به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، تولید بازی ایرانی با مختصات فرهنگ بومی از مهمترین دغدغهها در بازار بازیهای برخط است و تجربه نشان داده بازیسازان ایرانی با ورود جدی به این عرصه نه تنها مخاطبان ایرانی بلکه مخاطبان کشورهای دیگر را نیز میتوانند با خود همراه کنند.
دکتر مهدی انجیدنی، مدیر پیامرسان گپ از جمله کسانی است که بعد از تجربه ساخت پیامرسان ایرانی به فکر ساخت بازی برخط «عصر پادشاهان» افتاد که در زمان خود بالاترین امتیازات را از معتبرترین سایتهای بازی در اروپا کسب کرده است.
با او درباره جدیدترین فعالیتهای تیمش در عرصه بازیسازی و پیامرسانهای ایرانی و فیلترینگ به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید:
فارس: ایده بازی عصر پادشاهان از کجا شکل گرفت؟
با توجه به اینکه بازیهای اروپایی به واسطه اینترنت دسترسی خوبی به بازارهای ما داشتند، قاعدتا ما هم میتوانستیم به واسطه اینترنت به بازار کشورهای مختلف دسترسی داشته باشیم.
قبل از این بر روی زیرساختهایی برای تولید بازی کار میکردیم اما با تغییر رویکردی که دادیم تولید بازی عصر پادشاهان را شروع کردیم.
هدف اصلیمان در این بازی جدا از اینکه به برشی از حمله مغولها به ایران بپردازیم، یک داستان استراتژی، جنگی و هیجانی از تاریخ ایران را به صورت بازی عرضه کنیم.
از ابتدا هم سعی کردیم که بازی رویکرد جهانی رویکرد جهانی داشته باشد، به همین خاطر همه طراحیها را در دو مسیر با پوسته فلات ایران و قرون وسطای اروپا پیش بردیم که تنوع سلیقه رعایت شده باشد، تقریبا از ماه دوم عرضه بازی استقبالی بیش از انتظار ما از بازی صورت گرفت و از ماه دوم عرضه به درآمد و سودآوری رسید.
فارس: این بازی در چه کشورهایی عرضه شد؟
بازی عصر پادشاهان از همان ابتدا همزمان با ایران در چند کشور دیگر مانند انگلیس و آلمان هم عرضه شد، با چند ناشر بازی هم وارد مذاکره شدیم و در نهایت در ۲۷ کشور دنیا عصر پادشاهان منتشر شد و میتوان گفت از نظر ضریب نفوذ بزرگترین نرمافزار در بین نرمافزارهای ایرانی بوده است که توانسته در این تعداد کشور و بازار هدف بینالمللی منتشر شود.
فارس: درباره داستان بازی عصر پادشاهان بگویید.
در این بازی سعی کردیم بدون اینکه نامی از ایران برده شود، داستان دفاع در برابر حمله مغولها را بیان کنیم، ضمن اینکه بازی جذابیتهای یک بازی استراتژی را داشت؛ تقریبا میتوان گفت که بازی عصر پادشاهان جزو معدود بازیهای ایرانی است که با وجود اینکه بیش از ۱۲، ۱۳ سال از عمرش میگذرد همچنان فعال است و مخاطب دارد، چراکه بازی یک دوره کوتاهی دارند به جز بازیهایی مانند فیفا و اتومبیلرانی که جزو ژانرهای عمومی هستند و همیشه آپدیتهایشان عرضه میشود، بقیه بازیها میآیند و سریع از بین میروند، اما عصر پادشاهان بازی است که در این مدت ماندگار بوده و همچنان جامعه مخاطب خودش را دارد و تا کنون دو میلیون مخاطب یکتا در ایران و حدود یک میلیون نفر در خارج از کشور داشته است.
