«آینه در آینه» هم‌افزایی موزه هنرهای معاصر با سایر گنجینه‌ها

ایرنا سه شنبه 21 دی 1400 - 16:25
تهران-ایرنا- رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» گفت: این مجموعه نمایشگاهی از هم‌افزایی گنجینه‌ موزه هنرهای معاصر تهران با سایر گنجینه‌های آثار هنری کشور شکل گرفته است.
 «آینه در آینه» هم‌افزایی موزه هنرهای معاصر با سایر گنجینه‌ها

به گزارش ایرنا، نمایشگاه آینه در آینه مروری بر تحولات هنر معاصر ایران ۱۳۶۳-۱۳۵۳ از ۲۸ دی ماه جاری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود. 

 احسان آقایی در ابتدای این مراسم گفت: مجموعه نمایشگاه‌های آینه در آینه از هم‌افزایی گنجینه‌ای موزه هنرهای معاصر تهران با سایر گنجینه‌های آثار هنری کشور شکل گرفته است. ما در کشورمان مجموعه‌ها و گنجینه‌هایی داریم که دیده نشده اند و ما از قبل از بازگشایی تصمیم گرفته بودیم بررسی روی این آثار داشته باشیم تا در کنار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران یک کانسپت مشترک ارائه کنند.

وی افزود:  نمایش آینه در آینه که در این دوره با حمایت چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه می شود، به دوره‌ای از هنرهای معاصر ایران می‌پردازد که از هنر اعتراضی آغاز می‌شود و در نهایت با هنر انقلاب و جنگ پیوند می‌خورد.
می دانیم که جریان هنر اعتراضی در دوره معاصر با انقلاب مشروطه آغاز می شود و در رخدادهایی مانند ۲۸ مرداد و بعدها حتی به نوعی جریان سقاخانه‌ای ادامه پیدا می‌کند. اما حدودا در نیم قرن اخیر و از اوایل دهه ۴۰ هنر اعتراضی در ادبیات و تئاتر نمود پیدا می‌کند و اوایل دهه ۵۰ به هنرهای تجسمی وصل می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه‌های هنر اعتراضی و انقلابی بارها در ایران برگزار شده است اما همه آن‌ها عموما دو گرایش غالب دارند؛ یا به وجه معنایی آثار بسیار پرداخته شده است و نمایشگاه هایی هم که در خارج از کشور برگزار شده است آن‌ها هم نگاهی متفاوت به جریان هنر اعتراضی ایران داشتند. از این رو موزه سال‌ها فکر می کرد این جریان هنر اعتراضی را از نگاه هنرمندانه بررسی کند. خوشبختانه این پروژه موزه برای چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جذاب بود و از آن حمایت کردند.
این نمایشگاه از هنرمندان مستقل آغاز و به هنرمندان انقلابی ختم می‌شود و در نهایت به جریان هنر جنگ وصل می‌شود.

سیدعباس میرهاشمی به عنوان دیگر سخنران این نشست اظهار کرد: بعد از بررسی‌های دوره‌های مختلف جشنواره هنرهای تجسمی فجر، قرار شد ضمن نگاه اصلاح‌گرایانه با کمک دبیران ادوار گذشته،رویکردی پژوهشی به جشنواره داشته باشیم. یکی از موضوعاتی هم که قرار شد در این جشنواره دنبال شود بحث فعالیت‌های پژوهشی موزه‌هاست و امیدوارم این رویکرد در دوره‌های بعدی جشنواره نیز تکرار شود و خلاهای موجود در هنرهای تجسمی ما پوشش داده شود و قطعا می توانیم سنگ محک خوبی برای دیگر فعالیت‌ها داشته باشیم. 

