به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، چند روزی میشود که انتشار نماهنگ "کی گفته عاشقی برا قدیمه؟" توسط مجموعه ماوا، غوغای رسانهای عجیبی در کشور به پا کرده است.در میان اقبال عمومی قابل توجهی که به این نماهنگ تعلق گرفت، کفه ترازو به سمت بازخوردهای مثبت سنگینی میکند و این خبر خوب را فقط و فقط باید به گوش بچههای دهه هشتادی رساند. همانهایی که مدتهاست منتظر محتوای فرهنگی درست و بهجا از متولیان امر هستند.
و حالا، چند روزیاست که کور سوی توجه و دغدغه به چشمان نوجوانان خورده و قطعا نماهنگ "دهه هشتادیا"، خودش را مدعی کسب عنوان رخداد شاخص فرهنگی ویژه دهه هشتادیها خواهد دانست.
به همین بهانه، خبرگزاری تسنیم به تهیه گزارش در خصوص نماهنگ "دهه هشتادیا" و گفتوگو با تهیه کننده و کارگردان این اثر پرداخته است. در ادامه این گزارش، یادداشت سید سعید حسینی به عنوان معلم و مدرس سواد رسانهای و نتیجه نظرسنجی تسنیم با موضوع درصد میزان رضایت جامعه هدف 50 نفر دانشآموز دهه هشتادی از نماهنگ "دهه هشتادیا" را مطالعه و مشاهده خواهید کرد.
علی شمس، تهیه کننده اصفهانی نماهنگ "دهه هشتادیا"، سابقه تهیه و ساخت دهها اثر مرتبط با نوجوانان را در کارنامه دارد و در گفتوگو با تسنیم تاکید کرد که به هدف اصلی خودش در خصوص ساخت این نماهنگ رسیده و از این بابت بسیار خوشحال است.
مهران علوی هم که نقش کارگردان نماهنگ را برعهده داشته، از همان ابتدای گفتوگو با انرژی سرشار خودش ثابت کرد بنا ندارد به این زودیها کم بیاورد و دست از کار نوجوان بکشد!
این صحبت علوی را سند قرار میدهیم که در گفتوگو با تسنیم تاکید کرد: ما در زمین خاکیای ایستادهایم که قرار است برج بزرگ و عظیمی در آن ساخته شود و حداقل مطمئن هستیم که روی زمین درست و همواری ایستاده و مشغول به کار هستیم.
ما به هدف خودمان رسیدهایم/عشق، تصمیمگیرنده مطلق است!
شمس و علوی، در رابطه با تاثیر عمیق نماهنگ بر مخاطب حرفهای جالبی برای گفتن داشتند. یکی از بیرون و دیگری از دل کار!
تهیه کننده نماهنگ در این خصوص اظهار داشت: خوشبختانه به بهانه این نماهنگ، آدمها دارند در رابطه با نوجوانها حرف میزنند و در گفتگوهای زنده اینترنتی و موارد دیگر، نماهنگ دهه هشتادیا باعث به وجود آمدن گفتگوهای متنوع نخبگانی و حتی عامیانه شد. این اتفاق برایم خیلی شیرین است و به من و تیم تولید نماهنگ قوت قلب میدهد که به هدف خودمان رسیده ایم.
وی افزود: همچنین پس از انتشار کار، تعدادی شاعر و اعضای چند گروه سرود با بنده تماس گرفتند و در کمال تعجب تاکید داشتند چند اثر مشابه در خصوص دهه هشتادیها تولید کردهاند که به خاطر عرف جامعه هیچ وقت حرفی از آنها نزدند و خوشبختانه پس از نماهنگ دهه هشتادیا تصمیم به انتشار آن آثار دارند.
کارگردان این اثر نوجوان پسند هم در رابطه با آثار عینی ساخت این نماهنگ گفت: چیزی که برای من هنگام تولید کار جالب بود، دیدن صحنهای در زمان استراحت بازیگران بود.
