به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سریال بدقولیهای تلویزیون برای پخشِ سریال و مجموعههای نمایشی ادامه دارد. وقتی خبر پخش سریال، برنامه و یا مجموعه نمایشی از طریق رسانهها منتشر میشود اما روی آنتن دیده نمیشود!
مصداقِ بارز آن سریال "دودکش2" بود که چندی پیش اعلام کردند از روز شنبه 5 تیرماه روی آنتن میرود و اما این اتفاق نیفتاد و بحثِ مراحل پسپروداکشن را عنوان کردند.
حالا سریالِ نامنظم کنداکتور و بدقولی پخش به مجموعه نمایشی "کلبه عموپورنگ" رسیده که داریوش فرضیایی (عموپورنگ) در ویدئویی اعتراض خودش را نسبت به این اتفاق اعلام کرد.
او در این ویدئو گفت: "متأسفانه برنامه امروز با وجود خبررسانیها، ظاهراً تکراری پخش میشود و دلیل آن را نمیدانم؛ چون دستاندرکارانِ برنامه، نوار پخش را تحویل دادهاند. پیشنهاد میکنم در صورت تمایل حتماً با شماره 162 تماس بگیرید و از عزیزان در سازمان صداوسیما بپرسید دلیلِ این عدم پخش چیست؟ مطلع شدید به من و همکارانم هم اطلاع بدهید."
این اتفاق، معضل کوچکی نیست که به سریالی در تلویزیون تبدیل شده، کنداکتور نامنظم و بدقولی در پخش! چرا که مخاطب براساسِ اطلاعرسانی و پخش آنونس و تیزر، منتظرِ برنامه موردعلاقهاش میماند و در همان ساعت و روزِ اعلام شده، نبیند به نوعی بیاحترامی محسوب میشود؛ و تکرارِ این معضل نشان میدهد که انگار مسئولین مربوطه در تلویزیون هیچ توجهی به این اهانتها و آزردگیها ندارند.
تجربه کنداکتور نوروزی و حتی ماهِ رمضان امسال دوباره این موضوع را به ذهن تبادر کرد که این بینظمی تا کجا باید ادامه پیدا کند؟ مخاطبینی که میخواستند سریالِ موردنظرشان را در شبکهها ببینند یا بعضاً از یک سومِ قسمت پخش شده شبکه دو و یا یک و حتی پنج سیما محروم میشدند. این روند باید سروسامان داده شود که برعهده معاونت سیما است. اتفاقی که در کنداکتور امروز تلویزیون هم به عینه دیده میشود؛ سریالها یا مجموعههایی که نه تنها در ساعتِمعین و اعلام شده، پخش نمیشوند بلکه گاهی در هنگامِ پخش هم با توجیهات بدون پایه و اساس، یا با تأخیر روی آنتن میرفتند و یا مثلِ "کلبه عموپورنگ" هنوز معلوم نیست از چه زمانی روی آنتن خواهند رفت؟
موضوع سرِ یک مجموعه و یا یک سریال مشخص نیست؛ موضوع یک روال است که به تعبیری در فضای مجازی هم دیده میشود که مخاطبان تلویزیون، این معضل را معضلِ روی اعصابی میدانند که هرچه شدیدتر میشود برای تلویزیون و تلویزیونیها خطرناکتر میشود.
عدم پخشِ مجموعه نمایشی "کلبه عموپورنگ" را جویا شدیم و سؤال این بود که چرا با وجود اعلام و پخش تیزر و آنونسهای مربوط به قسمتهای جدید این مجموعه شبکه دو سیما، شبِ گذشته قسمت تکراری پخش شده است؟
اولین نکتهای که به دست آوردیم مشکل رویِ آهنگ یا آهنگهای فولکولوریک ایرانی است که در مجموعه بارها دیده شده و حتی در بازپخشِ این مجموعه هم وجود داشته است؛ آیا واقعاً مشکلِ ناظران و دستاندرکاران امر همین نکته است!
علیرضا گلباز مدیر گروه اجتماعی شبکه دو ابراز امیدواری کرد که مشکل هرچه سریعتر حل شود تا بتوانیم قسمتهای جدید این مجموعه نمایشی را روی آنتن داشته باشیم. پیگیریها ادامه دارد!
