نوشین فرهادی شامگاه سه شنبه در بیستمین انجمن نمایش عروسکی کانون پرورش فکری استان هرمزگان اظهارداشت: هنر عروسک گردانی از جوامع دور به عنوان شغل فرهنگی شناخته شده بود و در هنر نمایش عروسکی خیمه شب بازی ایران نیز عروسک و صدا با هم انجام می شد.
وی افزود: عروسک گردان برحسب نوع نمایش به خلق صدا سازی می پردازد و هنر صدا پیشگی و صدا سازی باعروسک کاملا مرتبط با عروسک گردانی هستند.
این عروسک گردان ادامه داد: در تولید یک نمایش عروسکی انواع هنرها با ترکیب هم می توانند به یک نمایش خوب که برگرفته از حرکت عروسک ها و صدا است صورت پذیرد.
فرهادی همچین در خصوص هنرمندی که قرار است کار صدا پیشگی را انجام دهد، نیز توضیح داد: یک صدا پیشه باید مثل یک عروسک فکر کند و خود را جای عروسک قرار دهد و حرف بزند.
وی با بیان اینکه میزان فانتزی، دیالوگ ها و متن نمایش عروسکی باید با خلاقیت صداپیشه صورت بگیرد، افزود: صداپیشه عروسک باید ذهن خلاق و دنیایی پر از فانتزی داشته باشد و خودش را باید با شخصیت عروسک هماهنگ کند.
این کارگردان نمایش عروسکی در خصوص حساسیت صدا پیشگی نیز بیان کرد: یک صدا پیشه باید به تجزیه و تحلیل متن از دیدگاه خودش بپردازد و با چندین بار خواندن متن کاراکتر به لایه های پنهانی متن دست یابد و به تیپ کاراکتر خود دست یابد.
انجمن نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان هر ۲ هفته یک بار کارگاه هایی با موضوع های مختلف نمایشی برای اعضا انجمن نمایش کانون برگزار می کند.