فایده معاویه شناسی برای امروز ما چیست؟

خبرگزاری مهر پنج شنبه 15 مهر 1400 - 20:37
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) گفت:معاویه شناسی برای امروز ما هم باید فایده داشته باشد. خدای متعال در قرآن اولین داستانی که برای عبرت گفته داستان آدم و حواست. چون ذات انسان تغییر نمی‌کند.
فایده معاویه شناسی برای امروز ما چیست؟

به گزارش خبرگزاری مهر، در دوازدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی سوره، فصل بنی امیه موضوع «اخلاق حسنی» با حضورحجت الاسلام نظافت، استاد حوزه و موسس و مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) مورد بررسی قرار گرفت.

دیانی در ابتدای برنامه پرسید در برنامه فصل قبل که فصل بنی امیه بود مطرح شد که تا باطل را نشناسیم حق نمایان نمی ‌شود، براین اساس هم میخواهیم برای آغاز بحث ابتدا اخلاق معاویه را بشناسیم تا سپس بتوانیم، اخلاق حسنی را بهتر بشناسیم.

نظافت گفت: شناخت امام حسن (ع) بدون شناخت دشمن او امکامپذیر نیست. هرچیزی را باید با ضدش شناخت. امام حسن و معاویه در مقابل همدیگر هستند. امام حسن (ع) مظهرعبودیت و عقلانیت، معاویه مظهر شیطنت و مکر. یکی از اشتباهات ما این است که می خواهیم سطح دشمن را بیاوریم پایین در اینصورت تدبیر امام حسن (ع) زیرسوال می‌رود. درحالیکه در واقعیت، دشمن قوی است. ما برای فهم قوت امام حسن (ع) باید قوت دشمن را نشان بدهیم. معاویه در پیشگاه خدا حقیر است ولی در کار خودش استاد است. اگر ما معاویه را نشناسیم، قدر امیرالمومنین و امام حسن (ع) را نمی دانیم که چقدر دقیق و پیچیده، معاویه را در اهدافش ناکام گذاشتند چون هدف معاویه، از بین بردن اصل اسلام بود.

وی افزود: معاویه شناسی برای امروز ما هم باید فایده داشته باشد. خدای متعال در قرآن اولین داستانی که برای عبرت گفته داستان آدم و حواست. چون ذات انسان که تغییر نمی کند. بنابراین آدم اولیه هرمشکلی داشته ماهم داریم. او دشمن و شیطان داشته، ما هم داریم.بهرحال اگر معاویه را نشناسیم، عظمت امام حسن (ع) را نمی توانیم بشناسیم، مظلومیت او هم درک نمیکنیم. امام حسن (ع) از پدرشان و علی (ع) ازپیامبر مظلوم تر بود. معاویه انقدر خطرناک بود که اولویت اول امام علی (ع) و امام حسن (ع) بود. معاویه، نفس اماره مجسم است. مثل آمریکا و آل سعود. در مقابل اینها، امام حسن (ع) عقلانیت مجسم است.

این استاد حوزه ادامه داد: از تاریخ صحبت کردن آسان است چون باری روی دوش ما نمی‌گذارد. خواسته شیطان هم همین است که ما در تاریخ بمانیم.ور حالیکه ما نباید در تاریخ بمانیم. تاریخ نباید وسیله سرگرمی باشد بلکه باید راه را به ما نشان دهد. ما خیلی حواسمان نیست ولی ما شیطان حاضر داریم و باید حواسمان باشد که در زمین شیطان بازی نکنیم. چون شیطان بلد است که مدتینین، غیر متدینین و من روحانی و ... را چگونه فریب دهد. امیرالمومنین (ع) به عمروعاص نامه نوشت و فرمود: دینت را در ادامه دنیای شخصی (معاویه) قرار دادی که ظاهرش گمراه و پرده ش هم افتاده است. معاویه بسیار زیرک بوده وکار خودش را بلد بوده است. معاویه از نظر هوشی زیرک ولی از لحاظ معنوی خار است. ما به شدت به عقلانیت دینی نیاز داریم. به نظر من مشکل متدینین، عقلانیت دینی است. برای مقابله با معاویه باید مثل امام حسن مجتبی (ع) عاقل باشیم. مکر امام حسن (ع) مکر الهی و مکر الهی گسترده است.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) اضافه کرد: شما یک ناو بزرگ را در نظر بگیرید که آدم ها در آن آزادند هرکاری بخواهند بکنند ولی ناخدا فرد دیگری است. مسیر تاریخ به سمتی می‌رود که خواست خداست. کسانی که الان از انقلاب ناامید می‌شوند این را فراموش می‎کنند که ما قبلا کجا بودیم و الان کجا هستیم. اینکه در نهج البلاغه از جاهلیت گفته شده برای این است که اگر آن را نبینیم، ناامید می‌شویم. باید آن دوره را ببینی که بدانی، شدنی است. قله را هم ببین که مغرور نشوی. تحولات، تدریجی است. مقابله با معاویه صفتان نیاز به عقلانیت و مکر الهی دارد. توجه به عواقب امور، بررسی ابعاد یک موضوع از جمله نمودهای عقلانیت است. اخباری گری یکی از مشکلات امروز جامعه شیعه است. اینکه یک بچه شیعه خودش را بی نیاز از تقلید بداند و به راحتی به یک روایت استناد کند، بسیار خطرناک است.