وی افزود: دوستان این نمایشگاه سعی کردند از هیچ زاویه‌ای از زوایای هنر اعتراضی و هنر انقلاب در این روند پژوهشی غافل نباشند زیرا وقتی صحبت از کار پژوهشی‌ست ما اجازه نداریم‌ سلایق شخصی خود را دخیل کنیم و سعی شد کاملا  از زاویه باز و آکادمیک به این موضوع نگاه شود.
معتقدی کیوریتور این نمایشگاه تشریح کرد: در مسیر جریان‌شناسی هنر معاصر ایران اگر به یک قرن اخیر دقت کنیم‌ جریان هایی را داشتیم که به مکاتب و جنبش‌های هنری تبدیل می‌شوند.

آینه در آینه نمایشگاه هنر اعتراضی از نگاه هنرمندانه است

وی افزود: طبیعی‌ست که بعد از جنبش مدرنیسم در ایران و جریان سقاخانه ما با هنر انتقادی و اعتراضی مواجه می‌شویم که زیرمجموعه مهمی از هنر اجتماعی است.
ما فکر کردیم که شاید بتوان این نگاه را در شکل‌گیری و سامان دادن نمایشگاهی در نظر بگیریم که برای اولین بار شکل‌گیری هنر اعتراضی و انقلابی را از زاویه تاریخ هنر بررسی کنیم و این می طلبید که نگاهی منصفانه به همه هنرمندان و جریان‌ها داشته باشیم.بازده زمانی که انتخاب کردیم یک دهه است زیرا ریشه این هنر اعتراضی و اجتماعی را که در نهایت به هنر انقلابی ختم می‌شود، باید در قبل از انقلاب جستجو کرد.

از ویژگی های آثار نمایشگاه این است که ابعاد بزرگی دارند زیرا این نقاشی ها در ساختار نقاشی دیواری در مقطع انقلاب شکل گرفته‌اند و مواجهه نسل جوان با این ابعاد نقاشی می تواند جالب توجه باشد.

طبیعی‌ست که در انقلاب و جریان هنر انقلابی عقاید متکثر است و ما سعی کردیم از عکس و گرافیک و پوسترها استفاده کنیم زیرا این رسانه ها کنار هم‌ این بدنه را شکل داده‌اند. در هنر انقلاب دو عنصر مهم مردم و رهبری داریم که همواره در نقاشی‌های انقلابی به چشم می‌خورد.

۹۰ اثر در مدیوم‌های نقاشی، عکس، پوستر و کالیگرافی در این‌ نمایشگاه در معرض تماشا قرار می‌گیرند.

تلاش برای هم افزایی در خوانش درست هنری

آقایی در ادامه نشست گفت: آینه در آینه یک واژه ادیبانه است که ما وقتی آیینه را در مقابل آیینه قرار می دهیم‌، بی نهایت تصویر ایجاد می شود و هدف ما از انتخاب این نام  این بود که وقتی این گنجینه ها را کنار هم قرار می‌دهیم به یک هم‌افزایی درخوانش درست هنری می‌رسیم.

گنجینه آثار حوزه هنری و انجمن عکاسان دفاع مقدس مهم‌ترین گنجینه هایی‌ست که ما از آن‌ها استفاده کردیم اما از افراد و مجموعه‌های شخصی هم اثر گرفته شده است.

تعداد هنرمندان زیاد است اما برخی از آن‌ها عبارتند از ایوب امدادیان، هانیبال الخاص، نیلوفر قادری نژاد، کاظم‌ چلیپا، حبیب صادقی، سیروس مقدم‌، پروانه اعتمادی، اردشیر محصص، بهمن محصص، علی اکبر صادقی، وحید تاج‌فر ،مسعود سعدالدین ،منوچهر صفر زاده ، حسین خسروجردی ، ایرج اسکندری و سایر هنرمندان.

 احسان آقایی، امیر راد، مسعود شجاعی طباطبایی، غلامعلی طاهری و سید عباس میرهاشمی شورای هنری نمایشگاه «آینه در آینه» هستند که ۲۸ دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.

نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» صبح سه‌شنبه ۲۱ دی ماه با حضور احسان آقایی، سیدعباس میرهاشمی دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و کیانوش معتقدی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.