به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان ، مبارزی بصیر بود که در روزگار خفقان، پرچم مبارزه با طاغوت را برافراشت و بساط بهائیت را برچید؛ مجاهدی خستگیناپذیر که مردم همدان هنوز هم خاطرات روزهای گرم حضورش را از یاد نبردهاند.
سال 1293 بود که در روستای «دهخوارقان» تبریز چشم به جهان گشود؛ در 4 سالگی مادر و در 16 سالگی پدر را از دست داد و هر چند سختیهای بسیاری کشید، اما این رنجها او را آبدیده کرد.
از جوانی به طلب علم و عرفان برخاست و از محضر بزرگان دینی بهرهها برد. پس از سالها اقامت در یزد و قم و نجف به زادگاهش بازگشت و مبارزه با طاغوت را آغاز کرد.
در روزگاری که کسی جرأت رویارویی با طاغوت را نداشت؛ «سید اسدالله» یک تنه در برابر بیداد ایستادگی کرد و از پای ننشست و همین سبب شد که بارها به وسیله ساواک دستگیر شود.
به همدان تبعیدش کردند تا به خیال خودشان منزویاش کنند اما این کار سبب شهرت بیشترش شد که برای خدا قیام میکرد و برای جلب رضای او فریاد میزد.
نخستین حرکت تبلیغی خود را از روستای دره «مرادبیک» همدان آغاز کرد؛ دستور داد کسی حق ندارد بدون حجاب اسلامی وارد روستا شود و فروختن و نوشیدن مشروبات الکلی را ممنوع کرد.
خودش میگوید: «من دیدم باید همدان را حرکت بدهم. از یک ده کار را شروع کردم تا مردم ببینند، بعد گرایش پیدا کنند». در سالهای 41 و 42 و پس از قیام 15 خرداد، مبارزه انقلابی بر رژیم پهلوی را در همدان قوت بخشید و در سالهای آخر منتهی به انقلاب به تشکیل گروههای انقلابی از بین مردم پرداخت.
بهمن 57 وقتی که رژیم در آستانه سقوط بود؛ «سیداسدالله» با هوشیاری و درایت توانست از یک فاجعه خونین جلوگیری کند. رژیم طاغوت که دیگر تحمل رویارویی با مبارزان نداشت برای سرکوبی مردم، لشکر زرهی را از کرمانشاه به سمت تهران حرکت داد تا در روز 22 بهمن مردم را به خاک و خون کشد؛ ارتشی که کسی جرأت ایستادگی در برابر آن را نداشت.
«سید اسدالله» با شنیدن خبر پیش روی تانکها فرمان داد تا مردم در مسیر عبور آنها قرارگرفته و با تشکیل دیواره انسانی مانع حرکتشان شوند. مردم از شهر مریانج تا چهار راه میدان بار کف جاده کرمانشاه ـ همدان دراز کشیدند تا نگذارند تانکها عبور کند و سید با نفس گرمش، فرمانده یگان و کادر ارتش را نصیحت کرد. صداقت و اخلاص سید در قلب فرمانده ارتش کارگر افتاد و همگی بدون درگیری تسلیم شده و سلاحشان را بر زمین گذاشتند.
«سید اسدالله» تنها یک مبارز انقلابی نبود؛ مجاهدی نستوه بود که جز اعتلای اسلام و کلمه حق به چیزی فکر نمیکرد. یار صدیق امام(ره) بود و حضور چند سالهاش در همدان، برکتهای فراوانی برای مردم این دیار داشت.
او کارهای حسنهای را در همدان بنا نهاد که هنوز با وجود گذشت سالیان بسیار، خیر و برکتش نصیب مردم میشود که از مهمترین آنها میتوان به ساخت مدرسه دینی در روستای دره مرادبیک، مؤسسه قرضالحسنه، درمانگاه، دارالایتام و مسجد همگی با عنوان «مهدیه» اشاره کرد.
آیتالله سید اسدالله مدنی دهخوارقانی مسجد مهدیه را در منطقهای از همدان بنا نهاد که بهائیان در آن سکونت داشتند و همین کار سبب برچیده شدن بساط فرقههای انحرافی شد و سرانجام دشمنان ایستادگی و بصیرت سید را تاب نیاورده و 20 شهریور 1360 او را چون مولایش امیرالمؤمنین(ع) در محراب به شهادت رساندند.
برگزاری کنگره در چهلمین سال شهادت استاد
مدیرعامل مؤسسه شهید محراب آیتالله مدنی از برگزاری کنگره ملی این عالم انقلابی خبر داده و میگوید: این برنامه 20 شهریورماه مصادف با چهلمین سالروز شهادت این روحانی مردمی برگزار میشود.
سید محمد کاظم حجازی میافزاید: بزرگداشت مقام شهید مدنی و معرفی و تبیین شخصیت وی به عنوان "الگویی مناسب برای جامعه بهویژه جوانان و طلاب علوم دینی" را از مهمترین اهداف کنگره عنوان کرد.
وی بیان میکند: زمان ارسال مقاله به کنگره شهید مدنی از 31 خرداد تعریف شده و تا 31 مرداد ادامه دارد و علاقهمندان میتوانند آثار خود را در 4 بخش به دبیرخانه کنگره واقع در خیابان میرزاده عشقی، مؤسسه شهید محراب ارسال کنند.
حجازی اعلام میکند: این بخشها شامل زندگی و شخصیت عرفانی و اخلاقی شهید آیتالله مدنی متشکل از بخشهای خاندان، محیط تربیتی، تحصیل و غیره، سیره و سبک زندگی شهید مدنی زهد، ساده زیستی، مردمداری و غیره و نقش تفکر عرفانی در شکلگیری شخصیت شهید مدنی میشود.
وی میگوید: بخش دیگر کنگره به بررسی شخصیت اجتماعی و سیاسی شهید آیتالله مدنی شامل جایگاه ولایتفقیه در اندیشه و رفتار شهید مدنی، نقشآفرینی این شهید در پیدایی و پویایی انقلاب اسلامی، جایگاه اجتماعی و انقلابی شهید در شهر همدان و سایر شهرها، نقش شهید مدنی در پایهگذاری نهادهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و خدماتی و شهید مدنی و رویارویی با جریانهای انحرافی و فرقههای ضاله میپردازد.
مدیرعامل مؤسسه شهید محراب از اختصاص بخش علمی به کنگره شهید مدنی خبر داده و میافزاید: در این بخش جایگاه و نقش شهید مدنی در حوزههای علمیه(نجف، قم و غیره)، ابعاد شخصیت علمی شهید مدنی(استادان، شاگردان و دروس)، نقش الگویی شهید مدنی در تربیت اخلاقی و انقلابی طلاب علوم دینی و نقش حوزههای علمیه در صیانت از دین و باورها و جلوگیری از انحرافات در جامعه اسلامی بررسی میشود.
حجازی بیان میکند: بخش چهارم کنگره شامل بازنمایی هویت نماز جمعه به عنوان "یکی از مهمترین نهادهای جریان ساز در نظام جمهوری اسلامی" و واکاوی سیره و روش مدیریتی شهدای محراب در جایگاه امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در جریانها و رویدادهای مهم پس از انقلاب اسلامی میشود.
وی اعلام میکند: بخشهای جنبی کنگره شهید مدنی هم شامل خاطرات، تصاویر و اسناد مرتبط با این مجاهد است.
انتهای پیام/744/ح