"هم‌سایه" و پیگیری سوژه‌ای بموقع/ آیا «سانسور» حقیقت دارد؟

خبرگزاری تسنیم شنبه 03 مهر 1400 - 15:53
شبکه سه این شب‌ها سریالی روی آنتن دارد که به سراغِ موضوعی رفته که موضوع روز است؛ از این جهت می‌توان "هم‌سایه" را تحسینش کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از نقدهای جدّی سریال‌های تلویزیونی، تکراری بودنِ‌ موضوعاتشان است. حالا "هم‌سایه" شبکه سه 17 قسمت مخاطب را با قصه‌ و زاویه دید جدیدی همراه کرده که می‌توان تحسینش کرد. شاید از ایده و پرداختِ متفاوت، بیشتر پیگیری به موقع سوژه‌ای است که محمدحسین غضنفری سرمنزلِ کارگردانی‌اش قرار داده! درست در روزهایی که در همسایگی ما، ملت افغانستان در یکی از سخت‌ترین تراژدی‌های تاریخی خود به سر می‌برند، با سریال "هم‌سایه" مواجه می‌شویم که به قصه و غصه مهاجران افغانستانی در ایران می‌پردازد و تلاش می‌کند بدون جانبداری و جهت‌گیری‌های ناسیونالیستی و نژادپرستانه، در روایتی همدلانه، به بازنمایی زندگی و چالش‌های آن‌ها بپردازد.

سریالِ "هم‌سایه" فارغ از هر نقطه ضعف و قوتی، در زمان مناسبتی سراغِ موضوعی رفته که موضوع روزگار است. بحث مهاجرین افغانستانی و چالش‌ها و مواجهه‌شان با ایرانی‌ها همیشه مهم بوده و این شب‌ها مهم‌تر؛ به نظر می‌رسد غضنفری در مقامِ کارگردان، تلاش کرده یک نگاه مبتنی بر همزیستی همدلانه بین ایران و افغانستان را به تصویر بکشد. قصه‌اش را مثلِ پازلی کنار هم قرار داده که از درونش ملودرام عاشقانه جنایی بیرون می‌آید. سازندگان سریال خواسته‌اند از طریق پیوند مسائل خانوادگی و چالش‌هایی که در بحثِ ازدواج حافظ و نگار وجود دارد و مسئله آن قتل مهاجر افغانی که در مطب و درمانگاه اتفاق افتاد، تعلیقی ایجاد کنند تا مخاطب درگیر رمزگشایی موازی شود.

سریال , شبکه سه سیما , صدا و سیما ,

تعلیق، مسئله‌ای که مدتی است در روندِ ساخت سریال‌ها به فراموشی سپرده شده و اینجا شاید راه جذب کردن مخاطب را آقای کارگردان به خوبی در دستور کارش قرار داده است. شاید می‌خواهد از میانِ ایجاد اختلاف‌نظر و ابهام برای مخاطب که آیا ازدواج این دو کاراکتر به سرانجام می‌رسد و رمزگشایی معمای قتل که در ذاتِ خودش تعلیق موازی دارد، بیننده را درگیرِ محتوا و مفهوم اصلی‌اش کند. البته در این مسیر، "هم‌سایه" هم به درد و مشکلِ سریال‌های امروزی و روی آنتن شبکه‌های دیگر سیما، دچار است؛ معما و تعلیق دارد اما از آن ضرباهنگ تند و ویژه و جذاب خبری نیست.

داستان فراز و فرودی دارد که در برخی اوقات خیلی کنترل شده نیست. مکث‌هایی ایجاد می‌کند تا می‌خواهد مخاطب درگیر داستان شود به یک باره از کنارشان عبور می‌کند و از آن التهاب‌ها و ضرباهنگ‌های جنایی تند بهره‌ نمی‌گیرد. قسمتی مخاطب را امید و قسمتی دیگر ناامید! این مشکلِ اساسی سریال‌سازان امروز است که کمتر موفق می‌شوند مخاطب را منتظرِ قسمت بعدی خودشان نگه دارند. شاید پخش سریال هر شبی تلویزیون یکی از علل ایجاد این معضل باشد. سال‌های قبل صداوسیما هر شب سریال پخش نمی‌کرد و مخاطب تشنه می‌شد تا منتظرِ قسمت بعدی بماند. اما در مجموعِ این ضعف‌ها، این فرآیند دائم رمزگذاری و رمزگشایی، کمک می‌کند تا قصه سرپا بماند.