صدای صوتی شبیه به مداحی را شنیدم و وقتی وارد صحنه شدم، دیدم بازیگران نوجوان اثر -که اغلب دارای تیپهای متفاوت شخصیتی و البته باطن پاک و یکسان بودند- دور هم نشستهاند، تلفن همراه را با بلوتوث به سیستم صوت وصل کردهاند و در حال شنیدن مداحی هستند.
علوی ادامه داد: آن زمان بود که فهمیدم عشق، تصمیمگیرنده مطلق است و همه را جذب خود میکند. نوجوان و جوان و دهه شصتی و دهه هشتادی هم ندارد! اباعبدالله(ع) افراد زیادی را تحت تاثیر خودش قرار میدهد
لقب "آقازادگی فرهنگی"، پس از انتشار اثر به وجود آمد که به جا و درست نبود
نحوه انتخاب بازیگران نوجوان این اثر، دیگر موضوع مهمی است که بعضا به آن انتقاد شده، به طوریکه درصدی از مخاطبین به بازیگر نوجوان تکخوان این اثر لقب "آقازاده فرهنگی" دادهاند.
کارگردان نماهنگ دهه هشتادیا، بیپرده و شفاف نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه پس از انتشار نماهنگ، در حق بعضی افراد نامردیهایی صورت گرفت که حقشان نبود.
وی افزود: در خصوص پسر سید بشیر حسینی(که نقش تکخوان نماهنگ را برعهده داشت)، خیلی سریع اصطلاح و لقبی درست کردند با عنوان آقازادگی فرهنگی!اما واقعیت این بود که سید مسیحا ابتدا صرفاً برحسب علاقه به همراه پدرش آمده بود فضای فیلمبرداری را ببیند و در برخی قسمتها به خوبی صحبتها و نکات من را به دیگر بازیگران نوجوان و به زبان خودشان منتقل میکرد.
این فعال رسانه تاکید کرد: به جهت هوش سید مسیحا و با وجود اینکه چند دقیقهای از آغاز فیلمبرداری گذشته بود، از او و پدرش اجازه گرفتم تا او را در کار داشته باشیم به همین خاطر تمامی مسئولیتهای این انتخاب برعهده من بوده و دیگران دخالتی در این انتخاب نداشتند.
علی شمس هم دلیل انتخاب چهره اینستاگرامی دهه هشتادی و حضور پسر سید بشیر حسینی در نماهنگ را اینگونه عنوان کرد: به جهت اینکه اینستاگرام پلتفرم اصلی پخش نماهنگ شد، در نظر داشتیم دو چهره دهه هشتادی اینستاگرامی و البته دارای حال و هوای مذهبی در نماهنگ ایفای نقش کنند.
وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر پس از گزینش اولیه به دو نفر رسیدیم که یکی از آنها آمد و دیگری به دلایلی نیامد و نهایتاً به سید مسیحا حسینی رسیدیم که از او هم تست اولیه گرفتیم و همینجا لازم است بگویم حضور مسیحا در این نماهنگ هیچ ارتباطی به حضور پدرش سید بشیر حسینی به عنوان مشاور پروژه نداشت.
هیچ منتقدی از خود نوجوانان منصف تر و بهتر نیست
انتقاد، یکی از کلید واژه های اصلی گفتوگوی ما با کارگردان و تهیه کننده نماهنگ دهه هشتادیا بود و صحبتهای جالبی هم در این خصوص مطرح شد.
شمس به عنوان تهیه کننده اثر اظهار داشت: بسیاری از منتقدان این اثر، دو گروه هستند. اول کسانی که جریان امام حسین(ع) را متعلق به خودشان میدانند و به هیچ احدی با فکر نو اجازه نمیدهند که وارد جریان و مسیر اباعبدالله(ع) شود. مثلاً انتقادشان به اثر ما این است که چرا بازیگران نوجوان ما با دستمال گردن و در گیمنت برای امام حسین(ع) شعر خوانده اند؟ به نظر شما من و تیم تولید نماهنگ باید با این افراد چگونه برخورد کنیم؟ مگر خود امام حسین(ع) توبه شخصی مثل حر که آب را به روی اهل بیتش بسته بود نپذیرفت و او را در آغوش نکشید؟
وی افزود: گروه دوم هم اشخاصی هستند که عقیده دارند تربیت نسل دهه هشتادی فقط باید به وسیله آنها انجام شود! نماهنگ دهه هشتادیا فکر و بازی این دو گروه را به هم زد و آنها به همین جهت نماهنگ را به باد انتقاد و حتی تخریب گرفتند.
