بازیگر قدری که هرگز قدر ندید

دنیای اقتصاد شنبه 15 آبان 1400 - 00:01
سوم خردادماه 1295 در تهران به دنیا آمد؛ نـوه قوام‌الدوله، وزیر مالیه مظفرالدین شاه و فرزند مصطفی‌خان دوام‌السلطنه بود. در هجده‌سـالگی پـس از اخذ دیپلم از هنرستان صنعتی برای اولین بار بازی در تئاتر را تجربه کرد؛ ولی به‌طور رسمی و حرفه‌ای با حضور در نمایش یوسف و زلیخـا در سال 1321 در تئـاتر سـپاهان اصـفهان وارد حرفه بازیگری شد. همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۴۵ با فیلم «گنجینه سلیمان» کاری از «عزیزالله رفیعی» آغاز کرد و بعد از انقلاب هم همچنان در سینما و تلویزیون حضور داشت. او در سال ۱۳۷۰ لوح تقدیر نقش دوم مرد برای فیلم «خانه خلوت» ساخته مهدی صباغ‌زاده را از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. جهانگیر فروهر در طول بیش از 55 سال فعالیت هنری‌اش در نزدیک به 100 فیلم سینمایی و 30 سریال تلویزیونی جلوی دوربین رفت و به یکی از شناخته‌شده‌ترین بازیگران ایران بدل شد.

بسیاری از همکاران او چنان‌که در ادامه خواهید خواند، از قدرت مثال زدنی فروهر در حفظ دیالوگ‌ها و راکوردهای بازیگری یاد کرده و شگفت‌زده شده‌اند. جهانگیر فروهر در سال ۱۳۷۶ در ۸۱سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. خودش در جایی گفته بود: هیچ‌وفت در هیچ صحنه‌ای من اشتباه نکردم و هیچ‌گاه یک صحنه به خاطر اشتباه من خراب نشد. همیشه اگر قرار بود یک صحنه را تکرار کنند یا برای محکم کاری بود یا اشتباه دیگر بازیگران!

محمد بیک‌زاده، تهیه کننده سریال امام علی(ع) گفته: «خدا بیامرزد جهانگیر فروهر را. چقدر آدم عجیبی بود. یک روزی می‌خواستیم صحنه قبرستان را بگیریم. متنش آماده نبود. داوود میرباقری‌، کارگردان کار در همان لوکیشن و براساس لوکیشن دیالوگ‌ها و متن را نوشت. جهان دیر سر صحنه آمد. خدا رحمتش کند خیلی دوستش داشتم. انسان باشخصیتی بود و کار گروهی را بلد بود. شروع کردم به غر زدن که این چه وقت آمدن است، این صحنه تو است حالا آمدی؟ در همین حین داوود نوشتن دیالوگ‌ها را تمام کرد و آن را به دست جهان داد. بیش از ۵دقیقه طول نکشید. جهان نگاه به مونولوگش کرد و گفت: بگیریم. من فکر کردم برای اینکه غر زدم و برای اینکه دل ما را به دست بیاورد، این‌طور می‌گوید؛ ولی او رفت و تمام و کمال مونولوگ را با حس درست و بدون تغییر حتی یک واو و با یک برداشت گفت. برداشت دوم هم برای احتیاط بود. موجود عجیبی بود.»  احمد بخشی، دستیار اول علی حاتمی در سریال هزاردستان نیز گفته است: «معمولا قبل از فیلم‌برداری دیالوگ‌ها آماده بود و اگر صحنه ۴ و ۵ نفری داشتند، علی حاتمی جلسه تمرین می‌گذاشت، آن هم در خانه‌اش. مثل صحنه فالوده‌فروشی «هزاردستان» که همه با هم هستند. خب همه بازیگران در‌آن زمان کوتاه باید دیالوگ‌ها و میزانسن و حس و... را تمرین می‌کردند و همه کارشان خوب بود و به سرعت و به درستی همه چیز انجام می‌شد؛ اما در آن میان فروهر همه را درسته قورت می‌داد. تازه با آن عینک دودی‌اش چشم خواندن هم نداشت. یک چشمش مصنوعی بود و چشم دیگرش سر سریال، آب مروارید آورده بود.»

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.