به گزارش حوزه تشکلهای دانشگاه خبرگزاری فارس، سومین نشست علمی تخصصی پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «قانون جذب (راز) از منظر قرآن و روایات» و با حضور حجتالاسلام محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و بیش از ۳۳۰ نفر از اعضای هیئت علمی، استادان و فرهیختگان دانشگاهی به صورت برخط برگزار شد.
در این نشست علمی حجتالاسلام شریفانی ضمن خیر مقدم و تبریک اعیاد عرفه، قربان و غدیر گفت: به واسطه برگزاری این نشستهای علمی تخصصی یک زمینه مناسب پژوهشی در جهت بهره بری هرچه بیشتر از دریای معارف قرآن و اهل بیت علیهمالسلام با توجه به پشتوانه منطقی آموزه های وحیانی و نیاز فطری همه انسانها به این معارف، فراهم شده است.
* طرفداران قانون جذب برای نظام باورهای انسان و نوع عملکرد وی نقشی قائل نیستند
حجت الاسلام حمزه شریفیدوست مدیرکل تامین محتوای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی هم در این جلسه با اشاره به اینکه فرضیه قانون جذب و راز از فرضیاتی است که در مجامع علمی و گروههای روانشناختی و در انجمنهای مربوط به نحلهها و مکاتب مورد بحث است، گفت: فرضیه قانون جذب حدودا یک دهه است در کشور ما اسمش بر سر زبانها افتاده و پژوهشگران در حوزههای مختلف سعی کردهاند به تجزیه و تحلیل این مفهوم بپردازند.
مدیرکل تامین محتوای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: از این جهت به این بحث میپردازیم که دو جنبه مهم دارد. یکی جنبه قرآنی روایی موضوع که برخی پرچمداران قانون جذب در کشور ادّعا می کنند که این مفهوم اسلامی و قرآنی است. دوم اینکه این بحث در حوزههای عرفانی و معنوی هم الان مطرح است و اگر بر آن عنوان شبه معنویت و یا عرفانواره بگذاریم عنوان بیربطی نیست. در حوزه معنویتهای نوظهور قانون جذب را یکی از جریانات معنویتگرا مینامیم.
وی در ادامه با اشاره به شیوع این دیدگاه در جامعه که تا این لحظه بیش از ۲۵۰ کتاب در ترویج قانون جذب تألیف یا ترجمه شده است، ابراز کرد: این فرضیه علاوه بر دو نام مشهورش «قانون جذب» و «راز» با عنوانهای دیگری مثل «تکنولوژی فکر» و «تجسم خلّاق» هم مطرح میشود و تعریفهای گوناگونی از آن وجود دارد که از آن جمله خانم راندا برن در کتاب راز که مهمترین کتاب قانون جذب است مینویسد: «تو همه چیز را به طرف خود جذب میکنی: مردم، شغل، شرایط زندگی، وضع سلامتی، ثروت، قرض، شادی، ماشینی که بر آن سوار میشوی و اجتماعی که در آن زندگی میکنی. مثل آهن ربا همه اینها را به طرف خویش جذب میکنی. به هرچه فکر کنی، همان اتفاق میافتد. کل زندگی تو تجلی افکاری است که در ذهنت جریان دارند».
حجتالاسلام شریفیدوست با اشاره به شخصیت علمی وین دایر، استاد مشهور آمریکایی در حوزههای روانشناسی و عرفان که کتاب «عرفان داروی دردهای بیدرمان» وی به فارسی در ایران چاپ شده است، گفت: برای تأکید بر نقش تجسم، مفهومسازی ذهنی و تمرکز بر تصاویر ذهنی در فرضیه جذب به قول وین دایر «قدم اول در فعالسازی قدرت ذهن، تغییر تصاویر ذهنی است. همه رویدادهای زندگی پرداخته تجسمات انسان است» هم آموزههای دینی و هم علم روانشناسی تاثیر فکر و اندیشه را بر درون و روان انسان میپذیرد ولی قانون جذب تاثیر اندیشه بر پدیدههای خارجی و ارتباط ذهن با عالم خارج را مطرح میکند.
مدیرکل تامین محتوای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: هواداران قانون جذب ادعا میکنند افکار بر پدیدههای خارجی اثر گذارند از نوع تأثیر علت تامه بر معلولش و در حقیقت آن را نوعی از خلق و ایجاد میدانند. آنان فقط قانون جذب را در زندگی، حق، موثر و عامل میدانند و برای نظام باورهای انسان و نوع عملکرد وی نقشی قائل نیستند. علاوه بر آنکه برای پیروی از قانون جذب پیامدهای خوبی قائلند مانند ارتقاء تحصیلی، کسب شغل مورد علاقه و افزایش درآمد، ازدواج موفق، افزایش آرامش ذهنی، افزایش خلاقیت و... .