علوی-کارگردان نماهنگ- نیز در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به مسئله نقد و بررسی صحیح و کارشناسی شده به خبرنگار تسنیم گفت: در کشور ما به صورت دو طرفه(نقد کردن و نقد پذیری) با مسئله انتقاد مشکل داریم. متاسفانه انتقاد را فقط کوبیدن خودمان میدانیم و وقتی که میخواهیم نقد کنیم، بررسی نمیکنیم که آیا شرایط نقد کردن را داریم یا خیر و این مسئله بسیار مهم است.
وی افزود: ما خیلی راحت جایگاه انتقاد را به خودمان میدهیم و خودمان را یک منتقد واقعی میدانیم، در صورتی که این مسئله باعث میشود نقدهای کارشناسی شده و دقیق بین نقدهای احساسی کشته و کمرنگ شوند.
علوی ادامه داد: فکر میکنم اگر نقدها صرفاً کارشناسی شده باشد و از احساسات به دور باشد، میتواند اثرگذار شود و تیم تولید میتواند متوجه شود که کجای راه را اشتباه رفته است.
این چهره فرهنگی که از حرفهایش میتوان فهمید بسیار از نتیجه انتشار نماهنگ "کی گفته عاشقی برا قدیمه؟" رضایت دارد، از کارشناسان واقعی این اثر و اقدام جالبی که برای دریافت نظراتشان صورت گرفته صحبت کرد و اظهار داشت: چون کار برای دهه هشتادیها ساخته شده، هیچ منتقدی از آنها بهتر و منصفتر نیست. به همین خاطر تیمی در سطح شهر فرستادهایم تا کلیپ را برای بچههای دهه 80 و سطح شهر پخش و بازخورد آنها را نسبت به نماهنگ ضبط کنند. بهترین کارشناس این نماهنگ، خود بچههای دهه هشتادی هستند.
وی تاکید کرد: آیا امام حسین(ع) انسانها را به این زودی قضاوت میکردند؟ برخورد چکشی و انتقاد سخت، آن هم ساعاتی پس از انتشار نماهنگ فقط باعث دور شدن آدمها و دشمن شدن دوستان میشود و ما در موضع دفاع باید آثار آنان را دفع کنیم.
کارگردان نماهنگ دهه هشتادیا افزود: نباید افرادی که در یک مسیر تازه شروع به حرکت کردهاند را به صورت چکشی تخریب کنیم و لازم است بگویم که من و تیم تولید نماهنگ دهه هشتادیا با این حرفها و نقدها هدف و مسیر خود را گم نمیکنیم، ولی شاید دیگران، صبر و توان ما را نداشته باشند و حتی ضررش به افراد دهه هشتادی و نوجوان و جوان وارد شود.
علوی توضیح داد: ما نباید چشم خود را به روی گذشته افراد، نیت و هدف آنها ببندیم و برای خود دشمن تراشی کنیم.اگر اشکالی هم هست باید به صورت صادقانه نقد و آن را در صورت لزوم اصلاح کرد، نه به این شکل. متاسفانه ما هم از خودی داریم ضربه میخوریم، هم از غریبه.
نتیجه جالب نظرسنجی تسنیم از نوجوانان دهه هشتادی!
پس از اظهارات علوی در خصوص کارشناسان واقعی اثر و با وجود فرصت کم، تصمیم گرفتیم نظرسنجی مختصری از نوجوانان دهه هشتادی اهل اصفهان(متولد 81 تا 89) داشته باشیم و نظرشان را در خصوص این نماهنگ بدانیم.
لازم بهذکر است که مخاطبان هدف این نظرسنجی، 50 نفر بودند و نتیجه به شرح زیر حاصل شد:52 درصد از مخاطبین هدف، نماهنگ را با عنوان"خیلی با حال بود!" توصیف کردند.
