم برای اغوای آدم و حوا با استفاده از همه ترفندهای تبلیغاتی خود چنان خود را راستگو، خیراندیش و خیرخواه آنها نشان داد که آدم و حوا به این باور رسیدند که شیطان بدی آنها را نمیخواهد. اگر آن روز، ابلیس رجیم برای اثبات خیرخواهی خود، برای آدم و حوا قسم یاد کرد (سوره اعراف/ آیه 21) دستگاههای تبلیغاتی و شیطانی دشمنان نیز امروز در مجموعه اقداماتی حسابشده و بیامان چنان از خارج و داخل، مردم ما را احاطه کردهاند و در قالب دروغین دفاع از حقوق زنان و آزادیهای مدنی و... دم از حجاب و حق برداشتن آن میزنند که جای تردیدی در حقانیتشان باقی نماند.
سه: همانطور که آدم و حوا پساز فریبخوردن و تناول شجره ممنوعه، زشتیهایشان آشکار شد (سوره اعراف/ آیه 22) فریبخوردن از شیاطین امروزی و نزدیک شدن به شجره ممنوعه «بدحجابی» نیز زشتیهای بسیاری را بهدنبال خواهد داشت. برچیدهشدن نوع پوشش و حجاب متعارف از جامعه اروپایی از حدود صد سال پیش به بعد و وقوع انقلاب جنسی و آلودگیها و انحرافات و تجاوزات جنسی پساز آن بهگواه آمارهای رسمی منتشرشده از سوی خود جهان غرب گواه روشن این مدعا است.
چهار: ابلیس لعین واقعیت ماجرا را در تناول شجره ممنوعه کاملاً بهعکس جلوه داده خوردن میوه ممنوعه را عامل جاودانگی در بهشت معرفی کرد؛ درحالی که نزدیک شدن به شجره ممنوعه عامل اخراج آدم و حوا از بهشت بود. کسانی که امروز با آبوتاب دم از آزادی و حقوق زنان میزنند و از آن چماقی علیه دستور الهی حجاب میسازند نیز واقعیت ماجرا را کاملاً بهعکس جلوه میدهند. آنها بهفریب، حجاب را مانع از آزادی و دستیابی زنان به حقوق خود میدانند درحالی که حجاب مطمئنترین و کمهزینهترین وسیله برای حفظ حقوق و آزادی زنان در متن جامعه است. این نکته را زنانی که سالها در جوامع غربی زندگی کرده و سپس به اسلام تشرّف یافتهاند با جان و دل درک و بارها در سخنانشان تکرار کردهاند. در سالهای اخیر نیز جنبش «me too» در جهان متمدن غرب نشان داد که ولنگاری و بیعفتی در جامعه چگونه پیش و بیش از هر چیز، آزادی و حقوق مسلم و اولیه زنان را حتی اگر در بالاترین جایگاههای اجتماعی (مثل پارلمان اروپا، مجلس انگلستان، هالیوود و....) هم باشند در خطر قرار میدهد. مقام معظم رهبری دراینباره فرمودند: «شنیدید که تعداد قابلتوجّهی از بانوان صاحبمقام غربی، در همین چند ماه قبل از این، یکی پس از دیگری اعلان کردند که در دوران جوانی، در جریان مسائل اداریای که در آنجاها عضو بودهاند، با زور و با خشونت مورد سوءاستفاده قرار گرفتهاند... اینها زنهای معمولی نیستند؛ زنهای برجستهی غربیاند. اسلام بهوسیله حجاب در را بر روی آن مسیری که جنس زن را به این نقطه انحراف برساند بسته؛ اجازه نداده». (بیانات در دیدار مداحان اهلبیت علیهم السلام ـ 1396/12/17)
با توجه به همه این مطالب سخنی با جناحهای سیاسی و با مردم داریم:
1 ـ سخنی با جناحهایی که دستور الهی حجاب را بازیچه خود میکنند:
گناه به یغما بردن رأی مردم پاکنهاد این مرز و بوم بهفریب، کمتر از معصیت به تاراج بردن مال آنها بهستم نیست، رأی حرامی که با رفتارهای شیطانی زیرپاگذاشتن دستور الهی حجاب و مخدوش کردن آن در اذهان عمومی به دست آید پشیزی نمیارزد و البته سطح بصیرت مردم نیز رو به تعالی است و این بازیهای تکراری دیگر تأثیری در به انحراف کشاندن اذهان مردم نخواهد داشت. مردم ما در دورههای مختلف انتخابات، علیرغم هزینههایی که پرداختهاند تجربیات ارزشمندی هم در تشخیص راستگویان از دیگران اندوختهاند، و در این حنا، بعید است که دیگر رنگی باقی مانده باشد.
