به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، هجدهم ذیالحجه روز عید غدیر خم به عنوان بزرگترین عید مسلمانان شناخته میشود؛ روزی که باید آن را اتصال مبدا با مقصد بدانیم، روزی که یکی از وقایع مهم تاریخ صدر اسلام در آن رقم خورد؛ آغازگر تاریخی است به وسعت جهان و به عمق بشریت و انسانیت که با أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ حجت و میثاق ابدی یافت و به راستی غدیر را نمیتوان حدیث مکان و زمان واحدی دانست چرا که غدیر تنها یک روز نیست، غدیر تجلی کمال انسانیت در فلسفه بعثت نبی مکرم اسلام (ص) است.
غدیر صرف اعلام جانشینی پیامبر نبود و موضوعی فراتر از جانشینی رسول خدا (ص) در این روز باید مطرح میشد موضوعی که تا آن روز مطرح نشده بود چرا که اگر بحث جانشینی بود که پیامبر اکرم (ص) بارها آن را مطرح کرده بودند؛ پس پیامبر باید در این روز چه چیز را ابلاغ میکردند تا نتیجه زحمات 23 ساله رسالت ایشان به ثمر بنشیند "یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ".
هیجدهم ذیالحجه یادآور واقعهای تاریخی است که در آن رسول خدا(ص) به امر خداوند متعال حضرت علی(ع) را بهعنوان خلیفه و جانشین خود در منصب امامت و ولایت امت منصوب کرد، تا ترازو شاخص حاکم اسلامی برای همه مسلمانان تبیین شود و در حافظه تاریخی بماند و چراغ راه امت پیامبر(ص) تا آخر باشد.
رسول خدا این روز را "یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی" و بالاترین اعیاد در میان امت دانستند و امام صادق (ع) از پدران بزرگوارش نقل میکند که پیامبر (ص) فرمود "برترین عید امت من، عید غدیرخم است. روزی که خداوند تعالی دستور داد تا برادرم علیبن ابیطالب (ع) را به عنوان پرچم برای امت نصب کنم تا پس از من به واسطه او هدایت شوند، روزی که خدا دین را کامل و نعمتش را بر امت من تمام و اسلام را به عنوان دین آنها پسندید".
رهبر معظم انقلاب نیز درباره عید غدیر فرمودند "معنای این حرکت که در روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد، این است که اسلام به مسأله مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه میکند. این طور نیست که امر مدیریت در نظام اسلامی و جامعه اسلامی، رها و بیاعتنا باشد" و حقیقت این است که واقعه غدیرخم بیانگر اهمیت و جایگاه ولایت در حاکمیت اسلامی است.
آیتالله احمد شیخبهائی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان نیز با بیان اینکه پیامبران دین خدا را میآورند اما استمرار این دین به عهده جانشینان آنها است اظهار داشت: در مسیر استمرار دین بهترینهای امت باید این مسئولیت را به عهده بگیرند.
وی با بیان اینکه انتخاب جانشین برای پیامبران دیگر نیز از سوی خداوند اتفاق افتاده است خاطرنشان کرد: در زمان رفتن حضرت موسی (ع) به کوه طور خداوند جانشینی هارون را مطرح میکند.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به اینکه در غدیر نیز خداوند انتخاب جانشین رسولالله(ص) را به مردم وانگذاشته و خودش براساس علم واقعی انتخاب کرده است گفت: مردم همه ملزم به پذیرش این فرمان اللهی بودند.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه امامت بیان کرد: حضرت ابراهیم پس از پشت سرگذاشتن امتحانات سخت الهی به امامت میرسد و خداوند امامت را عهد و پیمان الهی میداند که "به ظالم نمیرسد".
آیتالله شیخبهائی امامت را مقام عصمت بیان کرده و افزود: کسی که در عمرش ظلمی انجام داده باشد به مقام امامت نمیرسد و کسی میتواند مقام امامت را بگیرد که جهل و اشتباه در زندگیاش راه نداشته باشد.
وی با بیان اینکه در غدیر مشخص شد که علی بن ابی طالب (ع) بهترین است و پیامبر (ص) از طرف خداوند ایشان را معرفی کرد و غدیر پیامآور این مسئله است تصریح کرد: غدیر یکی از بزرگترین حوادث تاریخ اسلام است.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به اینکه درست است که غدیر در 18 ذی الحجه سال دهم هجری اتفاق افتاد اما غدیر یک جریان است که در طول تاریخ استمرار دارد تصریح کرد: غدیر جریان خلافت و جانشینی پیامبران و در حقیقت بحث استمرار دین خداست.
وی با بیان اینکه جانشینی دین خدا در طول تاریخ و ائمه بعد از امیرالمومنین تا زمان عصر غیبت حضرت مهدی (عج) استمرار دارد گفت: فرمان اهل بیت است که در زمان غیبت که دسترسی به امام معصوم نیست از نماینده امام معصوم تبعیت شود و ولایت فقیه در عصر امروز شمهای از ولایت اهل بیت (ع) بوده و تجلی از مسئله غدیر است.
انتهای پیام/511/ش