«مکبث» با اسانس «آقازاده»

ایرنا پنج شنبه 24 تیر 1400 - 17:38
تهران- ایرنا- سریال «زخم کاری» که این روزها در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، بیش از آنکه به کارهای دیگر کارنامه «محمدحسین مهدویان» و «مکبث» اثر «ویلیام شکسپیر» شباهت داشته باشد، به دیگر تولیدات سینمای خانگی و به خصوص سریال «آقازاده» نوشته، «حامد عنقا» شبیه است.
«مکبث» با اسانس «آقازاده»

به گزارش عصر پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، فارغ از تبلیغات پرسروصدا و غلوشده ای که این روزها برای سریال زخم کاری در فضای حقیقی و مجازی می توان مشاهده کرد، اولین اثر غیرسینمایی محمدحسین مهدویان کارگردانی که از زمان شروع فیلمسازی تا کنون آثار قابل قبولی را به علاقمندان سینمایی ارائه کرده است، جذابیت پیگیری دارد و کنجکاوی علاقمندان به جنس فیلمسازی مهدویان را برمی انگیزد.

مهدویان فیلمساز جوانی است که جسارت و امضای خاصی که در تولید آثارش دارد همواره این کارها را به آثاری قابل تامل و بعضا ماندگار بدل ساخته است. ریشه این موفقیت را می توان در پایه فیلمسازی مهدویان دید؛ جایی که شروع فیلمسازی اش با مستند سازی شروع می شود و در اولین اثر خود ایستاده در غبار (شرح زندگی محمد متوسلیان از سرداران سپاه) و با انتخاب شیوه داکیودرام (مستند و درام)، سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را نیز دریافت کرد.

در طی یک دهه گذشته مهدویان خودآزمایی فیلمسازی خود را در حوزه های مختلفی به نمایش گذاشته است؛ از موضوعاتی کاملا سیاسی- عقیدتی چون شروع اختلاف مجاهدین و انشقاق آن‌ها و عملیات مرصاد در ماجرای نیم روز، موضوعاتی اجتماعی چون قاچاق دختران به دوبی در لاتاری تا فضای کمدی‌ای چون شیشلیگ.

نگاهی به آثار ساخته شده از سوی محمدحسین مهدویان در این سالها نمود دو چیز را در کارنامه کاری این فیلمساز برجسته می سازد؛ یک امضای خاص و مشخص مهدویان که آن را در نوع تصویربرداری، داستان پردازی، بازیگردانی و روایت می توان تشخصی داد و دیگر دغدغه‌مندی این فیلمساز که همواره و در تولید هر اثر به دنبال طرح سوال یا پاسخ به پرسشی است.

بر اساس آنچه گفته شد سریال زخم کاری که اولین تجربه مهدویان در این مدیوم (سینمای خانگی) است را می توان تجربه ای  از اساس متفاوت با سایر اثار این فیلمساز دید؛ سریالی که جدای از بازیگران قدرتمند و فیلمنامه ای مدون که یک اثر اقتباسی است، اساسا شباهتی با دیگر کارهای مهدویان ندارد و لزوما خط و ربط آن را به شکل فیلمسازی و دغدغمندی وی نمی توان دید.

در حقیقت زخم کاری بیش از آنکه به کارهای دیگر مهدویان شباهت داشته باشد به دیگر تولیدات سینمای خانگی و به خصوص به سریال آقازاده از جنبه های بسیاری شبیه است.

«مکبث» با اسانس «آقازاده»

تصویر زرق و برق‌های مکرر زندگیِ عده ای نوکیسه، ویلاها و سکانس های شمال و مهمانی های همراه با مصرف مشروب و مخدر، یک زندگی مبتنی بر دلالی و مافیای اقتصادی که در عرصه های مختلفی درگیر فساد اقتصادی هستند، یک آهنگ نهیب زننده که در هرلحظه اصرار دارد که بگوید این داستان به انتهای خوشی نزدیک نمی شود، تقلا برای از میان برداشتن رقبا با قتل و تخریب آبرو – صحنه ای که در سریال زخم کاری برای بی آبرو کردن وکیل هولدینگ اخوان (با بازی عباس جمشیدی‌فر) به مخاطب نشان داده می شود، دقیقا شبیه به همان صحنه ای است که در سریال آقازاده، مانلی (با بازی پردیس پورعابدینی) برای تخریب یکی از چهره هایی که با نیما بحری (با بازی امیر آقایی) در زاویه است، به تصویر کشیده می شود.

در سریال آقازاده مخاطب از ابتدا می دانست که مرضیه، نیما و همه آدم هایی که از راه درستی بالا نرفته اند در قیاس دائمی با انسان های باخدا و باآبرو بازنده بازی هستند و موسیقی سریال هم دائما بر این موضوع مهر تایید می زد؛ موضوعی که در زخم کاری هم با آن مواجهه هستیم، استمرار دائمی یک موسیقی اعصاب خردکن که دائما نهیب می زند که شخصیت هایی که در راه رسیدن به خواسته های خود از هررفتار غیراخلاقی و غیرانسانی اجتناب نمی کنند، فرجام خوشی نخواهند داشت.

در حقیقت نیازی نیست که گفته شود داستان زخم کاری به صورتی با واسطه الهام گرفته از مکبث ویلیام شکسپیر است (زخم کاری اقتباسی سینمایی از کتاب بیست زخم کاری از نشر چشمه نوشته محمود حسینی نژاد است که این کتاب خود برداشتی از آزاد از نمایشنامه مکبث به شمار می‌رود) چرا که با توجه به فضاسازی ها و تاکیداتی که فیلمساز بشدت به روی مخاطب می زند، دریافت انتها و فرجام قصه و آدم ها اصلا کار سختی نیست.

«مکبث» با اسانس «آقازاده»

سیاهی در رنگ لباس هنرپیشه ها و همچنین سردی در فضاسازی‌های غالب سریال، خیانت و قتل و طمع بی پایان هم از دیگر مولفه هایی هستند که به شدت بر آن تاکید می شود تا تباهی پایانی را برجسته سازد.  

علی رغم بازی خوب و قدرتمندانه ای که بازیگران اصلی این سریال یعنی جواد عزتی (مالک)، رعنا آزادی ور (سمیرا) و سیاوش طهمورث (خان عمو) از خود به نمایش می گذارند اما این قصه و شکل روایت آنقدر جذاب نیست که مخاطب تشنه تماشای آن باشد و بی صبرانه در انتظار قسمت بعدی بماند.

به تصویر کشیدن تهوع های مکرر مالک به خصوص در قسمت اول با وضوح بالا، یا پشت سرهم سیگارکشیدن این شخصیت بیش از آن که نشان دهنده یک شخصیت ترسیده و وامانده در کار خویش باشد، حسی از ابهام برای مخاطب به دلیل اصرار فیلمساز برای این تکرار مکرر است.

تاکنون ۶ قسمت از سریال زخم کاری در شبکه نمایش خانگی منتشر شده و اگر تصمیم مهدویان به عدم انتشار این سریال (به دلیل آنچه سانسور غیرعقلانی، غیرحرفه‌ای و دور از واقع‌بینی اجتماعی خوانده شده است) عملی نشود، جمعه ۲۵ تیرماه قسمت هفتم این سریال منتشر خواهد شد.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، امیرحسین هاشمی، سیاوش طهمورث، کاظم هژیرآزاد، منوچهر علی‌پور، مه‌لقا باقری، مائده طهماسبی، مرتضا امینی‌تبار و سارا حاتمی، نیوشا علی‌پور و مه‌یاس پازوکی، از جمله بازیگران سریال زخم کاری هستند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.