نزدیک به 24 درصد، توصیف "جالب بود!" را به نماهنگ نسبت دادند و 11 درصد هم آن را "بدک ندانستند!"
در نهایت، نزدیک به 13 درصد مخاطبان هدف در این نظرسنجی، از نماهنگ دهه هشتادیا "اصلا خوششان نیامده بود!!" و این نتیجه با وجود فرصت کم نظرسنجی، میتواند برگ برنده دلنشینی برای سازندگان "دهه هشتادیا" به شمار بیاید.
ایرادی ندارد از چهرههای شناخته شده برای تبلیغ بهتر کار، استفاده شود
سوال بعدی خبرنگار تسنیم، در رابطه با حضور افراد شناخته شده داخل نماهنگ بود که این حضور هم انتقاد شماری از مخاطبین را درپی داشت. برخی معتقد بودند که استفاده از چهرههای مذهبی و سلبریتیها صرفا نوعی ابزار برای تبلیغ این نماهنگ و ضعف بزرگی به شمار میآید که علوی در این خصوص توضیح داد: هدف اصلی از حضور بازیگر و مداحان در نماهنگ این بود که فضای ارتباطی خاصی میان بچههای دهه هشتادی و نوجوانان دهه شصتی دیروز برقرار کنیم و حتی با این حال، به نظرم ایرادی ندارد که از حضور این عزیزان برای تبلیغ بیشتر کار، استفاده شود.
تهیه کننده اثر هم در خصوص استفاده از مداحان برای نماهنگ اظهار کرد: در رابطه با حضور مداحان، دو مسئله برایمان دارای اهمیت بود. نمیخواستیم دهه هشتادی ها، دهه شصتی بشوند و مدل روضه، مداحی یا سرود دهه شصتی اجرا کنند و در عین حال نمیخواستیم مداح ها، دهه هشتادی شوند و برای مثال مداحی استودیویی اجرا کنند.
وی افزود: من با کلیت مداحی استودیویی مخالف هستم و معتقدم این موضوع ارتباطی با فرهنگ حسینی ندارد و آن را در شأن عزاداری اباعبدالله(ع) نمی دانم. به طوریکه آقایان هلالی و پویانفر شعر مربوط به خودشان را زمزمه کردهاند و زمزمه شعر روی موسیقی کار قرار گرفته است. با این حال اگر یکبار دیگر به زمان تولید کار برگردیم، دقت میکنم میان اجرای بچه ها و حضور مداحان پیوست بهتری شکل بگیرد.
دهه هشتادیا" یک شروع تازه در خصوص مسئله نوجوانان است
به گزارش تسنیم، استقبال از نماهنگ دهه هشتادیا به حدی زیاده بوده که تنها در صفحات اینستاگرام و در 48 ساعت، نزدیک به 3 میلیون بازدید را به خود اختصاص داده است.
تهیه کننده نماهنگ، دلیل استقبال گسترده را اینطور ارزیابی کرد: به نظرم تنها دلیل استقبال گسترده از نماهنگ دهه هشتادیا و نزدیک به 3 میلیون بازدید طی 48 ساعت در صفحات اینستاگرام، این است که نماهنگ مخاطب خودش را پیدا کرده و در حال دست به دست شدن بین مخاطبان خودش است.
شمس خاطرنشان کرد: رودخانه فعالیت در حوزه نوجوان همیشه جاری است، به طوری که بلافاصله بعد از انتشار این اثر در حال ساخت نماهنگ دیگری با محوریت نوجوان و به مناسبت اربعین حسینی هستیم.هدف بلند مدت ما این است که مسئولان به اندازه معتادها و کودکان کار به نسل نوجوان هم توجه کنند.
وی افزود: به شخصه معتقد هستم نماهنگ دهه هشتادیا کار معمولیای نیست و اتفاقاً بسیار اثر بحث برانگیزی است و افراد باید در برابر آن موضع مثبت یا منفی بگیرند و در خصوص آن حرف بزنند.