فارس: از افتخارات و دستاوردهای این بازی بگویید؟
در بررسیهای مجموعههای داوری معروف دنیا که تقریبا بزرگترین و شاخصترین مرجع امتیاز دادن به بازیهای جهان است، بازی عصر پادشاهان تا ۵ سال جزو پنج بازی برتر در نسل خودش بود و از نظر امتیازی از ۵، ۴.۹ گرفته جزو بالاترین امتیازاتی است که این سایت به بازیها میدهد.
عصر پادشاهان تنوعی از ایدههای جدید در بازیسازی بود، بازی جدیدی بود که در آن مینی گیم داشت و در دو ساختار عرضه شده بود، سعی شده بود نسبت به بازیهای دوره خودش تنوع داشته باشد مثلا به تناسب تغییر فصول بازی نیز تغییر میکرد.
سایتهای دیگری نیز که در زمینه ردهبندی بازیها در دنیا فعالیت میکنند امتیازات خیلی بالایی به بازی عصر پادشاهان دادند، این بازی چند بار توسط مجموعههایی مثل ناشران معروف اروپایی به عنوان بازی برگزیدهشان منتشر و انتخاب شد.
در مجله سندیکای بازیسازهای اروپا به عنوان تنها بازی خاورمیانه از بازی عصر پادشاهان نام برده شده و از آن تقدیر شده و در مقالهای به موضوع، سناریو و ایدهپردازی عصرپادشاهان پرداخته است.
فارس: نسخه جدید بازی عصر پادشاهان چه زمانی منتشر میشود؟
از سال ۹۲ تولید عصر پادشاهان ادامه پیدا نکرده و همان نسخه قبلی بازی میشود، از چند وقت قبل مراحل پیشتولید نسخه بعدی بازی را شروع کردیم که امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۰ آن را عرضه کنیم، نسخه بعدی ادامه داستان قبلی است و در واقع داستان بعد از مرحله حمله مغولها به ایران است، سناریو خیلی متفاوتی نسبت به نسخه اول دارد، در نسخه اول سیستم چت در بازی وجود داشت اما در نسخه جدید چت را بر پایه پیامرسانها آوردهایم، بازی خیلی اجتماعیتر شده و سعی شده خیلی از نمادها که در تاریخ ایران داشتیم را در طراحیها و نامگذاریها دوباره زنده کنیم.
فارس: واکنش اروپاییها نسبت به داستان بازی عصر پادشاهان چه بود؟
چیزی که برای ما در عرضه نسخه قبلی جالب بود، نگاه نویسندهها و مجلههای معروف اروپایی به موضوع تاریخ ایران بود، برایشان جالب بود که این قوم گیلگیز چیست و درباره آن تحقیق کرده بودند.
در خیلی از مقالاتی که درباره بازی عصر پادشاهان نوشته شده بود برایشان جالب بود که در این بازی اسمی از ایران آورده نشده اما برش مهمی از تاریخ ایران در قالب یک بازی است.
فارس: چه بازیهای دیگری در دست ساخت دارید؟
بازی استراتژیکی با موضوع تاریخ صنعت دریانوردی ایران با عنوان «مردان هفت دریا» نیز در دست ساخت داریم که به دلیل ساخت نسخه جدید عصر پادشاهان موقتا ساخت آن متوقف شده است و در سال ۱۴۰۱ عرضه میشود.
در این بازی نیز رویکرد بینالمللی را حفظ کردهایم و رویکرد اجتماعی خیلی قوی در آن در نظر گرفتهایم.
دو دسته بازی داشتیم، بازیهای بزرگی مانند عصر پادشاهان و بازیهای موبایلی مانند سبقت و شکار پرندگان و از این دست موارد که سعی شده بود از مواردی که در اسلام توصیه شده بود، مانند تیراندازی و اسبسواری استفاده کنیم.
