خبرگزاری میزان - صداوسیما نوشت: حاصل هنر آینه کاری، ایجاد فضایی درخشان و پر تلألو است که از بازتاب پی در پی نور در قطعات بی شمار آینه پدید میآید. در حرم امام رضا علیه السلام از شیوههای متنوعی از آینه کاری استفاده شده است. گچبری روی آینه که با نقاشی همراه است آینه تصویر نامیده میشود؛ استفاده از گچ و آینه را در تزئین رواقهای دارالرحمه و دارالهدایه با به کارگیری طرح گره میتوان مشاهده کرد.
آینهکاری یکی از هنرهای ایرانی و از تزیینات وابسته به معماری است که سابقۀ آن به دوره صفویه باز میگردد. در این میان شهر مشهد به واسطۀ وجود حرم امام رضا (ع) به یکی از مراکز رشد و شکوفایی هنر آینهکاری در ایران مبدل میگردد. در حرم امام رضا (ع) اماکن متعددی با آینه تزیین شدهاند. یکی از آن اماکن رواق دارالسیاده است که برای تزیین آن از تزیینات آینهکاری بسیار زیبا و متنوعی استفاده شده است.
این رواق با طرحهای گره، اسلیمی و ختایی و ترنجبندی، خط و کتیبه با استفاده از آینهها آراسته شده است. در رواق های حرم مطهر درخشش آینهها تصویر حال و هوای عرفانی حرم را در پیش چشمانت دل انگیزتر میکند؛ احساس میکنی که به سوی نور و روشنی دعوت شدهای و نوری که همچون نسیم سحر تو را به میعادگاه عاشقان فرا میخواند.
آینه کاری در حرم مطهر امام رضا علیه السلام بخشی وسیعی از تزئینات و نمای رواقها را به خود اختصاص داده است. آینه کاری در رواقهای تازه تأسیس حرم مطهر، جلوههای بی نظیری از هنر ایرانی اسلامی را به نمایش گذاشته است تا آن جا که میتوان آینه کاری را محور هنری این رواقها دانست.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.