به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از کانون، پیرمرد و ببر، قصه نقلی، کودک غریب، گنجشکک اشیمشی، زشت و زیبا و افسانههای نو عنوان این نمایشهاست که در قالب طرح «نمایش نما» در پایگاه مجازی کانون th.kpf.ir اکران میشود.
نمایش گنجشکک اشیمشی که تولید سال ۱۳۷۷ کانون است، از سوی داوود کیانیان به نگارش در آمد و پس از مدت کوتاهی حسن دادشکر آن را به شیوه عروسکی در مرکز تولید تئاتر کانون به روی صحنه برد. این نمایش درباره گنجشکک اشیمشی است که با وجود تذکرها و توصیههای دیگر پرندگان برای دوری از آدمها، تصمیم میگیرد به آدمها نزدیک شده و با آنها دوست شود....
بر اساس این خبر، قصه نقلی نیز به نویسندگی و کارگردانی حسن دادشکر که تولید سال ۱۳۸۲ است داستانِ نقلی پسر بچه روستایی باهوش و مهربانی را روایت میکند که میخواهد به دیدار مادر بزرگش برود. اما در راه با جنگلبان برخورد میکند و او ضمن یادآوری خطرهای جنگل، بوقی به نقلی میدهد که در مواجه با خطر، آن را به صدا در آورد تا جنگلبان به کمکش بیاید....
نمایش زنده عروسکی کودک غریب عنوان نمایش دیگری از دادشکر است که در سال ۱۳۷۸ به نویسندگی داوود کیانیان در مرکز تئاتر کانون اجرا شد و اکنون به صورت اینترنتی در دسترس قرار دارد. همچنین نمایش پیرمرد و ببر به نویسندگی علی خاکبازان و کارگردانی حسن دادشکر در سال ۱۳۹۵ به صحنه مرکز تئاتر کانون رفت. این نمایش درباره ببری است که گهگاه به احشام یک روستا حمله میکند و به آنها آسیب میرساند و از سوی اهالی گرفتار و در قفس نگهداری میشود. روزی عاقل مردی جهاندیده، ببر را در قفس میبیند و به خاطر التماس، ناله و گریه ببر، او را از قفس رها میکند، اما...
تئاتر زشت و زیبا تولید سال ۱۳۸۳ کانون است که نویسندگی این نمایش را نیز دادشکر بر عهده داشت و درباره خداداد پسر جوانی است که از زشتی صورت و تمسخر اطرافیانش رنج میبردو به دنبال علت زشتی خود است. او با راهنمایی مرشد، راهی سرزمین باختر میشود تا از سه حکیم دانا، علت زشتیاش را بپرسد....
نمایش افسانههای نو نیز در سال ۱۳۹۰ به نویسندگی داوود کیانیان و کارگردانی حسن دادشکر در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون به صحنه رفت و قصه باثار پسر لقمان است که کودکی کنجکاو است و میخواهد مثل پدرش باشد. لقمان با بازی و نمایش به او میآموزد که چگونه به خواسته خود برسد. حسن دادشکر فعالیتهای هنری خود را از دهه۵۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و تا به امروز نمایشهای زیادی را برای مخاطبان کودک و نوجوان به روی صحنه برده است.
طرح نمایشنما با شیوع بیماری کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸ در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری برای حمایت از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و ارتباط با مخاطبان اجرا شد و تاکنون بیش از ۷۰ فیلمتئاتر در پایگاه کانون در اختیار علاقهمندان قرارگرفته است.
جشنواره منطقهای قصهگویی بهصورت متمرکز برگزار میشود
دبیر بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری برگزاری متمرکز و اجرای زنده مجازی قصهگویان را از تغییرهای ایجاد شده در بخش منطقهای این دوره از جشنواره عنوان کرد. محمد گودرزیدهریزی افزود: علت اصلی این تمرکز شیوع بیماری کروناست و سلامت قصهگویان، برای ما در اولویت قرار دارد.
وی افزود: در مرحله منطقهای دو شیوه قصهگویی را به شکل جداگانه داوری میکنیم؛ یک بخش «آیینی-سنتی» که داوران خودش را دارد و بخش «ملی» با داوری جداگانه. ما کل کشور را به دو منطقه تقسیم کردیم که یک منطقه ۱۵ استان و منطقه دیگر ۱۶ استان دارد. همزمان این دو گروهِ داوری در تهران متمرکز هستند؛ یک گروه مشغول داوریهای بخش آیینی-سنتی هستند و گروه دیگر همزمان بخش ملی را داوری میکنند.
گودرزیدهریزی ادامه داد: یک گروه سه نفره در بخش «ملی» و یک گروه سه نفره دیگر در بخش «آیینیسنتی» که همزمان در دو مکان فعالیت میکنند. برای مثال اگر ساعت ۸ تا ۱۰ امروز گروه شماره یک قصههای ملی استان اصفهان را داوری میکنند، گروه شماره دو یعنی داوران بخش آیینیسنتی در مکانی دیگر همزمان در حال داوری قصههای آیینی-سنتی استان خراسان رضوی هستند و در ادامه جا به جا میشوند.
دبیر بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون با اشاره به تغییر شاخص دیگر در بخش منطقهای گفت: در این مرحله با اجرای زنده مجازی قصهگویان مواجه هستیم. قرار است از هر استانی مکانی مشخص و دکوری آماده شود و مربی طبق زمانبندی که استان برایش تعریف میکند قصهاش را اجرا کند. در ادامه داوران در تهران به صورت متمرکز اجرای زنده او را میبینند و دربارهاش قضاوت میکنند.
وی با اظهار امیدواری برای هماهنگی استانها و حوزه ستادی بیان کرد: ما باید از فضای مجازی نهایت استفاده را بکنیم و بتوانیم اجراهای زنده را از طریق رسانهها بهویژه در مرحله منطقهای که در مهر ۱۴۰۰ برگزار میشود، فراگیر کنیم.
گودرزیدهریزی در پایان گفت: اگر بتوانیم با همکاری استانها و رسانهها اجراهای زنده را فراگیر کنیم، بخش مهمی از معلمها، خانوادهها و دانشآموزان میتوانند اجراهای متنوع و متفاوت بخش منطقهای را ببینند. درواقع به جای اینکه این اجراها مانند سالهای قبل که متمرکز در یک سالن بود و حدود ۲۰۰ نفر از یک استان شنونده این قصهها بودند، امیدواریم در این دوره طیف گستردهای از مخاطبان بیننده تمام اجراها باشند.
مرحله نهایی بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار میشود.