همچنین بازی شکار در جنگل و شکار پرندگان را داشتیم که موضوع با اسبسواری و تیروکمان است، بازیهایی نیز با موضوع فرهنگسازی مانند سبقت داشتیم که در ظاهر بازی سادهای بود اما به شدت بر مفهوم سبقت خوب گرفتن و سرعت خوب داشتن در شهر تأکید داشت، در حالی که در ظاهر بازی یک بازی آموزشی دیده نمیشد، بازی فانتزی برای افراد زیر ۲۵ سال بود و بازخورد خوبی داشت، سال ۹۰ عرضه شد و به اندازهای مخاطب خوبی داشت که به بازارهای خارجی آن فکر نمیکردیم اما به بازارهای خارجی مثل گوگل پلی و دیگر بازارها رفت و رتبه خوبی گرفت.
یکی از چیزهایی که در بازیها خلاء آن احساس میشد، بازیهای فکری مخصوصا به صورت چند نفره بود که جذابیت خاص خودش را دارد، یک مجموعه بازی با عنوان «نبرد افکار» تولید کردیم که شامل منچ و اوتلو و بازیهایی از این دست به صورت چند نفره بود، بازیهایی بود که در ۲۰ دقیقه به صورت آنلاین میتوانستید با دوستانتان بازی کنید.
این بازیها در زمان خودش موفق بود، در بازی عصر پادشاهان نیز وجود دارد، در پیامرسان گپ هم یکسری از بازیها را آوردهایم و یکسری دیگر در راستای همین بازیهای فکری تولید کردهایم، میتوان گفت ایده نبرد افکار از ایدههای موفقی بود که در طول این سالها هم در بستر عصر پادشاهان و در مجموعه بازیبان و گپ همیشه مورد استقبال قرار گرفته است.
در سال جاری و سال آینده چندین آیتم جدید به بازیهای نبرد افکار اضافه میشود، سعی داریم در عرصه بازی، بازیهای سالم، مفید و مؤثری برای بدن انسان و جامعه عرضه کنیم.
به طور مثال خانوادهبازیهایی که در نبرد افکار میسازیم از دید ما شاید از مفیدترین نسل بازیها برای جامعه است، براساس مطالعاتی که در دنیا انجام شده این نوع بازیها برای همه گروههای سنی از نظر تقویت ذهن و پیشگیری از آلزایمر مفید است و هیچ آسیب هویتی و شخصیتی ایجاد نمیکند، از طرفی وقتی فرد میتواند با دوستان خودش بازی کند و رکورد ثبت کند، جذابیتهای خاص خودش را دارد.
فارس: چه نوع بازیهایی از نظر شما اعتیادآور است؟
بازی اعتیادآور شاید کلمه درستی نباشد، مهم فرهنگ بازی کردن است؛ یک نفر ممکن است با استفاده بیرویه از یک بازی مثل فوتبال انقدر بازی کند که به خودش آسیب بزند، در دنیا از این دست موارد زیاد است مثل کسی که ۲۴ ساعت فیفا بازی کرده بود و مرده بود.
اساسا اعتیادآوری به غیر از یکسری بازیهای خاص که سعی شده با اصول روانشناسی در مخاطب وابستگی ایجاد کند، اگر این دسته از بازیها که خیلی کم است را کنار بگذاریم، سایر بازیها به فرهنگ خانوادهها برمیگردد و اینکه فرزندان و پدر و مادر از بازی استفاده منطقی داشته باشند.
تماشای تلویزیون هم اگر زیاد باشد این هم یک جور اعتیاد است، فرقی نمیکند، شاید هر چیزی که بیشتر از یک ساعت یا هر روز در زندگی استفاده شود، نوعی اعتیاد است.
بازی اگر ساعت منظمی داشته باشد، به طور مثال بگوییم نیم ساعت تا یک ساعت در طول روز از بازیهای متنوعی استفاده کنیم با توجه به مطالعاتی که در دنیا انجام شده میتواند خیلی مفید باشد، برخلاف تماشای تلویزیون که در مطالعات مفید بودن آن را کسی توصیه نمیکند اما بازی اینگونه نیست، بازی مانند مطالعه کتاب است و مقدار کم و به اندازه آن مفید است، تنها در انتخاب بازی دو شاخص رده سنی مخاطب و فرهنگ استفاده از بازی مهم است.