این تهیه کننده حوزه نوجوان یادآور شد: هزینه این نماهنگ برای ما، تحمل حرف شنیدن و مخالفتهای بسیار با آن است که امیدوارم در آیندهای نزدیک اتفاقات خوبی رخ دهد و لازم است بگویم نماهنگ "دهه هشتادیا" یک شروع تازه و محکم در رابطه با مسئله نوجوانان است و اطمینان دارم تنها نخواهد ماند.
اطمینان دارم مسیری که داریم طی میکنیم، مسیر درست است!
مهران علوی، کارگردان نماهنگ در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه "دستاوردهای این اثر برای شما چه چیزی بوده است" پاسخ داد:من به شخصه بسیار لذت بردم از این که کار به شدت دیده شد و به عنوان یک تجربه مهم در ساخت این اثر، توانستم مرز بین حاشیهسازی تعمدی و حاشیه سازی هایی که از روح یک اثر شکل میگیرد و واقعیت دارد و تعمدی داخلش نبوده را تشخیص دهم.
وی افزود: واقعیت این است ما نیامدیم کاری بسازیم به عشق اینکه صرفاً یک کاری ساخته باشیم تا همه ما را تشویق یا تنبیه کنند و هدف ما شروع یک مسیر و راه تازه بود که به آن رسیدیم.
علوی اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهایی که این نماهنگ برای من داشت، این بود که به من اطمینان خاطر داد مسیری که داریم میرویم مسیر درستی است. یعنی از کلیت مسیر فعالیت برای نوجوانان دلسرد نشدم و این نماهنگ به فعالیت من در این حوزه مهر تایید بزرگی زد.
کارگردان نماهنگ "دهه هشتادیا" در خصوص سوءبرداشتهای شکل گرفته از ساخت این نماهنگ توضیح داد: من نمیگویم نماهنگ دهه هشتادیا بیعیب بوده است، چون شما در هنر نمیتوانید کاری تولید بکنید و ادعا داشته باشید این کار نهایت هنر است و کاملا بیعیب زیرا هنر هیچ انتهایی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اتفاق مهمی که رخ داد، بحث شروع ماجرا بود. چون ما تجربه اتفاق اینچنینی برای دهه هشتادیا نداشتیم، نمیتوانستیم از ابتدا کارمان را قضاوت کنیم و به همین خاطر از بابت ساخت دهه هشتادیا بسیار خوشحالم.
نمادسازی نوجوان صورت نگرفته است
برخی رسانهها و منتقدین مدعی این موضوع شده بودند که در نماهنگ مذکور، بر نمادسازی نوجوان و محدود کردن دهه هشتادیها به نمونه افرادی که داخل ویدیو حضور دارند تلاش شده است که واکنش صریح کارگردان این اثر را در پی داشت.
مهران علوی تاکید کرد: سوءتفاهمی پیش آمده که ما میخواستیم با ارائه نماهنگ بگوییم همه نوجوانان باید این شکلی باشند یا بگوییم همه جامعه اینگونه هستند، در حالی که این کار را ساختیم تا جوانانی که شبیه خود را در تولیدات ارزشی نمی بینند، بدانند که می توانند در این تولیدات حاضر شوند و حضور مهم و ارزشمندی داشته باشند.
وی در خصوص هدف اصلی ساخت نماهنگ افزود: باز هم یادآور میشوم هدف ما از ساخت این نماهنگ این بوده که نوجوانانی را نشان دهیم که جامعه آنها را فراموش کرده یا میدانی برای دیده شدن ندارند و نتیجه این بی توجهی، فراموش شدن و دور شدن آنهاست.
کارگردان "دهه هشتادیا" ادامه داد: اگر این نوجوانان بیهویت شوند، به سمت مسائل غیر ارزشی سوق پیدا میکنند که برای جامعه ما مطلوب نیست و هدف نماهنگ نشان دادن نوجوان ایده آل نبوده است، چون ملاک نوجوان ایده آل برای هر فرد و خانواده، متفاوت است.
یک یادداشت مهم و اختصاصی که باید خوانده شود!