بگذریم از آن که اساساً رئیس جمهور ایران مطابق نص اصل یکصد و پانزدهم و یکصد و بیست و یکم قانون اساسی باید اهل تقوا و رعایت دین و پاسدار مذهب باشد؛ و در این مقوله، سخن بسیار است که؛ چگونه دهنکجی به دستورات روشن الهی همچون حجاب، با دینداری و تقوای الهی سازگار است؟
2 ـ سخنی با جناحها و سیاسیونی که با مسئله حجاب، بازی میخورند:
این چندمین باری است که در ایام انتخابات، عدهای مغرض که صرفاً منافع خاص سیاسی خود را طالبند بهدنبال مسئلهسازی از حجاب در گفتمان عمومی جامعه هستند. روشن است که آنها کلاه خود را از این نمد میخواهند اما آنچه مهم است آن است که شما وسیله را برای رسیدن آنها به این اغراض، مهیا نسازید.
هر بار در ایام انتخابات، این بازی از سوی عدهای معلومالحال شروع میشود و برخی که دغدغه دین و ارزشهای الهی را دارند ناخودآگاه در این زمین، بهبازی گرفته میشوند. آنها که درد دین دارند سخن از ضرورت توجه به این دستور الهی به میان میآورند و برخی سیاستبازان، طوری خبرها را مطابق میل خود و فریبکارانه انعکاس میدهند که:
اولاً؛ گویا مذهبیها در این انبوه مشکلات فقط مشکل حجاب را میبینند و از معضلات بزرگتری همچون فقر، فساد، بیکاری و... اساساً بیخبرند.
و ثانیاً؛ مذهبیها بهدنبال محدود کردن آزادی مردم از طریق دیوارکشی میان زن و مرد در جامعه و فیلترینگ و... هستند.
متأسفانه برخی طرفهای مذهبی ترجیح میدهند از حاشیه این بازی ساختگی، بیسروصدا عبور و اعلام کنند که: "حجاب، مسئله امروز جامعه ما نیست."، چنین اظهارنظری، رهاکردن میدان بهنفع طرف مقابل و بهمعنای تسلیم شدن است. بهترین راه برای جلوگیری از سوءاستفاده فرصتطلبان، ایستادن و مقابله منطقی و روشنگر با آنها در هر دو مورد بالا است:
اولاً؛ در مقابله با مورد نخست، استراتژی درست و تأثیرگذار، تحلیل و تعبیر خوابی است که سیاستبازان در این بازی کثیف برای کلاه گذاشتن بر سر مردم پاکنهاد ما دیدهاند، تنها در این صورت است که نقشه تکراری آنها برای منحرف کردن اذهان عمومی از مسائل اساسی و مطالبات اصلی مردمی همچون اقتصاد و معیشت، نقش بر آب خواهد شد.
و ثانیاً؛ در مقابله با مورد دوم، باید نگاه درست و زیبای اسلام به مقوله حجاب و عفاف را تبیین کرد تا روشن شود که خداوند هیچگاه راضی به افراطیگریها بهبهانه دفاع از حجاب نیست. امام خمینی و مقام معظم رهبری، پیشرو در مقابله با برخوردهای تند و چکشی با پدیده بدحجابی بوده و هستند و هر قلم و سخن و اقدامی که جز این را در اذهان عمومی القا کند ظلمی آشکار به راه روشن امام خمینی و خلف صالح ایشان روا داشته است. مخالفت آشکار حضرت امام با برخی تندرویها در مقابله با بدحجابی را در اطلاعیه دفتر ایشان در اسفند 1357 بهوضوح میتوان دید؛ آنجا که تندروها و متعرضان به بانوان بهبهانه بدحجابی، بهعنوان «گروهی جنایتکار و خیانتپیشه» معرفی میشوند: «براساس خبرهای رسیده، گروهی جنایتکار و خیانتپیشه، تحت عنوان کمیته مزاحم بانوان محترم شده و به ایشان توهین میکنند. مأمورین کمیته موظفند با کمال دقت مراقب باشند و چنین اعمالی را با نهایت شدت جلوگیری کنند. عاملین چنین اعمالی سریعاً و بهشدت مجازات خواهند شد.»، همچنین در اوائل انقلاب، مقام معظم رهبری بهدستور حضرت امام در خطبههای نمازجمعه بهشدت انتقاد کردند از کسانی که بهدنبال دیوارکشی میان دانشجویان دختر و پسر در کلاسهای دانشگاه بودند و بهدنبال آن بود که این رویه ادامه نیافت، و جالب است که سالها بعد شخص مقام معظم رهبری در جمع آقایان دولت اصلاحات تصریح کردند که همان افرادی که در اوائل انقلاب بهدنبال دیوارکشی در دانشگاهها بودند حالا بهدنبال برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی هستند! (فیلم سخنان مقام معظم رهبری در خطبههای مزبور و در جمع دولت اصلاحات را با یک جستوجوی ساده اینترنتی میتوان مشاهده نمود.)
