به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری سریال کلبهای در مه (به کارگردانی حسن لفافیان) با حضور سعید پروینی تهیهکننده و سام قریبیان، آشا محرابی و حسام محمودی بازیگران سریال، امروز (شنبه نهم مرداد) در اداره کل روابط عمومی صداوسیما به صورت مجازی برگزار شد.
برخی آمدهاند تا کارآموزی کنند
حسام محمودی، بازیگر این سریال در نقش دامون با اشاره به اینکه دوستی و اعتماد در میان عوامل سریالها کم شده اظهار داشت: در قراردادهایی که بازیگر با تهیه کننده میبندد، بندهای عجیب و غریبی میآید و بابت تاخیر غیبت بازیگر جریمه تعیین میکنند که این موارد میتواند با همدلی حل شود.
وی با اشاره به همکاری خوب خود با این گروه از برخی سریالهای دیگر تلویزیون انتقاد کرد و گفت: تعداد آدمهای کارنابلد در پروژههای تلویزیونی روز به روز بیشتر میشود. برخی آمدهاند تا کارآموزی کنند و بدون دریافت پول در پروژه حضور داشته باشند. تعداد این گونه افراد روز به روز افزایش مییابد. نمیدانم چرا گروه تولید و تهیه متوجه نمیشود که آدمهای ارزان کار تولید را گران میکنند.
محمودی ضمن انتقاد از حضور آدمهای کارنابلد در سریالهای تلویزیونی پرسید: چرا یک گروه صد نفره به خاطر یک بازیگری که نمیتواند دیالوگ خود را حفظ کند باید اذیت شود؟ این آدمها چطور انتخاب میشوند؟
بازیگر سینما و تلویزیون با یادآوری این نکته که برخی تهیهکنندهها تاریخ مشخص پرداخت دستمزد را اعلام نمیکنند گفت: ممکن است کار من الان تمام شود اما سه ماه دیگر دستمزدم را بگیرم. در چنین حالتی من نمیتوانم صحنه را ترک کنم. چون از من شکایت میشود. من از تهیه کنندهای در سینما به خانه سینما شکایت کردم؛ با اینکه حق با من است ولی هنوز نتوانستهام پولم را بگیرم.
تهیهکنندهای بدحساب که سر پروژه الفویژه میرود!
محمودی افزود: گروه تهیه و تولید باید باسوادترین گروه در همه پروژهها باشد. اما الان این گونه نیست. معمولاً آدمهایی که سعی میکنند «چشم» بگویند پروژه میگیرند. تهیه کنندهای که پول عوامل را نداده است از کاری کنار گذاشته میشود اما میرود پروژه الف ویژه میگیرد.
آشا محرابی، دیگر بازیگر سریال با اشاره به این که خودش واکسن نزده است گفت: ما منتی بر سر مخاطب نداریم که بگوییم به خاطر آنها سر کار میرویم. ولی واقعاً با خطر دست و پنجه نرم میکنیم، واکسن نزدهایم. ولی خدا را شکر با تستهایی که گرفته میشد و مراقبتهای انجام شده شانس آوردیم.
مقایسه این سریال با «پس از باران» جای خوشحالی دارد
وی با یادآوری این نکته که فقط حدود ۱۰ روز برای فیلمبرداری به شمال کشور رفته توضیح داد: باقی لوکیشنها نزدیک تهران بود که به خوبی شبیه شمال کشور درآمد.
سعید پروینی، تهیه کننده سریال در ادامه نشست در پاسخ به سوالی درباره ساخت فصل دوم سریال گفت: قصه سریال دوباره بازنویسی و حجم فیلمنامه کم شد. یک سری قصهها از فصل اول مانده است. اگر بنا به اقبال مخاطب و دستور تلویزیون برای ساخت فصل دوم به نتیجه برسیم، فیلمنامه اش موجود است و باید دوباره نویسی شود.
وی درباره شباهت این سریال با پس از باران (ساخته سعید سلطانی، ۱۳۷۹) توضیح داد: سریال پس از باران در دهه هفتاد مورد اقبال واقع شد. اگر کار ما را با آن سریال مقایسه کنند جای خوشحالی دارد. چون حداقل ۱۵ اثر در فضای شمال ساخته شده ولی با سریال پس از باران مقایسه نشده است. هر سریالی که فضای شمال و روستا و خان و رعیت دارد، شبیه به پس از باران نیست.
پروینی با اعلام این خبر که سریالهای دنیا با شهرک سازی سرعت کار را بالا میبرند گفت: هزینه دکور در شروع کار به تهیه کننده تحمیل می شود. در این سریال حقوق دو ماه از عوامل و بازیگران را خرج دکور کردیم. در عوض مشکل اسکان در شمال کشور را نداشتیم.
دستمزدهای تلویزیون در مقایسه با شبکه نمایش خانگی شوخی است
سام قریبیان، دیگر بازیگر سریال نیز گفت: با توجه به میزان دستمزدی که در شبکه نمایش خانگی به بازیگر میپردازند دستمزدها در تلویزیون شوخی است. اگر بازیگری به تلویزیون می آید حتما متن و عوامل را دوست داشته است. تلویزیون هم باید دوست داشته باشد که کار خوبی انجام شود.