خانوادهها در مورد بازی مانند سایر امور باید حواسشان به فرزندان باشد و به طور کلی استفاده از همه محصولات رسانهای باید از طرف خانوادهها از نظر موضوعی و کمیت کنترل شود، نه تنها در مورد بچهها بلکه در بزرگسالان این موضوع باید رعایت شود چرا که در بزرگسالان نیز اعتیاد به فیلم و بازی زیاد شده است.
فارس: به نظرتان چرا مردم از پیامرسانهای داخلی راضی نیستند؟
باید این موضوع را با شاخص و آمار اعلام کرد، چون وقتی میگویید مردم راضی نیستند پس آن ۱۰، ۱۲ میلیون نفری که در آمار رسمی اعلام شده و یا آماری که وزرات ارتباطات اعلام میکند که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از پیامرسانهای داخلی استفاده میکنند، چرا هنوز از پیامرسانهای ایرانی استفاده میکنند؟
به نظر میرسد در رسانهها و کانالها یک علاقهای وجود دارد که دائم این سؤال پرسیده شود که چرا کیفیت پیامرسانهای ایرانی پایین است؟ خیلی کم پیش آمده که یک خبرگزاری رسمی مقایسه عملی در این زمینه انجام دهد، بهطور مثال یک فایل ۱۰۰ مگابایتی را در تلگرام، سروش و گپ ارسال میکنم که در کدام سریعتر ارسال و دانلود میشود، اتفاقا در تستهایی که انجام شده و کاربران با اینترنتهای مختلف انجام دادهاند پیامرسانهای داخلی خیلی سریعتر از پیامرسانهای خارجی عمل کردهاند.
واقعیتی که وجود دارد این است که ظرفیت اتصالات داخل و خارج قابل مقایسه نیست و اتصالات خارجی چندین برابر بیشتر از اتصالات داخلی است که این هم زمانی که تعداد زیادی از کاربران بخواهند از یک پیامرسان داخلی استفاده کنند، میتواند مؤثر باشد.
در قیمتگذاری پیامرسانها دچار تضاد منافع ملی هستیم
از طرفی دیگر مدل سیاستگذاری کشور در قیمتگذاری پیامرسانهای داخلی یک سوم قیمت پیامرسانهای خارجی باشد، باعث شده اپراتورها ترجیحشان این باشد که مشتریشان از پیامرسان خارجی استفاده کند به این دلیل که در این شرایط درآمد بیشتری دارند، وقتی پیامرسانهای خارجی فیلتر باشند یا کاربران به آنها دسترسی نداشته باشند، اپراتورهای داخلی خیلی زیان میکنند.
اکنون بخش زیادی از درآمد اپراتورهای ایران از فروش اینترنت است، ترافیک داخلی ۵۰ درصد و ترافیک پیامرسانهای داخلی ۷۰ درصد تخفیف دارد که این اصلا به سود اپراتور نیست و ترجیح میدهد مردم از اینستاگرام و تلگرام و پیامرسانهای خارجی استفاده کنند تا درآمد اپراتور بالا برود.
این خودش یک تضاد منافع ملی است، یعنی یک سیاستگذاری عمدا و یا سهوا اشتباهی در کشور انجام شده و باعث شده اپراتورها که در واقع میزبانهای اصلی ارتباط مخاطبین با پیامرسانها هستند، ترجیحشان بر این است که مسیر پیامرسانهای خارجی هموار باشد تا پیامرسانهای داخلی، و اگر قانونگذار کاری میکرد که برای اپراتور دسترسی به پیامرسان ایرانی به صرفه میبود، سعی میکردند این مسیر را هموارتر کند.