واکاویها را ادامه دادیم تا به مسلم آقاجانزاده تهیهکننده این مجموعه نمایشی و گروهِ شناخته شده عموپورنگ رسیدیم که بیش از 20 سال سابقه کاری در تلویزیون دارند؛ چه در برنامههای ترکیبی زنده و چه کارهای نمایشی ثابت کردند که میتوانند برای کودک و نوجوان و حتی خانوادهها خوراکهای خوب و سرگرمکننده و جذابی داشته باشند. اما سریالِ ناراحتیهای این گروه شاید از همان "محله گل و بلبل" و اوجِ آن را در "بچه محل" و حالا در "کلبه عموپورنگ" داشته باشیم. انگار گروهی دوست ندارند با سابقهها و با کارنامهها در تلویزیون ادامه حیات بدهند؛ این افراد چه کسانیاند؟
آقاجانزاده یک بار در گفتوگو با خبرنگار تسنیم به جریان نفوذ در گروههای کودک تلویزیون اشاره کرده بود و حالا کسانی که میخواهند تلویزیون را بیاعتبار کنند و مدیومهای دیگر، تقویت شوند؛ گویی در تلویزیون مأموریت دارند تا نگذارند آنتنِ جمهوری اسلامی رونق داشته باشد.
در آن گفتوگو تأکید کرد: "وقتی پدر و مادر درگیر فراهم کردن فضای معیشتی و اقتصادی خانوادهاند و اخبار تلخ کرونا هم هر روز شنیده میشود اگر در تلویزیون برنامه سرگرمی و کودکانه ایجاد نکنیم بچه ما سراغِ فضاهای دیگر میرود. ما باید طوری در این میدان کار کنیم که تنها راه سرگرمی و شاد شدن بچههایمان، تلویزیون ایران باشد. "
وقتی از جریان نفوذ صحبت کردیم که میخواهند از طریق محتوای آلوده نمایشی در فضای VOD و شبکههای ماهوارهای و حتی شبکههای اجتماعی وارد خانوادهها بشوند؛ به نکته جالبی اشاره کرد؛ او گفت: جریان نفوذ آمد و به اشتباه گروه کودک شبکه یک را منحل کرد؛ گروهی که سابقه و ریشه در دهه موفق 1360 دارد. بهترین کارها به واسطه این گروه کودک در تلویزیون اتفاق افتاد و "کلاه قرمزی" در آخرهای این لیست موفقیت قرار دارد. چقدر تولیدات خوب و فضای خوبی در این گروه ریشهدار و اصیل و مملو از هنرمندان مختلف روی آنتن رفتند.
به نظرمن باید بررسی شود کدام جریان نفوذ آمد و گروه کودک شبکه یک را منحل کرد؟ پس از آن به سراغ شبکه دو آمدند و فشارهایی آوردند تا این گروه کودک را نیز ضعیف کنند. بودجههایش را حذف کردند و آرام آرام به سمتی ضعیف شدن رفت. الان برخی از برنامههای کودک چرا باید اسپانسر داشته باشد؟ این عین نفوذ و شبیخون فرهنگی است. بودجه اصلی باید برای برنامه کودک باشد، برنامههای بزرگسالان میتوانند اسپانسر جذب کنند اما در قانون بینالمللی رسانه آمده که نباید از کودک استفاده تبلیغاتی شود.
