به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن عباسپور افزود: وضعیت به گونهای است که در حال حاضر وجود جلبکهای بسیار ریز در آن به چشم میخورد و همین مساله عامل تخریب این میراث تاریخی و باستانی است.
این فعال حوزه میراث فرهنگی با اشاره به وضعیت بد حفاظت از این نقش برجستهها گفت: نقش برجستههای موجود در تنگ چوگان که در دیواره کوه قرار دارند از شاخص ترین نقش برجستههای دوره ساسانی به شمار میروند که مانند آن در هیچ کجا یافت نمیشود.
عباسپور افزود: بزرگترین کتیبه یا نقش برجسته مربوط به دوره ساسانی در همین تنگ چوگان و دومین نفش برجسته است که بیشترین آسیب را داشته است.
وی گفت: تا قبل از سال ۴۵، گزارشهای باستان شناسی فقط بیانگر نقش برجسته در چهار ردیف در این منطقه است اما از سال ۴۵ با انجام مطالعات دقیق یک ردیف نقش برجسته از زیر خاک بیرون آمد که بسیار سالم مانده بودند و میتوان این ادعا را داشت که جالبترین نقوش برجسته بودند.
عباسپور با اشاره به اینکه نفوذ آب از پشت نقش برجسته نیاز به انجام مطالعات دارد، گفت: باید با تخصیص اعتبار مطالعات دقیقی در این رابطه انجام شود تا مسیر نفوذ آب به نقش برجسته مشخص و برای رفع آن اقدام کرد در غیر این صورت در آینده دیگری ردی از آن وجود نخواهد داشت.
وی با تاکید بر ضروت تعیین منشا آب گفت: به طور حتم نفوذ آب به نقش برجسته روند تخریب را دو چندان میکند همانگونه که در حال حاضر وضعیت فرسایش آن به نسبت دیگر نقوش بیشتر است.
منطقه تنگ چوگان در شهرستان کازرون در استان فارس، با دارا بودن ۶ نقش برجسته منحصر به فرد دوران ساسانی و وجود قلعه دختر و همچنین مشرف بودن این تنگه باستانی به مجموعه باستانی بیشاپور، به عنوان یکی از مناطق بسیار مهم تاریخی در ایران محسوب میشود.
شهرستان کازرون به دلیل وجود ۹ نقش برجسته ساسانی از جمله مناطقی در ایران است که به عنوان یکی از گنجینههای نقوش برجسته ساسانی محسوب میشود به گونهای که بزرگترین نقش برجسته این دوره در تنگ چوگان واقع شده است.
تنگ چوگان، تنگهای در نزدیکی شهر بیشاپور در کازرون و محل بازی سنتی چوگان توسط شاهان ساسانی بوده است و غار شاپور و تندیس (پیکره سنگی) زیبای شاپور در میان دیوارهای غربی آن واقع شده است.
شش نقش برجسته در این تنگه وجود دارد که شامل نقش برجسته اول تصویر شاپور اول و جنازه گردیانوس، نقش برجسته دوم تصویر بهرام سوار بر اسب، نقش برجسته سوم که کاملترین و زیباترین نقش برجسته زمان ساسانی بهشمار میآید.
تصویر مراسم دریافت فر ایزدی (حلقه شهریاری) توسط بهرام اول، نقش برجسته چهارم صحنه پیروزی بهرام دوم (شاپور دوم- ذوالاکتاف) بر یاغیان، نقش برجسته پنجم تصویر پیروزی شاپور بر دولت روم و ششمین و آخرین نقش برجسته که بیشترین آسیب را در طی زمان دیده و قسمتهای بالای آن تقریباً از بین رفتهاست، صحنه مراسم دریافت فر ایزدی (حلقه شهریاری) توسط شاپور اول و همچنین پیروزی وی در جنگ با رومیان است.
نقش برجسته دوم که بزرگترین نقش برجسته دوره ساسانی به شمار میرود طی چند سال اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده به گونهای که در حال فرسایش است. البته این بدان معنا نیست که وضعیت سایر نقش برجستهها مناسبتر است.