به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، پریچهر خواجه، نوازنده قانون که چند دوره داوری جشنواره موسیقی جوان را در ساز قانون عهده دار بود، با اشاره به استمرار جشنواره موسیقی جوان و تاثیر آن در روند موسیقی کشور، گفت: اتفاقات موسیقایی در کشور ما زیاد نیستند. موسیقی در مدارس تدریس نمی شود و بر همین اساس رقابت هایی مثل جشنواره موسیقی جوان در کشور ما خیلی کم است.
خواجه با اشاره به حضور استادان موسیقی در مقام داوران جشنواره موسیقی جوان، اظهار داشت: حضور استادان پیشکسوت و افرادی که نماد فرهنگی و هنری کشور هستند این انگیزه را ایجاد می کند که داوطلبان سعی کنند برای جایگاهش تلاش بیشتری کنند.
وی خاطرنشان کرد: این جشنواره، یک رخداد هنری و فرهنگی در همه سازهاست که با اشتیاقی که ایجاد کرد، هر سال شاهد افزایش نفرات شرکت کننده در جشنواره هستیم.
به گفته این نوازنده، امسال تعداد نوازندههای ساز قانون افزایش پیدا کرد و رقابت ها نزدیک تر شد.
خواجه درباره شرایط داوری بدون دیدن شیوه نوازندگی نوازندگان، اظهار داشت: شنیدن صدا بدون تصویر برای قضاوت عادلانه بهتر بود. اگر شبهه داشته باشیم بعد از جمع آرا سعی می کنیم فیلم کوتاهی از آن نوازنده ببینیم. اما فقط با شنیدن صدای ساز شرکت کنندگان قضاوت درست تری انجام می شود.
داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان خاطرنشان کرد: اتفاق ناخوشایند در جشنواره موضوع آموزش است زیرا به خاطر کرونا و آموزش آنلاین، برخی معلمان جوان دقت لازم در موضوع آموزش نداشتند. در آثار بسیاری شرکت کنندگان مقوله آموزش بسیار مشهود بود به طوری که با بررسی آثار، تعداد کثیری از شرکت کنندگان، یک بخش از قطعه را مشترک اشتباه می زنند.
وی در خصوص فاکتورهای داوری ساز قانون در جشنواره پانزدهم، افزود: صحت اجرا، پایبندی به رپرتوار معرفی شده، کوک، بیان درست و غیره از جمله ملاکهای داوری در ساز قانون بود اما بیشترین موردی که من و سایر داوران ساز قانون در نظر گرفتیم، پایبندی به سرفصل های جشنواره و صحت اجرا بود.
کاهش یک سوم شرکت کنندگان جشنواره موسیقی جوان
ربکا آشوقیان، داور بخش پیانوی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از جدیترین و موثرترین رویدادهای رقابتی کشور است که در سال های متمادی همواره پذیرای طیف وسیعی از هنرمندان جوان، دانشجویان رشته موسیقی در مقاطع مختلف و هنرآموزان هنرستانهای موسیقی و هنرجویان سایر مراکز آموزشی سراسر کشور است.
آشوقیان درباره شرکتکنندگان این دوره جشنواره، توضیح داد: امسال همچون سه سال اخیر که در کنار استادان این جشنواره در بخش داوری پیانو ایفای نقش دارم، شاهد اجراهای موفق و گاهی بینظیر شرکتکنندگان بودهام.
وی اضافه کرد: هر چند در پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با کاهش تعداد شرکتکنندگان در گروههای سنی مواجه بودیم ولی با وجود محدودیتهای ناشی از پاندمی اخیر، این کاهش تعداد چندان هم دور از انتظار نبود.
وی اشاره کرد نزدیک به یک سوم تعداد شرکتکنندگان کاهش یافت.
آشوقیان توضیح داد: تعداد شرکتکنندگان در گروههای سنی که در شرایط آموزشی بنیادی یا ورود به تحصیلات آموزش عالی هستند، تفاوت زیادی با دورههای قبل نداشت، اما گروه های «ب و ج» که در مرحله آموزش عالی هستند، در این دوره کاهش بیشتری وجود داشت.
به گفته آشوقیان، شاید به طور کلی در بخش الف یا همان گروه آموزش بنیادی، همیشه میل به حضور و اشتیاق رقابت را بیشتر از همه گروهها تجربه میکنیم.
آشوقیان درباره سطح کیفی شرکتکنندگان این دوره گفت: جشنواره روند رو به رشد را حفظ کرد؛ جشنواره با روشهای جایگزین سعی میکند زمینه ساماندهی مجموعه فعالیتها را با موفقیت طی کند.
آشوقیان درباره شرکتکنندگان بخش پیانو در این دوره، توضیح داد: شرکتکنندگان جشنواره طیف وسیعی را حتی در نوازندگی ساز پیانو شامل میشوند. از شهر تهران شرکتکنندگانی داریم و همین طور شاهد هنرنمایی دانشجویان و هنرآموزانی از شهرهای مختلف هستیم که با وجود کمبود امکانات آموزشی، باز هم از حداقلهای ممکن جهت آماده شدن و شرکت در جشنواره برخوردار هستند.
به گزارش ایرنا، داوریهای مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام میشود.