سریال , شبکه سه سیما , صدا و سیما ,

"هم‌سایه" سریالی است که می‌توان دنبالش کرد و از آن تعلیق درونی و بیرونی برخوردار است. تعلیق درونی از مواجهه مخاطب با قهرمان و نقش اصلی قصه یعنی حافظ جهانبخش (امیرمحمد قزوینی) است که اگر او را به عنوان شخصیت محوری قصه بدانیم در حقیقت خود او فضای معمایی ایجاد می‌کند و از طریق این فضای معمایی مخاطب ذهنش درگیر می‌شود. این طور نیست خوراک آماده‌ای به مخاطب بدهد و پیش‌فرض‌هایی را در ذهن خودش مطرح می‌کند که به قصه قلاب شده است. این خودش شیوه‌ای برای روایت به حساب می‌آید که مخاطب با رمزگشایی درام و این پیش‌فرض‌ها‌، پیش برود. از طرفی سریال تعلیق بیرونی دارد که به واسطه آن قتل اتفاق می‌افتد. رمز و رازی که پشت آن است.

یکی از نقاط قوتِ سریال هم تنوع و تعدد لوکیشن‌های سریال است. از یک طرف با قصه آپارتمانی مواجهیم که بسیاری از موقعیت‌هایش در فضای داخلی اتفاق می‌افتد و از سویی دیگر، شرکت می‌بینیم، درمانگاه، پاسگاه، پلیس، زندان و... که به لحاظ لوکیشن و بافت جغرافیایی، متنوع به نظر می‌رسد و خودش نقطه قوتی برای "هم‌سایه" به شمار می‌رود.

سریال , شبکه سه سیما , صدا و سیما ,

با نگاهی به بازی امیرمحمد قزوینی انتقاداتی وارد می‌کنند که چرا آن‌قدر لَخت این نقش را بازی می‌کند اما وقتی به عمقِ داستان و شخصیتِ حافظ جهانبخش نگاه کنیم به این باور خواهیم رسید که او درک درستی از این کاراکتر به دست آورده، چون شخصیت، شخصیت درون‌گرایی است. حافظ در دنیای شخصی‌اش، دغدغه‌های انسانی و حرفه‌ای در حوزه پزشکی و اخلاقی دارد. عذاب وجدان مثل خوره تمامِ وجودش را فرا گرفته که اگر آن شب درمانگاه را باز می‌کرد شاید آن شخص نمی‌مُرد. به همین خاطر برای جبرانِ این اتفاق، به تدریس کودکان افغانی روی آورد. او پیش از این هم با بازی خاکستری در "ماجرای نیمروز" و هنرمندانه در فیلم "جان‌دار" خودش را به اثبات رسانده بود.

پیام دهکردی هم که این شب‌ها از یک طرف نقشِ وکیل را در سریال "افرا" برعهده دارد و در سریال "هم‌سایه" نقشی کاملاً متفاوت را بازی می‌کند بسیار در ایفای نقش فرخ، خوش درخشیده است. در عین حال همچنان که نمی‌توان از بازی قابل قبول شقایق فراهانی در نقش ثریا به سادگی گذشت. همچنین تجربه خوبِ فرید سجادی حسینی و مجید مظفری هم به کار آمده؛ وقتی سجادی حسینی در نقش یک مرد افغانستانی از پسِ نقش و لهجه و بیان برآمده است و مجید مظفری هم با بازی میمیک صورتش، درسِ خوبی برای علاقه‌مندان بازیگری است.

