به گزارش ایسنا، دبیرخانه این جایزه برگزیدگان این دوره را به این شرح معرفی کرد:
دو اثر به صورت اشتراکی برگزیده بخش شعر بزرگسال شدند:
«النگوهای دختر نمرود» سروده سعیده هاشمی، دالاهو
«سلول آزادی» از هادی خورشاهیان، شهرستان ادب
در بخش داستان بزرگسال هم دو اثر به صورت اشتراکی برگزیده شدند:
«بی نام پدر» از سیدمیثم موسویان، کتاب جمکران
«برشکن» نوشته حمید علیدوستی شهرکی، سوره مهر
در بخش داستان کودک و نوجوان نیز دو اثر به صورت اشتراکی برگزیده شدند:
«یولبارس و شهر زیرزمینی» نوشته عبدالرحمان اونق، پیدایش
«راز دانه کوچولو» از راضیه خادم الحسینی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، کتاب سحر
در بخش شعر کودک و نوجوان «ماهی رود توام» سروده محمود پوروهاب، گویا به عنوان برگزیده معرفی شد.
در بخش نقد و پژوهش هم کتاب «غربالی در دست» نوشته سیدمهدی طباطبائی، سنایی به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.
سهیلا عبدالحسینی دبیری نوزدهمین دوره جایزه «قلم زرین» را برعهده داشت.
در بخش پژوهش و نقد ادبی احمد شاکری، انسیه خزعلی و محمود بشیری داوری آثار را برعهده داشتند.
راضیه تجار، مریم مقانی و کامران پارسینژاد داوران بخش داستان بزرگسال بودند.
داوری بخش داستان کودک و نوجوان هم بر عهده مهدی مرادحاصل، محمدرضا اصلانی و احمد عربلو بود.
در بخش شعر بزرگسال نیز عباسعلی براتیپور، محمود اکرامیفر و میلاد عرفانپور آثار را داوری کردند.
داوران بخش شعر کودک و نوجوان هم سیداحمد میرزاده، بابک نیکطلب و حمید هنرجو بودند.
همچنین در بیانیه دبیر نوزدهمین جشنواره «قلم زرین» که در مراسم پایانی این جایزه همزمان با روز قلم (۱۴ تیر) در کتابخانه پارک شهر برگزار شد، آمده است:
«ن والقلم و ما یسطرون
با امید و استعانت از پروردگار متعال، نوزدهمین دوره جشنواره قلم زرین را در شرایطی به پایان میبریم که جامعه همچنان با مشکل درگیری با بیماری دست و پنجه نرم میکند. با این حال خدا را شاکریم که با وجود بروز دشواریها و تحمیل رنجها، جامعه ادبی همچنان به آفرینش خود ادامه میدهد.
جشنواره قلم زرین، که این بار نیز سکاندار عرصه چینشی دیگر بود محملی است برای پرواز ذهنی هنرمندان صاحب ذوق و متعهد.
در این جشنواره با اهتمام کارشناسان خبره در عرصه شعر و داستان و نقد، استعدادهای ناب و اندیشههای والا که در واقع امیدهای ادبیات ایران اسلامی هستند، شناسایی و به جامعه معرفی میشوند.
انجمن قلم افتخار دارد میزبان قلمهایی باشد که به منظور تولید آثار فاخر و اثرگذار به حرکت درآمدهاند، چرا که هنر محمل مناسبی برای انباشتن بار فرهنگی و ادبی و انتقال آن به نسلهای آینده است.
در این راستا، بجاست چکیدهای از نتیجه کلی داوری کارشناسان ارائه شود.
در بخش داستان بزرگسال آثار از جنبه ساختاری و استحکام نظام درونی نشانی از رشد و قوامیافتگی داشت.
و از نظر محتوایی دارای بنمایهها و مضامین اخلاقی و ارزشی بود. توجه به بومیگرایی و زندگی مردم عادی از دیگر نکات این آثار بود. همچنین ترسیم واقعیتهای رژیم پهلوی در بخشی از آثار به چشم میخورد.
در بخش شعر بزرگسال، آثار ارزشمندی به دفتر دبیرخانه جشنواره رسید که هم در قالب شعر کهن بود و هم شعر آزاد سروده شده بود که در هر دو قالب آثار ارزشمند و قابل توجهی وجود داشت.
در بخش داستان کودک و نوجوان، نظر کارشناسان بر رشد نسبی در محتوای آثار بود ولی مشکل عمده اغلب آثار این رده سنی را میتوان به نگارگری و تصویرسازیهای روی جلد و یا متن کتابها نسبت داد.
این تصاویر اغلب دارای اشکالاتی در نارسایی مفهوم و یا طرحهایی عاری از مولفههای هنری و ارزشمدار بود.
در بخش شعر کودک و نوجوان سال به سال از توجه ناشران به شعر نوجوان کاسته شده و رویکرد افراطی به نشر کتابهای کارتونی فاقد محتوای ارزشمند برای خردسالان بیشتر میشود.
در بخش نقد و پژوهش ادبی، متاسفانه رشد چشمگیری در کیفیت یا کمیت آثار به چشم نمیخورد. نداشتن جایگاه هویتی و ریشهای در نقد و پژوهش و جدایی میان آفرینش ادبی و مقوله نقد آثار ادبی، موجب خسارات قابل ملاحظه در درازمدت به ادبیات خواهد بود.
در پایان، از کلام مقام معظم رهبری بهره میگیریم که فرمودند: هنر مناسبترین زبان برای بیان اندیشه و انتقال فرهنگهاست. فرهنگ ایران اسلامی و دوران عطف آن، حقایق جاودانی دارد که دیدن زوایای آشکار و پنهان آن چشم دل میخواهد و تشخیص حقیقت آن، چشم بصیرت.
هنر داستاننویسی، زیباترین مظروف برای ظرف هنر و یکی از ابزارهای مناسب و تاثیرگذار در عرصه فرهنگی هنری است.»
انتهای پیام