عصر ایران؛ مهرداد خدیر- استقبال گسترده از سخنان آرامشبخش «دکتر محمود انوشه» که در قالب جملات و عبارات آهنگین و مطنطن و با مایههای عرفان ایرانی در برنامۀ تلویزیونی «دورهمی» بیان شد نشان میدهد جامعۀ پولزدۀ ما تا چه اندازه تشنۀ معنویت و فاصلهگرفتن از واقعیتهای روزمره است.
این استقبال را میتوان در بازنشر برخی از آن سخنان در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی دید یا از زبان بینندگان و در گفت وگوهای خانوادگی شنید.
تنها سه روز قبل از پخش برنامۀ چهارشنبه شب ( 10 دی 1399) با اجرای «مهران مدیری» که روز بعد هم بازپخش شد در یادداشتی با عنوان «مهران مدیری؛ همچنان یک سر و گردن بالاتر» نوشته بودم از وجوه قابل نقد برنامه اکتفا به دعوت از هنرپیشگان و خوانندگان و غفلت از اهل فکر و اندیشه است.
از این منظر همین که فردی متفاوت با هنرپیشههای سریال های سرگرم کننده و خوانندگان موسیقی رسمی پاپ، میهمان «دورهمی» بود یک اتفاق مثبت به حساب میآید بی آنکه بخواهم به آن نوشته نسبت دهم زیرا به احتمال زیاد، پیشتر ضبط شده است.
کافی است با برنامۀ بعدی با حضور یک بازیگرخوش سیمای زن، مقایسه شود تا بدانیم کدام یک حرفهای بیشتری برای گفتن داشتند. این که بچه دوست نداشته و حالا که بچهدار شده فهمیده بچه چه خوب است، این که شوهرش دوست دارد به کار بازیگری ادامه دهد، این که آدم لجبازی بوده و باقی قضایا کجا و آنچه دکتر انوشه از قول متفکران بزرگ نقل کرد کجا؟!
با این حال برخی هم معتقدند این جور سخنان و تبلیغ تقدیرگرایی جنبۀ «تسکینی» و «تخدیری» دارد و به تعبیر احمد شاملو، «شیپور بیدارباش» نیست، «لالاییهایی برای خواباندن» است.
یا سالها قبل و سخنان دکتر حسین الهی قمشهای را یادآور می شوند و آقای انوشه را در همان مسیر یا حضوری تلویزیونی را برای تبلیغ همایشها میدانند.
به زعم اینان، اصل داستان همان است. مهران مدیری گاهی از هنرپیشهای دعوت می کند و او را به متن بازمیگرداند و گاهی از خوانندهای تا دوباره مطرح شود و این بار میهمان او دکتر محمود انوشه بوده که متفکری گوشه نشین نیست واتفاقا اهل سخنرانی با مخاطب عام و برگزاری همایش است منتها چون همایشهایی از نوع آنچه دکتر علیرضا آزمندیان برگزار میکرد و روانشناسی موفقیت و کلاس ها و کتاب های «چگونه پولدار شویم» جاذبههای قبلی را از دست داده یا برای مردم گرفتار غم نان قابل پذیرش نیست اکنون موعد «تقدیرگرایی» و است و تن دادن به شرایط به مثابه «قسمت» و «مقدرات» کما این که آقای انوشه سخنان خود را با دوبیت شعر با همین مضمون – منسوب به مولانا - به پایان برد:
هر لحظه که تسلیمام در کارگهِ تقدیر
آرامتر از آهو، بی باک ترم از شیر
هر لحظه که می کوشم، در کار کنم تدبیر
رنج از پی رنج آید، زنجیر پی زنجیر
با نگاه منفی تبلیغ تسلیم و تن دادن به تغییر و تلاش نکردن برای تغییر است و با نگاه مثبت خود را به مدار کلی هستی متصل کردن و به تعبیر آقای پرویز شهبازی رها شدن از «منِ ذهنی».
