به گزارش ایسنا، در این خصوص علی اسکویی کارگردان این اثر با اشاره به علت ساخت فیلم با محوریت شهید چمران گفت : شخصیت دکتر چمران جزء شخصیتهای معاصری بود که همواره زوایای دراماتیک جذابی برای من داشت و کمتر شخصیت واقعی میشود، پیدا کرد که زندگی پرتلاطم و پیچیدهای با موقعیتهای جذاب همانند دکتر چمران داشته باشد از طرف دیگر به دنبال شخصیتی برای قصه میگشتم که بتواند اتصالی میان جهان اسطوره و داستان با همه لطایف و زیباییهایش در مقابل واقعی با همه سختیها و مصائبش برقرار کند و دکتر چمران شخصیت بسیار مناسبی برای این نو ع روایت بود. فیلم رهایی از بهشت درواقع فیلمی در ستایش داستانگویی است جایی که انسان در گیرودار حقایق و پیچیدگیهای زندگی معاصر به جهان ذهنی خود یعنی جهان داستان پناه میبرد و اینگونه اسطورهها پدیدار میشوند تا انسان را برای ادامه دادن این مسیر پیچیده آماده سازند.
این کارگردان انیمیشن همچنین با اشاره به استقبال جشنوارههای متعدد بینالمللی از فیلم رهایی بهشت نیز اظهار کرد: فیلم موفقیت خیلی زیادی در جشنوارههای مختلف کسب کرد و البته اگر جلوی پخش جشنوارهای فیلم در آن زمان گرفته نمیشد، میتوانست حتی موفقیتهای بیشتری همکسب کند و مهمترین دلیلش استفاده از تکنیکها و ظرافتهای هنری بود که برای اولین بار در این فیلم بکار گرفتهشده، در این فیلم سعی کردم هم به لحاظ روایت و هم به لحاظ گرافیک و جنس بصری اثری منحصربهفرد تولید کنم .فکر میکنم این نوع نگاه و فاصله گرفتن از شبیهسازی تولیدات روز جهان در موفقیتهای جشنوارهای اثر تأثیر بسیار زیادی داشت طوری که موفق شدیم جوایز زیادی از کشورهایی بافرهنگهایی متفاوت دریافت کنیم مثل آمریکا، فرانسه، ایتالیا،هند، چین، هنگ کنک و کره که این کشورها ذائقههای متفاوتی در سینما دارند اما این فیلم در تمامی این جشنوارهها موفق بود و مهمترین دلیل آن قصه منحصربهفرد و ترکیب خاص و نقاشی گونه گرافیک بصری است که در فیلم استفادهشده است.
اسکویی همچنین با اظهار امیدواری از اکران بهزودی فیلم بعد از وقفه طولانی گفت : توافقات اولیه در این مورد انجامشده که امیدوارم بالاخره فیلم اکران شود. البته طبق تجربیات قبل همچنان تا زمانی که فیلم روی پرده نرفته خیلی نمیتوانم به صحبتها و وعدهها امیدوار باشم برای همین پیشبینی دقیقی از زمان اکران اعلام نمیکنم ولی توافق اولیه ما مربوط به اواسط سال است و در مورد اینکه چرا اکران انقدر طول کشیده؟! باید بگویم به نظر من مهمترین دلیل اول آشفتگی اکران در ایران و دوم متأسفانه بیتدبیریهای مدیریتی در حوزه فرهنگی و سینمایی در کشور، تعدد نظرات کسانی که در مورد ممیزی فیلمها بهعنوان فیلمساز باید به آنها پاسخگو باشیم و عدم وحدت رویه این گروهها میتواند مهمترین دلیل باشد. به خاطر این فیلم بنده حرفهای زیادی شنیدم که جهت عدم حاشیهسازی در آستانه اکران فعلاً سکوت میکنم. این فیلم چندین بار تا مرز اکران رفته و در لحظات آخر همهچیز بههمریخته و به همین دلیل در جهت عدم تکرار تجربیات بد گذشته، مجبور هستم که سکوت کنم.
انتهای پیام