فارس: به نظر شما مهمترین چالشی که در زمینه پیامرسانهای داخلی وجود دارد، چیست؟
شاید مهمترین چالشی که بیشتر از مسائل فنی در کشور ما وجود دارد، عدم وجود یک اراده ملی است، در جناح راست و چپ سیاسی در کشور کسی نگران اطلاعاتی که از کشور خارج میشود نیست، همه به دنبال یک تریبون آماده که صحبت کنند، هستند، کسی خیلی دلش به حال کشور نمیسوزد.
متأسفانه ما برخلاف کشورهای همسایهمان که در همین بازه کوتاه ۲، ۳ ساله اکنون پیامرسان ملی دارند و همه ترافیکشان داخلی شده، اما ما بیشتر از اینکه منافع ملی برایمان مهم باشد منافع شخصی برایمان مهم است.
تا زمانی که دلسوزی ملی در بین مسئولان کشور نباشد و مسئولان به حرفی که میزنند خودشان عمل نکنند، هیچ اتفاقی نمیافتد، نمیشود که مسئولان از یک راهی بروند و به مردم بگویند از راه دیگری بروید.
ترکیه از زمان جنگ قرهباغ تا مطلع شد که آمریکا یک سری پیامهایشان را در اینستاگرام فیلتر میکند و یک سری کانالها را میبندد، آقای اردوغان گفت در گام اول کل دولت از پیامرسانهای خارجی بیرون میآید و بعد دولت و خدماترسانیهایش بر روی چند پیامرسان داخلی که در همان مدت کوتاه راهاندازی کردند، میآید و بعد مردم به این پیامرسانها بیایند، «بیر مسنجر» در کمتر از یک سال به ۱۰۰ میلیون مشترک رسید.
اصلا مشکل دانش و زیرساخت فنی نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری وجود ندارد، صنعت آیتی صنعت موشکی و هستهای نیست که دانش آن در کشور وجود نداشته باشد، اکنون هر کشوری همت کند میتواند پیامرسان داخلی خود را راهاندازی کند، الآن پاکستان و هندوستان که از ما ضعیفتر هستند پیامرسان داخلی دارند، در هندوستان پیامرسان ملی هایک در بازه خیلی کوتاه ۴۰۰ میلیون نفر مخاطب جذب کرده است، خیلی از کشورهای اروپایی این کار را شروع کردهاند.
۴۰ میلیون جاسوس در دست مردم داریم
فارس: برخی معتقدند علت استفاده کم مردم از پیامرسانهای داخلی، ضعیف بودن آنهاست، چقدر این مطلب را قبول دارید؟
هر بار به بهانههای مختلف که پیامرسان داخلی ضعیف است، شما هر چیزی را استفاده نکنی ضعیف است، اگر بگویند زیرساختهای کشور ضعیف است باز این موضوع عذر بدتر از گناه است، چون باید زیرساختها را درست کنید، مثل این است که بگوییم موبایل ایرانی بسازیم اما از سیمکارت کشورهای دیگر استفاده کنیم، این هم مثل بقیه زیرساختهای ارتباطی است که باید ایجاد شود.
نکته مهم این است که یک تصمیم و درک وجود داشته باشد که ما نگران آینده امنیت و اقتصادی کشورمان باشیم، اینکه همه دادههایمان بر روی پیامرسانها و شبکههای اجتماعی خارجی است و یک نفر هم نیست که نداند این کار از نظر امنیتی نابودکننده کشور است.
ما ۴۰ میلیون جاسوس در دست مردم داریم، همه مسئولان ما در همین بسترهای خارجی به هم پیام میدهند و با این وجود دیگر دشمن نیاز به جاسوس ندارد وقتی نامهنگاریهای اداری و محرمانه ما هم در همین بسترها رقم میخورد.
متأسفانه هیچ درک و دانشی از امنیت و طبقهبندی اطلاعات و دانش کلان داده ملی وجود ندارد، به صورت تئوریک هست اما در عمل هیچکس سراغ آن نرفته است.