سید سعید حسینی، معلم و مربی سواد رسانه که سالهاست به آموزش کودکان و نوجوانان در امر تربیت میپردازد در یادداشتی اختصاصی از نماهنگ دهه هشتادیا میگوید.
حسینی از زبان یک نوجوان دهه هشتادی، یادداشتش را اینگونه آغاز کرده است: بله، شما مربی هستید، شما استاد هستید، شما همه چیز تمام؛ ولی لطفا بجای ما تصمیم نگیرید! ما دهه هشتادیها هیچ مشکلی با تصمیمات شما نداریم..یعنی نمیتوانیم داشته باشیم، ولی لطفا شما هم به احترام این تصمیم اجباری ما، بهجای ما تصمیم نگیرید و به جای ما قضاوت نکنید. هر روز باید پاسخ دهیم که چرا به دنبال یک تغییر جدید بوده ایم و چرا بخاطر حس تنوع طلبی که در ذات نوجوانیمان وجود دارد، با لباس و یا مدل مو و یا موسیقی جدید سر و کار داریم!
وی در این یادداشت از زبان یک نوجوان دهه هشتادی یادآور میشود: شما فکر میکنید بهتر از ما میتوانید ما را قضاوت کنید ولی کاملا در اشتباه هستید!
اینکه نوجوانی و جوانی خود را چگونه طی کرده اید برای ما زیاد مهم نیست، مهم اجازه گذراندن این دوران به ماست! ما کودک و خردسال نیستیم...پس لطفا بگذارید نوجوان بمانیم.
حسینی موضع خودش نسبت به نماهنگ دهه هشتادیا را اینطور بیان کرد: در چند روز گذشته خوشبختانه شاهد نظرات منصفانه و متاسفانه غیرمنصفانه بسیاری در خصوص نماهنگ "کی گفته عاشقی برا قدیمه؟" بوده ایم.
جدا از موافقتها و مخالفتها که هر کدام میتواند دلایل منطقی و درستی در نقد این نماهنگ داشته باشد، ولی باید پرسید چرا همه کارشناسان و مربیان عزیز خود را بینیاز از دریافت نظرات نوجوانان میدانند؟
این مربی سواد رسانهای گفت: چند نفر از مربیان محترم توانسته اند در فضایی مناسب به دریافت بازخورد از مخاطب اصلی این کلیپ، یعنی دهه هشتادیها بنشینند؟
وی در این یادداشت اختصاصی مطرح کرد: نقد کلیپ دهه هشتادیها از نگاه ما بزرگترها شاید تا حدی لازم باشد، ولی قطعا ارزش نظرات نوجوان کمتر از این نگاه نیست! همان چیزی که باعث شده همه به لزوم کشف واقعی تر این نگاه پی ببریم.
پس دوست عزیز؛از شما خواهش میکنم بجای قرارگرفتن در جایگاه نوجوان، از یک نوجوان واقعی نظر بگیرید! بدون هیچ پیش فرض مثبت یا منفی..در اینصورت قطعا نظرات مناسب تری خواهیم داد!
حسینی در پایان اظهار کرد: بنده خود بهواسطه ارتباط مستقیم با نوجوانان این تجربه را بدست آوردم، و قبل از آن به عنوان یک پدر. ولی اگر برای شما این امکان فراهم نیست، پیشنهاد میکنم کامنتهای والدین از نظرات و بازخوردهای فرزندانشان در این خصوص را بخوانید!ممنونم.
سرانجام این مسیر، روشن است
در این گزارش سعی شد به تمامی موارد مهم موجود در نماهنگ "دهه هشتادیا" پرداخته شود و ابهامات اساسی مخاطبینی که میان غوغای رسانهای موجود، هاج و واج ماندهاند را از ذهن آنها بزداییم.امیدوار هستیم پایان این مسیر سخت و طاقت فرسای فعالیت تازه در حوزه نوجوانان، به کام آنها شیرین شود و سرانجام راه، روشن و سپید باشد.
گزارش : امیدرضا ساکت
انتهای پیام/170