حیان سعیدی در گفتوگو با ایسنا، در ابتدا درخصوص فعالیتهای خود در عرصه خوانندگی اظهارکرد: من ۱۲ سال تدریس آواز و سازها را داشتم و در یک گروه کُر بسیار حرفهای نیز فعالیت داشتهام که در تمام کشور درجه یک بود و حتی اجرای بینالمللی هم داشتیم. خیلی سال فعالیت کردم اما همیشه یک ضربه خوردهام و آن، ضربه ایدهآل بودنم بوده است. هیچ وقت دوست نداشتم، بازاری کار کنم. البته بازاری کار کردن نیز هنر میخواهد تا عوام بپسندند که من این هنر را ندارم و همیشه دوست داشتم، موسیقایی بودن در اثر بارزتر باشد و اینکه صرفا کاری انجام دهم که تاریخ مصرفدار باشد را بلد نبودم.
وجود مافیا در موزیک و سینما
وی درباره آلبوم متاستاز با همکاری هنرمندانی همچون روزبه بمانی، مهدی یراحی، امیر جمالفرد، فرزاد فتاحی، مهران خلیلی، بهروز علییاری و پویا حسینخانی، عنوان کرد: این آلبوم در سال ۹۶ تولید شد و افرادی که در آن فعالیت داشتند، در ایران در سطح اول هستند که بیشتر ترانههایم از روزبه بمانی است. آن موقع خیلیها به من قول دادند و خواهش میکردند «حیان اگر آلبومت تمام شد ما میخواهیم اسپانسر شویم و آلبوم را به بهترین شکل پخش کنیم» اما بعد بنا به شرایطی که داشتند این اتفاق نیفتاد و من هم نمیتوانستم اجازه دهم به کارهایم زمان بخورد و بیات شوند. اگر به لحاظ ترانه بیات نمیشدند اما از نظر تنظیم ممکن بود این اتفاق برای آن بیفتاد.
وی ادامه داد: در هر صورت من کارهایم را منتشر کردم اما آنطور که باب میلم بود، شنیده نشدند زیرا ما در پخش کار چیزی به عنوان مافیا داریم. این مافیا هم در موزیک و هم در سینما وجود دارد. در هر صورت با شرایط پیش آمده، دیگر نمیتوانستم کار تولید کنم چون همان چرخه تکرار میشد و به همین دلیل نیز خیلی از دوستان سینماییام اصرار داشتند که من تخصصیتر موسیقی فیلم کار کنم که من هم به این سمت سوق داده شدم.
ارتباط بیشتر با مخاطب، با خوانندگی تیزر فیلمهای سینمایی
این خواننده با بیان اینکه تفاوت زیادی در تولید آلبوم و ساختن تیزر برای فیلمهای سینمایی وجود دارد، افزود: آلبوم تولید میشود تا برای خواننده یک اثر شود اما باتوجه به اینکه انسان در حال کشف خود است و خلق و خوی آن نیز دائما تغییر میکند، اکنون میبینم احساس درونی و علاقه ام به سمت تولید موسیقی متن فیلم سوق داده شده است. به هر حال اگر قرار باشد، موسیقی تولید کنم که کلام داشته باشد و برای تیتراژ باشد، علاقه خودم به این بخش خیلی بیشتر است و به نظرم بیشتر میتوان با مخاطب ارتباط برقرار کرد.
«دَم سَرد» با صدای حیان
وی تاکید کرد: این مدل که من برای فعالیت در این عرصه انتخاب کردهام، نوعی دیده شدن مفید است. شاید خیلیها تو را نشناسند اما همان معدود افرادی که تو را بشناسند، کافی و مفید است. مثلا اگر روزی من کنسرت برگزار کنم، ۷۰ درصد اجرایم کارهای تیتراژیام باشد، آن موقع مردم برایشان آشنا خواهد بود. اکنون نیز یک تیزر برای فیلم سینمایی «دَم سَرد» خواندهام که در حال پخش است. این فیلم به کارگردانی عباس رزیجی و با موضوع اجتماعی برجسته در کشور ما و خیلی از کشورها است.
آلبوم عربی در راه است
سعیدی در ادامه با اشاره به آلبوم عربی خود گفت: اکنون در حال تولید یک آلبوم فول عربی هستم. آلبومی که من کار میکنم به صورت یک طنز تلخ است و هدفم این است که زبان اهوازی را به تمام جهان عرب وصل کنم. موسیقی حد و مرز نداد و شنیدهام که خیلی از خوانندههای اهوازی در حال تولید آلبومهایی هستند که باتوجه به وسعشان حتی یک کار خود را در تهران ضبط نکردهاند ولی جالب است که همین موسیقی را همه در عراق گوش میدهند. آن هم کشور عراقی که از نظر موسیقیایی در جهان با فاصله در سطح اول است. در هر صورت در حال تولید یک مجموعه موسیقی عربی با بهترینهای ایران هستم که دو ترک آن نیز آماده شده است و سومین ترک را هم در حال استارت زدن هستیم. آلبوم عربی اولم، دارای چهار ترک است که تلاش میکنم، کاری خوب باشد و امیدوارم که حمایت شوم تا بتوانیم دلمان گرم باشد و کار خوب تولید کنیم.
سدی به نام اثبات خود به اطرافیان در خوانندگی
وی درباره مشکلات در این سطح از هنر نیز عنوان کرد: مافیا وجود داشته و خواهد داشت؛ اولین مشکل ما در موسیقی، در زمان خودمان یعنی ۲۰ سال قبل خانوادهها بودند که برخی مخالفت میکردند و این اولین سد است. با عبور از این سد، با یک سد بزرگتر به عنوان مسایل مالی مواجه میشویم و بعد هم سد دیگری وجود دارد که باید خود و هنرت را به اطرافیانت اثبات کنی و از آنها مهر تایید بگیری و بعد میتوانی به حیطه باور برسی که تو هم میتوانی اثری را تولید کنی.
تهیهکننده نداریم، دلال داریم
این خواننده افزود: البته برای عرضه کار، میبینی که همچنان مشکلات وجود دارد و یک مشکل بزرگتر دیگر این است که کسانی که باید مسیر را برای فرد علاقهمند به هنر هموار کنند، متاسفانه هنری نیستند که این خیلی سخت است و چندین برابر از مشکلات طی مسیر، سختتر است. یعنی به جایی میرسی که آن فردی که باید به کارت نمره دهد و آن را کارشناسی کند، اصلا از کارت سر در نمیآورد و اصلا موزیسین نیست و من تمام اینها را عینا دیدهام. ما الان تهیهکننده نداریم، دلال داریم زیرا وقتی گل کردی و تمام اتفاقات خوب برایت رقم خورد، تازه تهیهکننده مبلغی را به عنوان پیش پرداخت میدهد و یک تا پنج سال اجراهای خواننده در کنسرتها را میخرد و این، دلالی است و براساس تعهد موجود نیز خواننده مجبور میشود همیشه اجرا و کنسرت داشته باشد و بعد هم کار خوب تولید نمیشود که با این روند نیز هنر سقوط میکند.
انتهای پیام