کدام زیرساخت داخلی کشور را خارجی استفاده میکنیم؟ مثلا بگوییم آب مهم نیست لولهکشی کنیم از تاجیکستان آب بیاوریم و بقیه زیرساختها هم به همین ترتیب، اما متأسفانه در این چند سال اخیر بهدلیل دعواهای سیاسی و عدم دلسوزی در بین مسئولان کشور اعم از چپ و راست، مردم دچار یک بام و دو هوا شدهاند، اگر پیامرسانهای داخلی خوب است، چرا دولت و مسئولان از آن استفاده نمیکند، چرا مسئولان ما انقدر به محصولات خارجی علاقه دارند؟
به طور مثال وقتی یک ابزار پیشپا افتادهای از نظر فنی مثل کلاب هاوس میآید همه مسئولان با چه عطشی به دنبال فالور در این فضا هستند و حتی مسئولان در این محیط به دنبال خرید فالور هستند.
این خیلی دردناک است که یک زیرساخت آمریکایی که مالکش یک بنیاد سرمایهگذاری نیوآنجلسیت است، کسانی که از بین بردن همه مسلمانان را جزو دینشان میدانند، این طور سراسیمه عضوش میشویم و متأسفانه آنقدر مهم میشود که بهخاطر اختلال این نرمافزار رئیس جمهور در جلسه هیأت وزیران در این مورد به وزیر ارتباطات دستور مستقیم میدهد، ما در طول تاریخ صنعت مخابرات موردی نداشتیم که رئیس جمهور در مورد یک موضوع مخابراتی صحبت کند! تا کنون سروش و گپ چندین بار دچار اختلال شدهاند یکبار نشده کسی از مسئولان وزارت ارتباطات آن را پیگیری کند.
کمتر از یک درصد مسئولان فقط در پیامرسانهای داخلی حضور دارند
بارها به وزارت ارتباطات نامه زدیم هیچکس پیگیری نکرد، بعد آن وقت یک محصول آمریکایی این طور طرفدار دارد که رئیس جمهور کشور در موردش پیگیری میکند اپراتورها را تهدید به جریمه میکنند، اینها در جامعه موج فکری ایجاد میکند و به من جوان میگوید مسئولان کشور عاشق و دلباخته محصولات آمریکایی هستند و دیگر کار از دوست داشتن گذشته است و خودشان را سرباز آنها میدانند و این در همه مسئولان کشور وجود دارد، خیلی جای تأسف است که تنها کمتر از یک درصد مسئولان فقط در پیامرسانهای داخلی حضور دارند، در کشورهای اروپایی این عدد بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد است.
وقتی کسی مسئولیت میگیرد، نمیتواند بگوید به خاطر مسائل شخصی در اینستاگرام حضور دارم و اجازه ندارد از هر گوشی موبایل و نرمافزاری استفاده کند، اما در کشور ما این مسائل مطرح نیست و افراد به دنبال یک تریبون آماده برای صحبت کردن میگردند.
فارس: به نظر شما چگونه میشود مردم را به استفاده از پیامرسانهای داخلی تشویق کرد؟
اگر دولتیها فعالیتشان را بر روی پیامرسانهای داخلی بیاورند و خدمات کوچک ملی بر روی پیامرسانها بیایند مردم هم از این پیامرسان استقبال میکنند.
به طور مثال روبیکا که یک پیامرسان کاملا حکومتی است در زمان پخش خندوانه ۳۰ میلیون نفر آن را نصب میکنند، مردم چرا باید ترس امنیتی از نهادهای امنیتی کشور داشته باشند و به این خاطر به پیامرسانهای داخلی نیایند؟ مگر دزد و قاچاقچی هستند که ترس امنیتی داشته باشند؟
مردم زندگیشان را میکنند و هر چیزی راحتتر، ارزانتر و در دسترستر باشد از آن استفاده میکنند، شما به مردم بگویید این پیامرسان اینترنتش ارزانتر است همه مردم از آن استفاده میکنند، مردم برایشان مسائل دیگر مهم نیست، ما برای مردم تعریف میکنیم چه چیزی مهم است و نقش حاکمیت در این زمینه مهم است، نقش حاکمیت هدایت جامعه است نه اینکه الآن باید کسی حاکمیت را هدایت کند.
