چند وقتی میشود که سازندگان لپتاپ به سراغ نمایشگر با رفرش ریت بالا رفتهاند و چنین موضوعی بیشتر در لپتاپهای گیمینگ به چشم میخورد. رفرش ریت بالا به معنای مصرف انرژی بیشتر است و مایکروسافت میخواهد برای جلوگیری از آن، قابلیت رفرش ریت متغیر را در اختیار کاربران ویندوز ۱۱ قرار دهد.
مایکروسافت دیشب اولین پیش نمایش ویندوز ۱۱ را برای کاربران منتشر کرد که در آن قابلیتی به نام «Dynamic Refresh Rate» یا DRR وجود دارد که روی رفرش ریت نمایشگر تاثیر میگذارد.
همانطور که میتوان از نام DRR (رفرش ریت پویا) حدس زد، این قابلیت رفرش ریت نمایشگر را زمانی که در حال انجام کارهای عادی مانند نوشتن ایمیل یا مشاهده اسناد هستید، به ۶۰ هرتز کاهش میدهد. اما زمانی که شروع به انجام کارهای سریع کنید، رفرش ریت بطور خودکار به ۱۲۰ هرتز افزایش مییابد.
در حال حاضر چنین ویژگی تنها توسط برخی اپهای مایکروسافت و ادوبی پشتیبانی میشود. برای مثال زمانی که شروع به اسکرول در اپهای آفیس کنید، رفرش ریت افزایش مییابد. با این وجود، ردموندیها گفتهاند در آینده اپهای بیشتری از چنین قابلیتی استفاده خواهند کرد.
بد نیست به این نکته اشاره کنیم قابلیت DRR در هنگام اجرای بازی فعال نمیشود، بنابراین نگرانی برای گیمرهای بازیهای سریع و مولتیپلیر وجود ندارد.
برای امتحان DRR، باید نمایشگر لپتاپ شما قادر به پشتیبانی از رفرش ریت متغیر ۱۲۰ هرتز باشد. علاوه بر این، درایور گرافیک هم باید از چنین ویژگی پشتیبانی کند. حتی اگر لپتاپ شما چنین ویژگیهایی را هم داشته باشد، این احتمال وجود دارد که پس از نصب اولین پیش نمایش ویندوز ۱۱ باز هم نتوانید قابلیت رفرش ریت پویا را تجربه کنید.
مایکروسافت برای رفع چنین مشکلی در حال همکاری با سازندگان مختلف است. برای فعالسازی چنین قابلیتی باید به منوی سیستم در ویندوز ۱۱ بروید و آن را فعال کنید.
در نهایت بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که در سالهای اخیر، رفرش ریت متغیر در گوشیهای برندهای مختلفی وجود داشته و حتی شاید سری آیفون ۱۳ هم از چنین قابلیتی پشتیبانی کند.