حجت الاسلام نظافت گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با دولت آقای رئیسی چندین بار واژه «عاقلانه» را به کار بردند و این نشان می دهد که ایشان نگرانی عقلانیت را درباره بچه حزب اللهی ها دارد. چرا با وجود اینهمه شهید، برای حاج قاسم سلیمانی مکتب درست می‌کنیم؟ چون ایشان عاقل و معتقد به جذب حداکثری بود. حاج قاسم چون مستقیما با دشمن درارتباط بود مصالح را به خوبی می‌دانست. ایشان نمونه بارز مکتب امام باقر(ع)، امام صادق (ع) و امام خمینی (ره)است. مکتب تربیتی اهل بیت عقیم نیست. ما باید سختی ها و طی کردن یک مسیرهایی را باید بپذیریم؛ نه دنیا مفت به دست می‌آید نه آخرت. یکی از مشکلات امروز ما این است که نوعی بی اعتمادی به بزگترهای دلسوز پیش آمده است.

وی اضافه کرد: معاویه یک نامه ای به حضرت علی (ع) نوشته و ایشان را تحریک می‌کند واز خوبی خلیفه ها می‌گوید و ایشان را متهم به خانه نشینی می‌کند وقصد دارد او را تحریک کند.تدبیر امیرالمومنین این است که در زمین معاویه کار نکند. کیاست مومنانه هم یعنی این. امیرالمومنین (ع) گفتند که یکی از صفات مومنین و متقین این است که اگر به او ظلم شود، صبر می‌کند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) اضافه کرد: در یکی از نامه های امیرالمومنین به زیاد آمده است: مواظب باش که معاویه می خواهد ایمان تو را سست کند پس اوشیطان است. پیس از این هم در چند جای دیگر او را شیطان خطاب کرده بود. ما برای مقابله با شیاطین انس و جن باید مرگ و آخرت را باید تقویت کنیم. من امیدوارم مدیر جدید سازمان ریل گذاری را تغییر دهد و چیزی که کف جامعه است را نشان بدهد. برای مدیریت شبهه و شهوت باید از عقل استفاده کرد. علاج شهوت، آزدواج آسان و آموزش خوب ودرست فرزندان و وعلاج شبهه هم توضیح و شفاف سازی است. شیطان، آدمها را لذت پرست می‌کند همان کاری که معاویه هم انجام می‌داد. ما باید لذت حلال را در کنار لذت های معنوی قرار دهیم. در روایتی داریم که لذت باید حلال و زیبا باشد چون گاهی یک لذت حلال است ولی زیبا نیست

حجت الاسلام نظافت در پایان تصریح کرد: معاویه گمراهان را به خدمت خودش در می‌آورد. یارانش علمای بی تقواست. یعنی عمروعاص علی (ع) را خوب می‌شناخت ولی تقوا نداشت. یاران امیرالمومنین و معاویه تفاوت هایی دارند؛ آنها بی سوادند ولی می‌گویند چشم. اما امیرالمومنین چون می خواهد یارانش را رشد بدهد به یارانش نمی گوید بگویند چشم و درعوض برای آنها توضیح می‌دهد ولی آنها گوش نمی دهند. اتفاقا شیطان هم اینها را اذیت می کند، شیطان با بی ریشه ها کاری ندارد، او کسانی که در جنگ و انقلاب نقش دارند را اذیت می‌کند چون می داند اینها خیلی تاثیرگذارند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.