فارس: نظرتان در مورد فیلترینگ چیست؟
فیلترینگ قطعا بدترین روش کنترل در یک کشور است، به این روشی که ما در کشورمان داریم که فیلترینگ را توسط خود مسئولان به سخره میگیریم.
در کشور ما به بدترین شکل از فیلترینگ استفاده میکنیم، اولا برخی سایتها فیلتر است و هیچ وقت هم به مردم توضیح نمیدهیم چرا این سایتها فیلتر است، دوم اینکه مسئولان خودشان در سایتهای فیلترشده حضور دارند با این کار ضمن اینکه قبح فیلترینگ را میشکنیم انگار مردم را مسخره میکنیم، به طور مثال توییتر را فیلتر کردیم اما همه مسئولان کشور در توییتر حضور دارند.
این باعث ایجاد تنفر در مردم میشود، ما نباید برای مردم شبهه بینظمی، بیبرنامگی و هرجومرج در تصمیمگیری ایجاد کنیم.
سایتهایی مثل بیبیسی و سایتهای منافقین فیلتر هستند اما در اینستاگرام آزادانه فعالیت میکنند و در دسترس هستند، در صورتی که بعضی از سایتهایشان فعالیت زیادی به نسبت صفحه اینستاگرامشان ندارند یا تعطیل است.
سیاستهای ما در حوزه فیلترینگ خندهدار است
سیاستهای ما در حوزه فیلترینگ خندهدار است، چیزهای بیاهمیت را فیلتر کردهایم اما در اینستاگرام و تلگرام همه چیز در اختیار مخاطب است.
در همه کشورها، حتی کشورهای مدعی آزادی مانند آمریکا و اروپا فیلترینگ وجود دارد، اما فیلترینگ در این کشورها دارای طبقهبندی است، در اکثر کشورها ۱۰ درصد که جزو موارد خیلی خاص مانند سایتهای فروش مواد مخدر، اعضای بدن انسان و اسلحه است را همه کشورها فیلتر میکنند، اما دسترسی به بقیه سایتها را در اختیار مخاطب قرار میدهند، این سیاست خیلی خوبی است که به مردم آگاهی بدهیم و اجازه بدهیم که به نسبت نیازهایشان به سایتهای مختلف دسترسی داشته باشند.
آزادی مطلق هیچ وقت خوشایند نیست، اگر در همین جامعه بگویند یک روز آزادی مطلق است همه دست به غارت و قتل میزنند، قانون یک بخشی از زندگی است، نمیشود بگوییم که یک جامعه را بدون قانون اداره کنیم، حتی تصور جامعه بدون قانون خندهدار است، چطور امکان دارد در فضای مجازی که بخشی از زندگی ما در آنجا میگذرد، قانون وجود نداشته باشد.
محققان در دانشگاه بوستون آمریکا به این نتیجه رسیدهاند که ذهن انسان در حوزه زندگی فیزیکی یک سری هورمونها را در زمان پیشبینی خطر ترشح میکند، اما در فضای مجازی چون خطرات جسمی و مستقیم نیستند این قسمت از مغز نمیتواند به آدم کمک کند و این آسیبپذیری انسان را در فضای مجازی نشان میدهد.
در این پژوهش اثبات کردهاند که انسان در فضای مجازی چندین برابر آسیبپذیرتر است، چون مغزش درست کار نمیکند و این چیزی است که نشان میدهد فیلترینگ بذات لازم است اما باید قانونش لازم الاجرا باشد و همه، حتی مسئولان به آن پایبند باشند.
==================
گفتوگو از: فریده خسروی
===================
انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