تلویزیون البته از این نظر دچار تناقض است. چرا که از یک طرف و از زبان مهران مدیری مدام بر طبل مشکلات اقتصادی و معیشتی میکوبند و انگشت اشاره را هم به جانب دولت می گیرند و از طعنه به شخص رییس جمهوری هم ابایی ندارند و از تحریم ها و بلوکه شدن 6 میلیارد دلار در عراق (بابت گاز صادراتی) و6 میلیارد دلار در کره جنوبی ( به خاطر تحریم های بانکی) کلمه ای نمی گویند و به نظر میرسد قصد دارند جامعه را برای ظهور یک منجی - احتمالا با جامۀ نظامی - آماده کنند و از سوی دیگر با انکار بحرانها و گسستهایی که پژوهش گرانی چون سعید مدنی دربارۀ آنها تحقیق و مقاله منتشر کرده اند، سعی دارند القا کنند همه چیز آرام است.
جدای این حاشیهها اما به ماجرا از وجه دیگری هم می توان نگریست. این که درست است که جامعۀ ایران به رغم تمام تظاهرات ایدیولوژیک و سنت ها و شعارها یکی از پول زده ترین جوامع بشری در حال حاضر است ولی تشنۀ معنویت است.
پیش تر این مفاهیم معنوی تنها از زبان مردان دین و روحانیون مطرح میشد اما چون آن دسته که در صدا و سیما ظاهر می شوند بیشتر از منظر سیاست و قدرت یا از دریچۀ سنت با جامعه سخن می گویند برای همه جذاب نیست و نسل تازه به دنبال کسانی است که پنجرههای دیگری را هم باز کنند.
اگر در گذشته صاحبان سخن شِکوه می کردند که مردم آنان را در نمی یابند اکنون عطش در این سو مشهود است. سهراب سپهری گفته بود: «من که از بازترین پنجره با مردم این ناحیه صحبت کردم، حرفی از جنس زمان نشنیدم» اما امروز مخاطباناند که می خواهند «حرفی از جنس زمان» بشنوند و از این رو وقتی کسی چون دکتر انوشه سخنان تازه اما در قالب عرفان ایرانی می گوید بر دل می نشیند.
نکتۀ جالب این که از میان همۀ صحبت های اخیر او باز هر جا اشارات «پولی» داشت بیشتر مورد استقبال قرار گرفت.
مثلا وقتی به آموزش و پرورش پیشنهاد داد «درس خاوریشناسی» ارایه کنند و گفت « 93 هزار سال طول می کشد تا سه هزار میلیارد تومان را بشمریم» یا گفت « خیلی دلم می خواست دبیر کل سازمان ملل باشم تا ماهی 27 هزار دلار حقوق بگیرم و تنها ابراز نگرانی کنم» چون از پول حرف زد برای مردم جذاب بود.
البته اگر به جای آقای مدیری یک روزنامه نگار حرفهای مقابل گویندۀ شیرین سخن نشسته بود یادآور میشد: متهم ردیف اول پروندۀ سه هزار میلیارد تومانی، مه آفرید امیر خسروی (امیر منصور آریا) بود و اعدام شد و عدد مربوط به محمودرضا خاوری هنگفت هست اما نه آن عدد و در قالب رشوه بوده و همۀ پرونده را نمی توان در نام او محدود کرد.
یا وقتی نقش سازمان ملل را تنها ابراز نگرانی توصیف می کرد روزنامه نگار حرفهای می توانست بگوید ولی جنگ هشت ساله و پر خسارت ما با قطعنامۀ همین سازمان ملل (598) تمام شد و توافق هستهای و پایان تحریم ها قبل از خروج آمریکا از برجام نیز با قطعنامۀ 2231 محقق شد. هر چند همین سازمان قطعنامه های تحریمی قبلی را صادر کرده بود.