آقاجانزاده به کارشکنی اشاره کرد که: در میانِ این هیاهوی نفوذی و جریان نفوذ، یک عده هم کارشکنی میکنند. مثل همان عدهای که نشستند پای مدیران تا گروه کودک شبکه یک منحل شود و یا به شبکه دو فشار میآورند چرا گروه کودک دارد؟
وقتی درباره پخش نشدنِ قسمتهای جدید "کلبه عموپورنگ" با او صحبت کردیم به گونهای دیگر همین تحلیلها را تکرار کرد و چنین گفت: با یک تلویزیونی طرفیم که از هر طرف به دنبال بیاعتبار کردنش هستند؛ گروهی در ماهواره و شبکههای معاند، گروهی در فضای مجازی و گروهی هم که من نامشان را خودی میگذارم؛ یعنی در واقع هم از طرفِ روشنفکرها مورد هجمهایم و هم از طرف کسانی که در داخل و درون سازمان صداوسیما هستند و ادعا دارند. ما هم که برنامه میسازیم در این وسط گیر کردهایم و تنها هدفمان شاد کردن و حالِ خوب مردم است. وگرنه میدانید که کرونا با دوستان و همکاران ما چه کرده است؟ سپند امیرسلیمانی در کنارِ ما برای "کلبه عموپورنگ" تلاش میکرد و به دلیل ابتلا به بیماری کرونا تا مرگ پیش رفت. این بچهها در هر سریال و برنامهای حاضر میشوند فارغ از مادیات، امروز به مردم و فضای تلخِ کرونایی که برایشان به وجود آمده فکر میکنند.
آقاجانزاده همچنین تأکید کرد: این گروهها با شکل و شمایلی که دارند دشمن نظاماند و به هر طریقی میکوشند تا سازمان صداوسیما برنامه پربیننده و خوبی نداشته باشد. ما سربازان فرهنگی این جامعهایم و در خط مقدمِ مبارزه با ستیز و شبیخونهای فرهنگی دشمن ایستادهایم. کار میکنیم و داریم ضربه میخوریم؛ دشمنان ما را میزنند چون از سبک زندگی، فرهنگ و سنتهایمان میگوییم. از موسیقی فولکوریکِ ایرانی و فضای شاد استفاده میکنیم تا حرفهای مهمی را بزنیم. نمیخواهیم کودکان و نوجوانانمان به سمتِ موسیقیهای غیرفرهنگی و تهاجمی غرب بروند؛ به همین خاطر خودمان دست به کار شدیم تا با موسیقیهایی آشنا شوند که برای خودمان است. حالا اگر خوانندهای ضدانقلاب به این موسیقی غنی دستدرازی میکند چرا ما باید چوبش را بخوریم؟
این تهیهکننده قدیمی تلویزیون میگوید: میخواهند ما را با فضایِ انتقادی شدید از میدان به دَر کنند! به خاطر این نظرتنگیها از تلویزیون برویم! در همه این سالها پیشنهادهای میلیونی و میلیاردی از وی او دیها داشتهایم اما هیچوقت وسوسهمان نکرد؛ چون مخاطب میلیونی تلویزیون برایمان بیشتر اهمیت داشت؛ خانوادههایی که تفریحی به غیر از تماشای تلویزیون ندارند و نمیتوانند بابتِ دیدن برنامه یا سریال نمایشی پول پرداخت کنند. ما از تلویزیون برویم چه کسانی سود میکنند و چه کسانی ضرر؟ قطعاً ما به لحاظ مادی سود میکنیم اما به لحاظ معنوی این مخاطبِ میلیونی را از دست میدهیم. کارشکنان، واقعاً دشمنان واقعی رسانه ملیاند و رسانه ملّی باید آنها را شناسایی و بیرون کند. کسانی که میخواهند تلویزیون از اعتبار ساقط شود؛ حالا فکر کنید ما خسته شدهایم و میخواهیم از تلویزیون برویم، ببینید واقعاً به منافعتان میرسید! برخی اوقات احساس میکنم این رفتارها عمدی است تا ما محترمانه از تلویزیون برویم!
احتمالاً منظور آقاجانزاده همانهاییاند که تمام تلاششان را با نشان دادن درِ باغ سبز به سبکِ دستمزدهای نجومی و برداشتن خطوط قرمز و سانسور در نمایشخانگی میکوشند بازیگران و سرمایههای تلویزیون را به سمتِخودشان بکشانند و چه آنهایی که در تلویزیون دنبالِ این هستند که قدیمیهای این عرصه را از میدان به درکنند؛ اگر به زودی این خبر را شنیدید گروه عموپورنگ هم مثلِ کلاه قرمزی و یا چند برنامه پربیننده دیگری تعطیل شده و یا از تلویزیون رفتهاند؛ تعجب نکنید!
انتهای پیام/