وی با اشاره به تولید فیلم راز با نویسندگی راندا برن در سال ۲۰۰۶ و پخش آن در ایران و وسعت تبلیغات این موضوع در کشورمان، گفت: هواداران قانون جذب آن را از یافتههای علمی جدید میدانند و بر این باورند که واقعیت اصلی قانون جاذبه از آنِ ذهن انسان در حوزه افکار است که میتواند شما را به آرزویتان برساند و خلاصه قانون جذب تبدیل افکار به اجسام و تبدیل اندیشه به اشیاء است. از دیدگاه آنان عمل به قانون جذب زمانی مفید است که انسان علاوه بر ایمان به آن، با خلوت نمودن در گوشهای با افکار خویش، به خودش انرژی مثبت بدهد و به رؤیاپردارزی بپردازد.
* قانون جذب اصالتا ریشه در قانون جادوگری دارد
این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: پیروان قانون جذب برای اثبات مدعای خود دلایلی ارائه کرده اند همچون عدد بحرانی، کشفیات فیزیک کوانتوم، تجربیات ادعا شده ( مثل خانه و چک در فیلم راز) و قانون تشابه در جادوگری –باروری زمین- به ضمیمه شعورمندی کائنات و برجسته نمودن احساس مثبت. البته فیزیکدانان ادعای آنان را تأیید نمیکنند و مهمترین دلیل و مستند آنان ادعاهایی است که در فیلم راز آمده است که در واقعیت اثبات نشده است.
حجتالاسلام شریفیدوست افزود: در مورد دلیل قانون تشابه جالب است بدانید که کتابهای علمی که در باب تاریخ جادوگری توسط اندیشمندان غربی نوشته شده است برخی قوانین جادوگری که نوشتهاند دقیقا همین قانون جذب مورد بحث ما است. از جمله قانون تشابه که میگوید هر چیزی شبیه خودش را جذب میکند و میآفریند. این قانون تشابه جدید نیست و خیلی قدیمی است و واقعیت هم ندارد. دو قانون در جادو مطرح است یکی ترک عمل (جادوی خنثی) و دیگری انجام عمل (جادوی مثبت) که این دو در قانون جذب هم است و قانون جذب اصالتا ریشه در قانون جادوگری دارد. البته در قانون جذب به شعورمندی کائنات همراه با برجسته بودن احساس مثبت هم اشاره می شود که در قانون تشابه جادوگری نیست. البته شعورمندی تمام موجودات که در قرآن مطرح شده است با بیان قانون جذب از شعورمندی کائنات، زمین تا آسمان تفاوت دارد.
* جادو قوه باطن معنوی انسان را از بین میبرد
مدیرکل تامین محتوا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی: جادو یکی از ابزارهای بسیار جذاب و تهییج کننده برای رقابت با دین بوده و در طول تاریخ جادوگران رقبای پیامبران الهی بودند و مبارزه با آنان رسالت پیامبران بوده است. امروزه هم در محصولات هنری جادوگری بسیار پر رنگ است و آثاری مثل هری پاتر از پرفروشترین کارها بوده و در آن هیچ اثری از ابزارهای معنوی و ارتباط با خدا نیست و فقط جادوگری مقدس و رهگشا نشان داده می شود. با توجه به وسعت این نوع برنامهها و انیمیشنها این طرز تفکر در بیشتر کودکان هم متاسفانه جا افتاده است و جادوگری در جامعه ترویج میشود با اینکه جادو گنج وجود انسان یعنی قوه باطن معنوی انسان را از بین میبرد.
* مفاهیم قرآنی با قانون جذب تفاوت دارند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاوت آشکار سه موضوع شناخت درمانی، مثبتاندیشی و خود تلقینی با قانون جذب به بحث مفاهیم قرآنی و روایی که مستند هوادران اسلامی قانون جذب است پرداخت و خاطر نشان کرد: مفاهیمی مانند دعا، تفأّل، تطیّر، تفکّر، یقین، التوکیل البلاء، شکر و حسن ظنّ بالله در آموزههای ناب اسلامی با قانون جذب تفاوت معنا و مفهوم دارد.