سریال , شبکه سه سیما , صدا و سیما ,

"هم‌سایه" از هر نظر پیام و مضمون قابل احترامی دارد؛ آن پیام همزیستی همدلانه و درک متقابل است. سریال تلاش می‌کند درباره این پیام‌ها میانِ دو ملت همسایه صحبت کند. از این جهت هم نام سریال به خوبی انتخاب شده و تأکید روی نوشتن با فاصله آن هم این است که رویِ همراهی تأکید ویژه داشته باشد. مهم‌ترین ویژگی مفهومی و مضمونی‌اش این است که متناسب در دوره‌ای پخش می‌شود که ملت افغانستان در شرایط تراژدی و رنج ملی و التهابی قرار دارند و این سریال می‌تواند نوعی همدلی دراماتیک ما ایرانی‌ها را نسبت به ملت افغانستان نشان دهد.

یکی از نقاط ضعفِ اصلی سریال، در شخصیت‌پردازی نگار است که محیا دهقانی این نقش را بازی می‌کند و حضور روزبه (جواد مولانیا) در نقش همکارِ حافظ ایفای نقش می‌کند که خیلی به چشم نمی‌آید. نکته دیگر هم در ریتم سریال است که آن یکدستی را ندارد. در قسمت‌هایی کش‌دار می‌شود و آن اتفاقاتی که باید مخاطب را مجذوبِ خودش کند را نمی‌بینیم و در قسمت‌هایی هم التهاب به قصه اضافه می‌شود. این توازن باید میانِ التهاب قصه و فراز و نشیب‌هایش در ضرباهنگ به وجود می‌آمد که کار را یکدست کند اما شاید عجله در تولید و کم‌توجهی به ظرافت‌ها باعث شده، این مشکلات و ضعف‌ها در جریان سریال به چشم بخورد. الان با سریالی بین ژانری مواجهیم که بینا متنی بودنش هم‌وزن نیست و شاید مقداری جلوتر برویم آن اتفاقِ خوب در قصه بیفتد. و اگر سویه‌های جنایی قصه پررنگ‌تر و برجسته‌ شوند جذابیت کار به مراتب بالاتر خواهد رفت.

سریال , شبکه سه سیما , صدا و سیما ,

و نکته آخر هم درباره پُستِ اینستاگرامی قابل تأمل نویسندگان سریال است که ما را یادِ جنجال‌های سریال "زندگی زیباست" قاسم جعفری می‌اندازد که آنجا هم عوامل کار اعتقاد داشتند سریال دچار سانسورهای زیادی شده تا جایی که چندین قسمت از سریال حذف شده است اما تهیه‌کننده و شبکه دو چنین اعتقادی نداشتند و بارِ دیگر موضوع سانسورِ لطمه زننده به فضای درام داستان را نویسندگان سریال "هم‌سایه" شبکه سه تکرار کردند. "تهمینه بهرام در صفحه خودش ابراز تأسف کرده که این شب‌ها عاشقانه‌ای که نزدیک دو سال برایش زحمت کشیده پاره پاره و مثله شده در معرضِ نگاه مخاطب قرار گرفته است."

ارسلان امیری دیگر نویسنده سریال هم حذف‌ها و سانسورها را لطمه زننده عنوان کرده که: «در هنگام نمایش، حذف ها و سانسورها چنان ... شده که علاوه بر متن به تلاش‌های گروه تهیه و تولید و بازیگران خوب این سریال هم لطمه زده است. جناب تلویزیون شما یک ملودرام عاشقانه بسیار بسیار محافظه‌کارانه که در چارچوب قوانین خودتان ساخته شده را هم تاب نیاوردید و پس از ساخت هم دارید قلع و قمعش می‌کنید. داستانی که پس از بارها حذف و سانسور ساخته شده را باز هم بی‌اعتبار و حتی تحریف می‌کنید! طبق عقایدی که خودتان لاف آن را می‌زنید، این کار شما مصداق دستبرد و تحریف است و ... !»

باید دید مسئولان مربوطه در شبکه سه نسبت به این واکنشِ صریح نویسندگان چه پاسخی خواهند داد؟ "هم‌سایه" فارغ از ضعف و قوت‌هایش به لحاظ دراماتیک، سرشار از مضامین انسانی و اخلاقی است که در بستر یک ملودرام عاشقانه و جنایی از ظرفیت تعلیق‌آفرینی خوبی برخوردار است و می‌تواند مخاطب را در یک تماشای کنش‌گرانه با خود همراه کند.

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.