راهکار پیشنهادی رهبر معظم انقلاب برای مقابله با پدیده بدحجابی، مواجهه همراه با مدارا و ملاطفت و بهدور از برخوردهای تندروانه است: «مدارا کنید، ممکن است ظاهر زنندهای داشته باشد؛ داشته باشد. بعضی از همینهایی که در استقبالِ امروز بودند... خانمهایی بودند که در عرف معمولی به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چهکار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ ...با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم میکند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی ـ 1391/07/19)
کوتاه سخن آن که مقابل سیاستبازانی که میخواهند حجاب الهی را بازیچه دست خود کنند بهترین راه، خلع سلاح کردن آنان است از طریق تبیین این مسئله که خداوند اولین مخالف برخورد تند و افراطی با پدیده بدحجابی است. همه فرزندان ایران، در خانواده بزرگ میهن، با مدارا و همزیستی و مهربانی بهسر میبرند و جز دشمنان ایران بزرگ، کسی بهدنبال ایجاد تقابل و تضاد میان جامعه نیست، پس از تبیین منطقی و درست این مسئله، دیگر مجال تقسیم جامعه به بدحجاب و باحجاب و سوءاستفادههای سیاسی از این دوقطبی ساختگی، از اساس برچیده خواهد شد.
3 ـ سخنی با مردم:
ما مردم حتماً و حتماً باید مراقب باشیم که در زمین کسانی که همه چیز (حتی دین و ارزشهای الهی) را برای سیاستشان میخواهند بازی نخوریم. قطعاً کسانی که برای دستورات روشن خداوندِ آسمانها و زمین ارزش چندانی قائل نیستند برای حقوق مردم و بندگان او هم پشیزی ارزش قائل نخواهند بود. خداوند و حکومت دینی هیچگاه بهدنبال تحمیل خواستههای خود به هر قیمتی بر توده مردم نیست ولی در عین حال مواظب باشیم عدهای فرصتطلب، با فضاسازیهای کاذب، از ما در جهت منافع نامشروع خود سواری نگیرند.
خداوند رحمت کند سردار دلها، سلیمانی عزیز را که بههیچروی، دیدگاههای تنگنظرانه و تقسیم جامعه به دوقطبیهای کاذبی همچون باحجاب و کمحجاب را برنمیتافت و بر این باور بود که این تقسیمبندیها خلاف منافع ملی است و مردم را از انقلاب دلسرد میکند.
به این توئیت کوتاه اما پرمعنای ایشان که چندماه قبل از شهادتشان نوشتند توجه کنید: «من اصلاً قبول ندارم در بین بچهحزباللهیها بگیم این آدم با اون شکل و قیافست...! همان دختر کمحجاب، دختر منه، دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست.» (توئیت بهمناسبت روز حجاب ـ تیر 98)
حاج قاسم در نگاه نافذ خود، برای حفظ انقلاب و ارزشهای آن، همه ایران را با همه گوناگونیهایش در قالب یک خانواده بزرگ میدید و میخواست و میگفت: «اینکه در جامعه مدام بگوییم: او بیحجاب و این باحجاب است یا اصلاحطلب و اصولگراست، پس چهکسی میماند؟ اینا همه مردم ما هستند. آیا همه بچههای شما متدیناند؟ آیا همه مثل هم هستند؟ نه. اما پدر، همه اینها را جذب میکند و جامعه هم خانواده شماست. اینکه بگوییم من هستم و بچههای حزباللهی خودم؛ اینکه نمیشود حفظ انقلاب.» (پانزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد ـ تهران؛ مرداد 96).
انتهای پیام/+