* در دین اسلام عطابخش خدا است اما در قانون جذب عطابخش ذهن انسان است
حجتالاسلام شریفیدوست با تشریح تفاوت معنای دعا و تفأل تصریح کرد: در آموزههای دینی در دعا مُعطی و عطابخش خدا است و در قانون جذب مُعطی ذهن انسان است به عنوان نماینده و کارگر خدا بر روی زمین که شرکآلود بودن دیدگاه روشن است. از جهت اسلام دعای بنده در پیشگاه خدا همراه با خضوع و خشوع است ولی در قانون جذب فروتنی معنا ندارد هرچه انسان طلبکارانه تر و مدّعی تر با کائنات روبرو شود بهتر است و انسان در موضع قدرت است.
* قانون جذب دعا نیست
وی افزود: آموزههای دینی برای دعا آدابی مطرح کرده از جمله صحت اعتقاد و دعای بندگان خوب خدا را غالبا به اجابت نزدیکتر میداند در حالیکه قانون جذب این موارد را شرط نمیداند و بر طلبکار بودن انسان و قوت خلاق درون بنده تأکید می کند و استجابت دعا را تحقق خواسته ذهنی فرد طلبکار میداند. بنابراین با بیان این سه تفاوت روشن شد قانون جذب در واقع دعا نیست.
* علم فال مختص افراد معدودی است
مدیرکل تامین محتوای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، با استناد به حدیث نبوی «تفألوا بالخیر تجدوه» توسط برخی سخنرانان قانون جذب، گفت: اگر بپذیریم این حدیث منسوب به پیامبر(ص)، روایت صحیح است (چون در منابع اصیل شیعی نیامده)، فال هم مثل علم تعبیر خواب و علم استخاره از همان جنس یک علم است که خدا به بندگان خاص خودش عطا میکند چنان که محدث قمی هم آن را به معنای طلب خبر از حقیقت یک موضوع پذیرفته است. بنابراین علم فال یک مهارت معنوی است که برخی بندگان از آن بهرهمند میشوند درحالیکه طرفداران قانون جذب این بحث را عمومی میدانند.
* قانون جذب اشکالات بنیادین معرفتی و رفتاری دارد
در پایان این نشست علمی حجتالاسلام شریفیدوست در پاسخ به اظهارات برخی استادان و پرسشهای مطرح شده، گفت: قانون جذب اشکالات بنیادین معرفتی و رفتاری دارد، با این حال برخی مطالبی که هواداران آن می گویند صحیح است و ما هم قبول داریم البته نه با پیش فرضهای آنان و البته آن مطالب نکات جدیدی نیست مانند اینکه انسان اگر هدف مشخص داشته باشد، با پشتکار و برنامه ریزی می تواند به هدف خود برسد. و یا اینکه علاقه زیاد به آرمان و مطلوب سبب تعیین اولویت بر اهداف تعیین شده می شود و احتمال رسیدن به هدف را بیشتر می کند و...
* حقایق قانون جذب باید برای مردم تبیین شود
وی ادامه داد: دلیل گرایش برخی از کسانی که دلبستگی به معارف اسلامی دارند به قانون جذب این است که آن را یک فرآورده جدید میدانند و گمان میکنند آن جواب میدهد و راهگشاست و از سوی دیگر به معارف دینی و آموزههای اسلامی تعلق خاطر دارند. جمع بین این دوتا این میشود که قانون جذب را اسلامیزه شده تحویل دهند. یعنی نمیخواهند از تدینشان دست بردارند و نه آن شجاعت کافی را دارند که اشکالات قانون جذب را بگویند بنابراین طوری قانون جذب را توضیح میدهند که با اسلام هم سازگار باشد و اشکالاتی که کتاب راز و فیلم راز است را نادیده میگیرند. بنابراین دلیل اصلی این اقبال، خوشبینی به فرآوردههای وارداتی است و این هم معمولا باعث میشود به مرور به هنجارهای زندگی غربی دل بسته شویم و احیانا از داشتههای دینی غافل شویم در حالیکه ما بهتر از قانون جذب را در متون دینی خودمان داریم.
شریفی دوست در واکنش به دانشجویانی که قانون جذب را پذیرفته و عمل می کنند، اظهار کرد: ما باید واقعیتهای قانون جذب را بگوییم درستیهایش را بگوییم نادرستیهایش را هم بگوییم (که در فصل دوازدهم کتاب «قانون جذب و اسلام» به این موضوع مفصل پرداختهام) هم باید پاسخ حلی دهیم و هم پاسخ نقضی. بهترین راه این است که منصفانه خوبیهایی که وجود دارد که البته مختص قانون جذب نیست را بپذیریم و اشکالاتی که در سه حوزه رفتار، معرفت و پیامدهای اجتماعی بر قانون جذب وارد است با بیان علمی با دانشجو در میان بگذاریم.
انتهای پیام/