در هر ساختارو نهادی که قدرت های متعدد و متنوع و بعضا مغایر در منافع حضور دارند دبیر کل چاره ای ندارد جز این که برآیند نظرات را منتقل کند و تفاوت «دبیر کل» با « رییس» همین است و به همین خاطر است که احساس می شود در ایران رییس جمهوری بیش از آن که «رییس» این جمهوری باشد دبیر کل آن است چون ناگزیر است برآیند نظرات را اعمال کند.
با این همه بخشی از سخنان متفاوت و البته شیرین دکتر محمود انوشه را که قابل تأمل است نقل می کنم تا چنانچه با این مقدمه موافق نبودید، با لذت از این عبارات جبران شود:
- من برای همه انسان ها دعا می کنم. برای تمام 217 میلیارد انسان. هم 7 میلیارد انسان روی زمین و هم 210 میلیارد انسان زیر زمین.
- معذرت خواهی شکست غرور نیست. نمایش شعور است.
- مولا علی می گوید: در تنهایی مراقب افکارت ، در خانواده مراقب رفتارت و در جامعه مراقب گفتارت باش.
- پول، اسباب خوش وقتی است نه خوش بختی.
- بحران جامعه ما نادانی نیست. توهم دانایی است.
- مسؤولین بدانند بالاترین درجه فساد، فساد با پشتوانه قانون است.
- عنکبوت، در زوایا تار می تند. اختلاس هم در انتهای اضلاع، اتفاق می افتد و در زوایا. آنجا که شرح وظایف یکی تمام شده و وظایف دیگری آغاز شده است.
موفقیت برای انسان های کم ظرفیت، مقدمه گستاخی است.
- در کتاب «پشت پرده ریاکاری/ یا چگونه به هر کسی دروغ می گوییم به ویژه به خودمان» آمده:
یک درصد جامعه دزد و ریاکار بالفطره اند، خلاف کار بالفطره. یک گروه هم بالذات نیکوکارند. 98 درصد بقیه از شرایط تدثیر می گیرند. درستکارانی که ممکن است وسوسه شوند. قفل برای دزد نیست. چون دزد هر قفلی را باز می کند. برای آن است که درستکار، درستکار بماند.
- عشق، لیاقت می خواهد و عاشقی جرأت.
-اخلاق، از نقطه ای آغاز می شود که ما بتوانیم خودمان را جای دیگری بگذاریم و دیگری را بفهمیم.
- پیام شهدا این بود ما از حلال مان گذشتیم. شما از حرام بگذرید.
- یک لیوان اگر سرد و گرم شود می شکند چه رسد به دل. این قدر سریع قهر و آشتی نکنیم.
- در کرونا شرط بودن با هم نبودن شده است.
- اگر صدای تلویزیون را کم کنید صدای جیک جیک گنجشکان را می شنوید.
بیش از ویروس از خبرهای بد می می میریم.
ویروس های درون خانواده که بدتر از کرونا هستند: نصیحت تکراری ، تذکر مداوم، سرزنش، مقایسه، برچسب منفی، پیش بینی بد و گلایه و شکواییه و ویروس های بیرون خانواده: توهین، تهدید، تحقیر، ترس، تزویر، تکبر
- صداقت و صمیمیت و صبر را وارد فنجان زندگی کنیم. چون زندگی مثل یک فنجان قهوه، سیاه و تلخ و داغ است. سیاهی را با صداقت جبران کنیم. تلخی را با صمیمیت و داغی را با صبر.
- گاهی راه مهم است و همراه مهم نیست. مثلا در حال سفر به یک کشور خارجی هستیم. به مقصد فکر می کنیم و اهمیتی ندارد همراه ما کیست. هر که باشد با او دمی گفت و گو می کنیم. گاهی همراه مهم است و راه مهم نیست. رفیقی را پس از مدت ها دیده ایم و می خواهیم ساعتی با هم باشیم. مهم نیست کجا می رویم. مهم این است که با هم باشیم. در ازدواج اما هم راه مهم است و هم، همراه.